Eero Alpi sisällissodan
pännäsoturina
(Alpin aiemmista vaiheista http://amielonen.blogspot.com/2019/03/eero-alpin-nuoruusvuodet.html.)
Eero Alpi ja hänen johtamansa Tekijän teatteri jäivät
sisällissodan alkaessa Savonlinnaan. Mahdollisuuksia palata Tampereelle tai
Helsinkiin ei ollut. Eipä Alpilla tietysti ollut halujakaan palata: hänelle
valkoisten puolelle asettuminen oli itsestäänselvyys. Alpille sota oli vapaussotaa.
Tekijän teatteri päätti toimintansa 7.2.1918 annettuun näytökseen. Alpi
pestautui Savonlinnan suojeluskunnan esikuntaan. Hän kirjoitteli muutamia juttuja
valkoiseen lehdistöön. Niitä julkaistiin Savon, Karjalan ja Keski-Suomen sanomalehdissä.
Savonlinnassa 11.2. päiväämässään kirjoituksessa
Alpi tuomitsi kovin sanoin punaisten kapinan. Suurimman syyn kapinasta hän
vieritti Työmies-lehden Päätoimittaja Edvard Valpas-Hännisen niskoille. Alpin
mukaan Valpas-Hänninen vastasi työväestön pää-äänenkannattajan linjoista, ja
määritteli sitä kautta myös muiden työväenlehtien äänensävyn. Valpas-Hännisen
kaltaiset yllyttäjät ja villitsijät ”ovat lopullisesti oikeat ja suurimmat
syylliset”.
Kymmenen päivää myöhemmin Alpi kirjoitti Rantasalmella
jääkäreiden paluun tunnelmissa artikkelin
”Suomen kansan omatunto”. Siinäkin hän käytti punaisista kohtuullisen ronskia
kieltä:
”Venäjänmaa
on tuomittu hajoamaan kappalaiksi, mutta kuinka moniksi ja minkälaisiksi, se ei
meitä enää liikuta. Sen sijaan me elämme oman maamme jalon vapautustaistelun
kautta saavutettavan onnen merkeissä, jotka toteutuvat sitä mukaa kuin
murhaaja-rosvojen ja heidän likaisten ryssälaumojensa hullu raivo tehdään
tehottomaksi sekä molempien hyökkääjien valta tyyten tuhotaan rehellisen suomalaisen
kansan väellä ja voimalla.”
Lehti kulkeutui rintamalinjan yli, ja Alpin juttua moitittiin
parissa punaisten lehdessä. Kansan
Lehdessä taisi olla asialla toinen kyröläinen, Arvo Poika Tuominen. ”Enää”
muuttui nimittäin perikyröläisittäin muotoon ”enään” Kansan Lehden lainatessa
Alpin juttua. Siinä moitittiin ”kirjailijaa” (lainausmerkit lehdessä)
moraalittomuudesta. Kirjoittajan mielestä Alpin ei sovi olla samassa läänissä,
kun rehellisyydestä puhutaan. ”Mutta kukin antaa kynttilänsä loistaa omalla
tavallaan”, päättyi uutinen.
Suomen
Valkoinen Teatteri
Alpi ei muilta kiireiltään unohtanut teatteriasiaa.
Savonlinnan Seurahuoneella esitettiin
17.3. Topeliuksen Rantakylän vanha paroni.
Alpi organisoi nähtävästi näytännön yhteistyössä suojeluskunnan kanssa. Hän
antoi 40 vapaalippua 9. jääkäripataljoonan sotilaille jaettavaksi ja lupasi
jatkaa samaa käytäntöä tulevaisuudessakin. Näyttelijät olivat nähtävästi pääasiassa
Tekijän teatterin henkilöstöä täydennettynä savonlinnalaisvoimin.
Näytännöt jatkuivat huhtikuun puolivälissä.
Alpi otti tässä vaiheessa seurueelleen nimen Valkoinen Teatteri, myöhemmin myös
Suomen Valkoinen Teatteri. Nyt esitettiin Eino Leinon Lalli. Alpi oli toimissan totisesti nopea. Kolme päivää Helsingin
valloituksen jälkeen 16.4. hän järjesti kaupungin vapautuksen johdosta juhlanäytännön.
Wecksellin Daniel Hjortin lisäksi
iltaan kuului juhlapuhe, juhlaruno (Alpin käsialaa) ja lausuntaesityksiä. Muutamaa
päivää myöhemmin oli vuorossa Juhani Ahon sortovuosista kertova näytelmä Tuomio.
Se uusittiin viikkoa myöhemmin; samalla esitettiin myös komedia Kuusinaamainen
mies. Sen oli suomentanut Kuopion Työväenteatterin johtajana toiminut
Kyösti Aarnio, joka vastasi myös kappaleen ohjauksesta. Kuopion Työväen Teatteri
oli lakkautustilassa, joten Aarniolle kelpasi kai mikä tahansa teatterityö.
Kuusinaamainen mies esitettiin myös Rantasalmella
4.5. Valkoinen Teatteri järjesti Rantasalmella vielä 18.5. helluntailauantaina
ohjelmallisen, yleisiin tansseihin päättyneen iltaman.
Siihen päättyi Valkoisen Teatterin tarina. Kyösti Aarnio suunnisti ensin
Joensuuhun teatteriin ja sitten Turun Työväen Teatterin johtajaksi.
Alpi ennätti 6.5. kirjoittaa viestin
Hämeenkyröön. Aikaa hänellä oli kirjekortin kyhäämiseen Rantasalmen asemalla 15
minuuttia junaa odotellessa. Kyrön Sanomat oli jo ilmestynyt ensimmäistä kertaa
sodan jälkeen ilman päätoimittajaansa, joten hänen viestinsä ennätti vasta
seuraavaan numeroon. Alpi päätti viestinsä näin: ”Punainen kurjuus alas! Mutta
kosto – se on meitä kaikkia ylemmän Herran.”
Alpi perustaa Suojeluskuntalaisen Lehden
F.E. Sillanpään mukaan pännäpataljoonan ensimmäisessä
kynäkomppaniassa Savonlinnan rintamalla palvellut Alpi ennätti toukokuun lopulla
Hämeenkyröön.
Toimeliaalla miehellä oli jo uusi hanke vireillä. Pakinoitsija v.t. Sarvi eli
Sillanpää myi kehnoimpana pitämänsä pakinan – se olikin heikko – Alpille tämän
uuteen aikakausilehteen, Suojeluskuntalaisen Lehteen. Hinnaksi tuli tinkaamisen
jälkeen kymmenen markkaa ja aski Armiro-tupakkaa. Alpin mielestä tosin
halvempaa laatua edustava ” looda Majakkaa”. Tästä tilanteesta Sillanpää sitten
värkkäsi Kyrön Sanomiin pakinan, joka toimi samalla Suojeluskuntalaisen lehden
puffina.
Suojeluskuntalaisen Lehden näytenumero ilmestyi 1.6.1918. Nopealiikkeinen
Alpi oli kehitellyt hyvän liikeidean ja jatkoi kynämiehen vapaussotaansa. Lehden
omistussuhteista ei kerrottu mitään näytenumerossa eikä myöhemminkään. Alpilla
oli joka tapauksessa ratkaiseva osa hankkeessa, sillä lehden toimitus sijaitsi
Tampereella. Muita toimittajia ei ollut, joten kyseessä oli kai Alpin
yksityisyritys. Lehden oli helppo saada maksutonta mainosta toimintansa alulle,
valkoisen Suomen sanomalehdet suhtautuivat sisällissodan jälkeisessä
tilanteessa hankkeeseen ymmärtävästi. Mainoksia lehteensä Alpi pystyi
hankkimaan eri puolilta maata. "Tässä tienaa pirun hyvin", väitettiin hänen todenneen lehtihankkeestaan.
Lehden juttupulaa Alpi helpotti kirjoittamalla siihen itse.
Tilaa hän tarjosi myös kyröläisille kirjailijatovereille, Sillanpäälle ja U.W. Walakorvelle.
Sillanpää kirjoitti lehteen jo elokuussa kirpeään sävyyn valkoisten
terroriteoista. Hän tuomitsi valkoisen puolen törkeät omavaltaisuudet. Oikeutta
piti toteuttaa eurooppalaisen valtion tavoin, eikä ottaa mallia jostain
huligaanikoplasta:
”Kun
tutkimatta ja tuomitsematta ammutaan aseeton ja vastarintaa tekemätön
punakaartilainen, ehkä jonkun hysteerisen ilmiannon perusteella, niin on se
murha, jonka tärkeyttä ei lievennä se, että murhattu ehkä oli isänmaanpetturi
ja villitsijä.”
Alpi ilmoitti toimituksen nimissä yhtyvänsä tunnetun kaunokirjailijan
ajatuksiin. Walakorven runoja ja muita juttuja Alpi julkaisi lähes joka
numerossa. Lokakuussa vapaasotakirjailijaksi heittäytynyt Walakorpi sai romaanistaan
Kapina pätkän lehteen.
Samassa numerossa Alpi vielä kehui kritiikittä Walakorven runoteoksen Pohjalaiset nousevat. Hyvin toimi
kyröläisverkosto.
Suojeluskuntalaisen lehti ilmestyi luvatusti kahden viikon
välein kesään 1919 saakka. Elokuusta lokakuuhun ilmestyi vain yksi
kaksoisnumero kuukaudessa. Toimituksellisen tekstin osuus niissä oli vähäinen
mainosten määrään verrattuna. Alpin aika ei nähtävästi riittänyt lehden
asialliseen toimittamisen. Hän nimittäin kiersi tuolloin ympäri maata
perustamansa Kansan Teatterin kanssa.
Kun seuraava numero ilmestyi kolme viikkoa myöhemmin, oli
toimitus siirretty Helsinkiin ja päätoimittajaksi nimetty tunnettu aktivisti
Elmo E. Kaila. Aktivistit olivat perustaneet Kustannusosakeyhtiö Suunnan, joka
otti lehden toimittaakseen. Taiteilijoiden ja kirjailijoiden merkitys lehdessä
väheni, Suojeluskuntalaisen Lehdestä tuli enemmänkin ”ammattilehti”. Se alkoi
ilmestyä viikoittain vuoden 1920 alusta. Vuonna 1925 nimi vaihtui Hakkapeliitaksi.
Laajalevikkinen Hakkapeliitta toimi suojeluskuntien lehtenä järjestön lakkauttamiseen
saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti