Eero Alpi
perustaa kiertueteatterin
Hämeenkyröön palattuaan Alpi taisi kaivata kultturellia
seuraa. Hän kutsui 1916 kesän kynnyksellä ystävänsä U.W. Valakorven viettämään
kesää Hämeenkyröön. Vapaan kirjailijan ja poikamiehen elämää viettänyt
Walakorpi otti kutsun vastaan. Kirjailijat viettivät kesän Ahtolan talossa
lähellä Laitilan salmea. Miehet viettivät aikaa kirjoitustöissä ja keskenään
seurustellen. Joskus haettiin kumppaniksi molemmille tuttu, kotiinsa
Töllinmäkeen palannut F.E. Sillanpää, joka oli kirjailijantaipaleensa alussa.
Alpi ja Walakorpi taas olivat tuottaneet kumpikin jo pinon kirjoja, Walakorpi
lähes kottikärryllisen.
Alpi oli saanut julki edellisvuonna viisi seuranäytelmää.
Kesällä 1916 hän kai viimeisteli kolminäytöksisen ”vakavahenkisen
talonpoikaisnäytelmän” Rantalassa.
Tampereen Työväen Teatteria johtanut Tilda Vuori otti sen syksyn ohjelmistoon. Ensi-ilta
oli 17.9.1916. Näytelmä kertoi pehtorista, joka kaiken keinoin koettaa keinotella
talon omakseen. Aamulehden Hlm piti
kappaletta yksinkertaisena maalaisnäytelmänä, joka oli otettu ohjelmistoon kai
vain kotimaisen näytelmäkirjallisuuden suosimiseksi. Kriitikon mielestä myös pehtoria
esittänyt Kössi Ojala epäonnistui tehtävässään.
Tampereen
Sanomien Viki Kärkkäinen totesi Alpin kokeneeksi tekijäksi.
Vuoropuhelut olivat lyhyitä ja hyvin toimintaan liittyviä, repliikit kuvasivat
henkilöhahmoja oivaltavasti. Tekstin ”tekninen puoli” oli siis kohdillaan, sen
sijaan sisällön puolesta oli paljonkin huomautettavaa. Esimerkiksi päähenkilön,
pehtori Aaro Anselmin, luonnekuvaa Kärkkäinen piti kehnosti perusteltuna.
Näytelmä oli rakennettu pehtorin uskottavuuden varaan, eikä Kössi Ojala roolin
sopiva näyttelijä. Tekijää huudettiin näytöksen lopuksi esiin, mutta miestä ei
kuulunut. Toivottavasti hän sai kukkasensa myöhemmin.
Hallin
Jannen kanssa kiertueelle
Syksyllä Alpi osallistui aktiivisesti perustamassa
Hämeenkyröön paikallislehteä, jonka nimeksi tuli Kyrön Sanomat. Sen näytenumero
ilmestyi lokakuussa, ja vuoden 1917 alusta lähtien lehti ilmestyi viikoittain.
Alpi oli lehden päätoimittaja, ja varmasti hänen lehtimieskokemuksestaan oli
paljon hyötyä lehden toiminnan käynnistämisessä. Muistellessaan myöhemmin lehden alkutaivalta totesi Alpi toimittaneensa paikallislehteä vain kolme kuukautta. Päätoimittajaksi hänet mainittiin lehdessä silti kesäkuuhun 1919 saakka. Samoihin aikoihin Alpi
kirjoitti uutta näytelmää, Hallin Jannea. Hän sai maaliskuussa useisiin sanoimalehtiin
pikku-uutisen, jossa kertoi viimeistelevänsä näytelmää. Maaliskuun alussa Alpi
ilmoitti Kyrön Sanomissa haluavansa ostaa vanhan
arkkiviisun Hallin Jannesta, jos sellainen joltain pitäjäläiseltä löytyisi.
Alpi etsi arkkiviisua Hallin Jannesta Kyrön Sanomissa. |
Miksi Alpi kiinnostui aiheesta? Syy oli Ernst Lampenin Matkailulehdessä joulukuun alussa 1916 julkaisema
kolmas osa Hämeen matkakertomuksestaan. Siinä hän käsitteli Hallin Jannen
tarinaa nojautuen myös käräjäpöytäkirjoihin. Kyseessä oli 1867 Jämsässä tapahtunut
postiryöstö ja murha, johon syyllistynyt poikkeuksellisen komeaksi
naistenmieheksi mainittu 20-vuotias Hallin Janne sepitti myöhemmin vankilassa Hallin
Jannen laulun. Se levisi kansan keskuuteen. Janne ja hänen rikostoverinsa
tuomittiin kuolemaan. Ajan tavan mukaan tuomio muutettiin karkotukseksi
Siperiaan. Lehden seuraavassa numerossa nimimerkki Ph. H. täydensi vielä
tarinaa kertoen omakohtaisen muistelon Yhdysvalloista. Hänen mukaansa Hallin
Janne oli selvinnyt Siperiasta sinne ja asettunut Duluthin kaupunkiin
Minnesotaan. Siellä hän oli syyllistynyt murhaan, ja kiinni jäätyään tehnyt
itsemurhan ennen kuolemantuominsa täytäntöönpanoa. Lampenin juttu ilmestyi myös
ruotsinkielisessä Turisttidskrift- lehdessä. Monet sekä suomen- että
ruotsinkieliset sanomalehdet innostivat referoimaan Matkailulehden artikkeleita.
Alpi julkaisi Matkailijalehden jutut lyhennettyinä Kyrön Sanomissa 20.4.1917. Tuolloin
hän kertoi keskustelleensa aiheesta Lampenin kanssa perusteellisesti, mutta väitti
aloittaneensa näytelmän suunnittelun jo aiemmin. Alpi muokkasi tarinasta
kolminäytöksisen esityksen. Ensimmäisessä näytöksessä Jannen äiti Katariina ja piika
Liina odottavat miestä palaavaksi Hämeenlinnan markkinoilta. Liina on rakastunut
Janneen, mutta piikaa himoitsee ensin markkinoilta palaava renki Santtu. Santtu
on näytelmän konna, joka yrittää erottaa Liinan Jannesta, ja saada tämän
Mattilan talon emännöitsijän, mustalaisverisen ja paheellisen Sandran
pauloihin. Sandran luona Janne viettääkin seuraavan yön. Toisessa näytöksessä Hallin
kestikievaritalossa pidetään Jannen määräämät tanssit. Santtu yllyttää Jannea tämän
vihamiehen, postia kuljettavan Matin kimppuun väittäen tämän rahoineen kosiskelevan
Sandraa. Mattilan isännän talostaan myrskyisenä talviyönä karkottama Sandrakin
saapuu tansseihin. Santun kavalasti yllyttämä Janne käy tanssien aikana murhaamassa
Matin ja ryöstää tältä 10 000 markkaa.
Kolmannessa näytöksessä Jannen teko selitetään perin raamatullisesti. Katariina paljastaa naineensa Hallin isännän vain isänsä
pakotuksesta. Hänen todellinen rakkautensa oli Vaaran Kustaa. Petetty Kustaa
sitten makasi Jannea odottavan Katariinan kanssa ja kirosi syntymättömän
lapsen. Pojan piti häväistä sukunsa maine Katariinan isän tekemän vääryyden
takia. Kustaa lupasi manata vaikka haudastaan mustan enkelin huolehtimaan
siitä, että Janne täyttää kirouksen. Pian tämän jälkeen Kustaa kuolikin. Nyt
Katariina soimasi itseään, kun oli Kustaan sylissä antanut lapsensa kohdussa
tuntea väräyksenä tuon kirouksen. Jumala kosti isäin teot aina kolmanteen
ja neljänteen polveen. Liina saa selville Santun juonet ja torjuu tämän
lähentelyt. Janne palaa vielä tapaamaan äitiään ennen kuin antautuu
nimismiehelle. Musta enkeli oli Jannen mukaan hellittänyt otteensa hänestä heti Matin murhan
jälkeen. Liina ja Janne vannovat rakkautta, Santtu jää yksin.
Hallin Jannen ensimmäisten esitysten mainos Kyrön Sanomissa. |
Hallin Janne esitettiin Kyröskoskella 28.4.1917. Yleisömenestys oli hyvä, lippuja myytiin 237. Päivää myöhemmin
kappale näyteltiin kirkonkylässä Nuorisoseuran talolla. Siellä oli tilaa vielä isommalle yleisölle, lippuja meni kaupaksi 339. Kyröskosken esitys oli
maailmanensi-ilta. Kun Hallin Janne
tuli kovakantisena painosta 1920, väitti Alpi jälkikirjoituksessaan ensi-illan olleen Porin
Teatteritalolla 4.5.1918. Tässä miehen muisti oli tarkoituksenmukainen – kuten muuten
monesti muulloinkin. Olihan komeampaa saada ensi-ilta kaupunkiteatteriin kuin
jollekin seuranäyttämölle. Alpi kertoi, että hänen johtamansa teatterit –
kolmas teatteri oli menossa – olivat esittäneet tuohon mennessä Hallin Jannen yli 300 kertaa eri
puolilla Suomea.
Kyrön Sanomien aputoimittaja Jalmari
Helo arvioi lehtensä päätoimittajan teatteriseurueen esityksen. Hän totesi
heti aluksi, ettei ole mikään teatterikriitikko. Helo kertoi nähneensä
Tampereella Alpin Rantalassa, jota
piti taideteoksena. Hallin Janne ei
yltänyt samalle tasalle, mutta toisilla näyttelijävoimilla esitettynä kappale
saattaisi olla tehokkaampi. Katsomisen arvoinen näytelmä toki oli. Yleisöä
riitti, molemmissa Hämeenkyrön esityksissä katsomo oli täyteen sullottu.
Alpin teatteriseurueessa oli
kuusi näyttelijää: Vilho Latva, Jenny Salmi, Anna Elve, Elsa Korhonen, Jukka
Kuusisto ja Lennart Vaikonpää. Hallin
Jannessa osa heistä esitti useampia rooleja. Tällä joukolla murhenäytelmää esittävä karavaani lähti matkaan, aluksi Satakuntaan päin.
Nimimerkki
M.M.S arvioi Satakunnassa Hallin Jannen ”virallisen”
ensi-illan melko perusteellisesti. Hänen mielestään kyseessä oli draamallisessa
mielessä Alpin paras saavutus. Juonenkehittely oli loogista ja taitavaa, mutta
toisaalta ”filmiteatterimaisen” nopeaa. Arvioitsija myönsi, että tämä kyllä
sopi tietyllä tapaa kiertueteatterille, mutta henkilöiden sielullisten tilojen
kehittely jäi ohueksi. Erityisesti tämä piti paikkansa päähenkilön osalta: Hallin
Jannen kääntyminen murhamieheksi jäi vaille järkevää selitystä.
Alpi oli jo
kokenut teatteri- ja lehtimies. Näytelmän aiheen valinta kertoi myös miehen kaupallisista
vaistoista. Hallin Jannen synkkä tarina oli tuttu kansalle kertomuksina ja
arkkiviisun ansiosta, ja Lampenin artikkelia seurannut uutisointi palautti
tarinan muistiin. Alpi osasi mainostaa näytelmähankettaan lehdissä. Pieni
skandaalinpoikanen
syntyi vielä kiertueen alussa, kun monet lehdet uutisoivat Hallin Jannen
sukulaisten lähestyneen Alpia asiamiehen välityksellä ja vaatineen
käsikirjoitusta nähtäväkseen. Alpi oli siitä kieltäytynyt, mutta ilmoitti, että
näytelmällä on taiteelliset tavoitteet. Hän ilmoitti myös noudattaneensa ”humaniteetin
vaatimuksia”, joten sukalaisten huoli oli ”tuiki tarpeeton”.
Keski-Suomalaiselle toukokuun puolivälissä sikaria
tuprutellut Hallin Jannen ”isä” antoi haastattelun, jossa kehui hyvää
yleisömenestystä. Lisäksi hän väitti yhden näytelmän keskushenkilöistä, Mattilan
Sandran, seuranneen näytöstä Orivedellä. Samassa numerossa arvioitiin esitys,
jonka suurimmaksi puutteeksi katsottiin Hallin Jannen henkilökuvan ohuus. Siiri
Suuronen oli jo tuolloin korvannut Jenny Salmen näyttelijäkaartissa. Nuori
näyttelijäkunta tuntui olevan vielä lupauksia herättävässä harjoitteluvaiheessa.
Kiertue jatkui kiivasvauhtisena Itä-Suomeen ja lopulta Uudellemaalle.
Hämeenkyröön Alpi palasi kesäkuun lopussa. Paikallislehdelle
hän kertoi, että kiertueen aikana annettiin 55 esitystä, joita kävi katsomassa noin 14 000 henkeä. Alpi oli kirjoittanut Kyrön Sanomiin pakinoita
nimimerkillä Sarvi. Kiertueen ajaksi pakinoitsijaksi palkattiin nimimerkillä
v.t. Sarvi toinen kohtuullinen kynämies, F.E. Sillanpää.
Yleislakko katkaisee syyskiertueen
Syyskiertueelle
Alpin seurue lähti Tyrväältä 26.8. Tarkoituksena oli kiertää kaupunkeja ja
suurempia maalaispitäjiä. Lähes koko näyttelijäkunta vaihtui, vain Siiri Suuronen
jatkoi vanhoista. Alpi palkkasi ”ylijohtajaksi” ja ohjaajanäyttelijäksi Kaarlo
Aarnin Helsingin Uudesta Teatterista. Aarni eteni myöhemmin urallaan mm.
Tampereen teatteri sekä Mikkelin että Rauman kaupunginteattereiden johtajaksi. Yksi
näytös esitettiin Tampereen Työväen Teatterissakin. Sillanpää suostui kirjoittamaan
siitä puffin Tampereen Sanomiin. ”Hän on muuten mies, joka ei suitsuta muille
jumalille kuin taiteen. Sellaisena hän ansaitsee kaikkien kansalaispiirien
myötätunnon”, runoili kirjailija Alpista.
Tampereen
Sanomien Eino Palola korosti arviossaan ensin Alpin hyvin tunnettua näyttämösilmää
ja sujuvaa juonensommittelua. Miehen taitoihin nähden Hallin Janne oli pettymys. Osaltaan siihen saattoi vaikuttaa se,
että näytelmä oli sovitettu kiertueteatterin tarpeisiin. Päähenkilöistä Hallin
Jannen ja Mattilan Sandran henkilökuvat jäivät ohuiksi ja perustelemattomiksi. Esitys
oli keskinkertaista näyttelijäkunnan epätasaisuuden vuoksi. Parhaiten onnistui
Kaarlo Aarni Santun osassa. Lokakuussa kiertue palasi Tampereelle. Tuolloin
näyttelijätyö oli lehden mukaan huomattavasti vahvistunut ensiesiintymisestä.
Esityksestä tehdyt arviot noudattelivat Eino Palolan linjaa. Alpi
ei ollut kyennyt luomaan päähenkilö Hallin Jannesta ja hänen rikoksestaan uskottavaa
kuvaa. Hallin Jannea näytellyt Aku Antila ei saanut juuri kehuja
suorituksestaan. Uuden Auran mukaan hän muistutti enemmän ”italialaista
Don Juania” kuin suomalaista talonpoikaa niin elkeittensä kuin maskeerauksen
puolesta. Toisaalta todettiin säännöllisesti, että esitys veti hyvin yleisöä,
joka oli tyytyväistä näkemäänsä. Selkeä myyntimenestys siis.
Kiertueen edetessä Alpi päätti syyskuun loppupuolella nimetä
teatterinsa Tekijän teatteriksi. Itä-Suomeen ehdittyään Alpi kertoi marraskuun
alussa haastattelussa, että Hallin Janne on esitetty kiertueen aikana jo 70
kertaa. Itä-Suomen kiertue jäi hieman kesken mm. Viipurin ja Lappeenrannan
osalta, kun yleislakko 14. – 20.11. lopetti esitykset.
Sisällisota
päättää talvikiertueen
Alpin tarkoituksena oli aloittaa uusi kiertue jo joulukuun
alussa. Hän etsi sanomalehdessä
jo lokakuun puolivälissä kolmea miesnäyttelijää sitä varten. Loppujen lopuksi lähes
koko näyttelijäkaarti vaihtui. Nyt Alpi mainosti Tekijän teatteria
helsinkiläisteatterina, sieltä useimmat näyttelijät oli palkattukin. Alpi oli
kiinnittänyt ”regissööriksi” näyttelijän ja taidemaalarin Yrjö Ramstedtin.
Kahdeksan hengen voimin lähdettiin matkaan Tampereen naapurustoon. Näytelmänä
oli Rantalan rikollinen, jonka Alpi
oli muokannut ainakin nimen puolesta kiertueteatterille sopivammaksi
näytelmästään Rantalassa.
Harjoitteluaikaa ei juuri jäänyt, Porin puolessa todettiinkin,
etteivät näyttelijät osanneet vuorosanojaan. Muutenkin näytelmä oli
pitkäveteinen, suosionosoitukset jäivät laimeiksi. Yleisöä oli saatu paikalle
runsaasti hyvän ”ennakkoreklaamin” ansiosta. Tampereen
Sanomien Eino Palola totesi, ettei näytelmää kannata esittää ”edistyneemmälle
yleisölle”. Esitys oli amatöörimaista jutustelua.
Tammikuun alkupuolella Tekijän teatteri suuntasi Itä-Suomeen.
Siellä esitettiin Rantalan rikollisen
lisäksi Hallin Jannea niillä
paikkakunnilla, joilla se oli jäänyt yleislakon vuoksi näkemättä. Parikkalassa teatteri
esitti maanantaina 28.1.1918 ensimmäistä kertaa Alpin kaksi seuranäytelmää, Karjapiian kauheat kolttoset ja Valkoinen varis. Seuravana
päivänä oli vuorossa Savonlinnan Seurahuoneella Rantalan rikollinen. Humoristiset seuranäytelmät esitettiin kaksi
päivää myöhemmin. Karjapiian kauheita
kolttosia mainostettiin sillä, että siinä leikitellään savolaisittain. Savolaiseksi
mainittu neiti Siiri Suuronen pääosassa puhui savoa!
Tässä vaiheessa seurueelle täytyi olla selvää, että alkanut sisällisota
katkaisee kiertueen. Alpi ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan sopeutui tilanteeseen
luonteensa mukaisesti nopeasti. Jo sunnuntaina 2.2. Tekijän teatteri piti Seurahuoneella
”dramaattisen iltaman”. Alpi lausui kirjoittamansa runon Suomen sydämen vartijat, jonka hän omisti Savon urhoollisille
suojeluskunnille. Lisäksi luvattiin lausuntaa, laulua, pianonsoittoa sekä viulusoolo.
Pääohjelmanumerona oli Alpin näytelmä Työ
ja rakkaus. Lopuksi tanssittiin.
Tekijän
teatteri esitti vielä 7.2. Rantalan
rikollisen alennetuin lipunhinnoin. Savonlinnan kokoisessa kaupungissa ei
yleisöä riittänyt useampiin. Sisällisota vei Alpinkin huomion, joten tämä jäi
Tekijän teatterin viimeiseksi esitykseksi. Pian Alpi palasi teatterinjohtajaksi.
Mutta se on taas toinen juttu.
Ilmoitus Tekijän teatterin viimeisestä näytöksestä Keski-Savossa. |
Lähteet
Eero Alpi: Hallin Janne. Helsinki 1920.
Raimo Ijäs: Kuuluisia kyröläisiä Suomen itsenäisyyden vuosikymmeniltä.
Hämeenkyrö 1992.
Panu Rajala: Taiteesta ja taistelusta. Tampereen Työväenteatteri 1901 –
1918. Tammi 1991.
Viittaukset sanoma- ja aikakausilehtiin on merkitty tekstiin linkkeinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti