Yllättikö? Mikä? Perussuomalaisten tulo Hämeenkyrössä
kuntavaalien suurimmaksi puolueeksi? Ei yllättänyt yhtään. Selitän miksi ei
yllättänyt. Opetin historiaa ja yhteiskuntaoppia Hämeenkyrön yläasteella
1980-luvun lopulla. Pari kertaa koko ikäluokalle, noin 110 – 120 oppilaalle.
Siinä sai hyvän tilaisuuden kurkistaa kyröläisteinien sielunmaisemaan.
Muistanpa, kuinka yhteiskuntaopin tunnilla keskusteltiin
kuolemanrangaistuksesta. Yhtenä vuonna koko ikäluokasta löytyi peräti yksi
oppilas, joka vastusti kuolemanrangaistusta – vieläpä hyvin järkevästi
argumentoiden. Ilmeisesti asia jäi kiinnostamaan joitakin oppilaita, varsinkin
muutamia poikia. He nimittäin ilmoittautuivat myöhemmin kuolemanrangaistuksen
vastustajiksi. Koska se oli liian lievä rangaistus. Parempi rangaistus olisi
eli elinkautinen vankeus ilman armahdusmahdollisuutta. Vankilaolosuhteiden
pitäisi olla mahdollisimman kauheat, ymmärtääkseni jonkinlainen kidutus olisi
sopiva lisämauste lusimiselle.
Tuumailin tuolloin itsekseni, että kyllä Pähkinäsaaren
rauhanrajan länsipuolella nuoriso on aika paljon tylympää kuin esimerkiksi
Punkaharjulla ja Kiteellä. Siellä nimittäin puuhastelin opettajana ennen Kyröön
saapumista. Kyröläinen mentaliteetti oli selvästi enemmän halkipoikkipinoon -meininkiä.
Ellei tunnuslauseena jopa raaka peli ilman rakkautta. Nyt tuolloiset oppilaat
ovat nyt viisikymppisiä. Monen ajatusmaailma oli tavallaan perussuomalaisia jo
80-luvulla, varsikin poikien. Oletan, että Hämeenkyrössäkin perussuomalaisten
äänestäjistä enin osa on miehiä. Nuoremmista
ikäluokista en osaa sanoa, kun en vuoden 1994 jälkeen opettanut yläkoulussa. Lukiossa
tutustui vain ikäluokan puolikkaaseen.
Oppilaiden halkipoikkipinoon -mentaliteetin taustoja
pohtiessani törmäsin paikkakunnan vuoden 1918 veriseen perintöön. Vielä 1980-luvulla
ulkopuolelta tullut aisti asian käsittelyn liittyvän kireyden. Toisaalta
Kyröskoski oli perinteinen sisäänlämpiävä tehdasyhteisö, joille pehmoilu ei ole
kovin tyypillistä. Eikä agraarinen pitäjänpuoli tuon – ajan maaseudun tapaan –
mikään liberalismin kehto ollut. Maaseutu on väkisinkin konservatiivisempi kuin
kaupunki. Subjektiivinen mielipiteeni (tosin kaikki mielipiteethän lienevät
subjektiivisia ja minun mielipiteeni ei voi olla väärä, koska se on
mielipiteeni) mukaan monet kyröläiset löytävät perussuomalaisissa sen puhe-,
ymmärrys- ja tulkintatavan, jota ovat kannattaneet vuosikymmeniä. Ja tarkoitan
nimenomaan Halla-ahon perussuomalaista puoluetta, en Soinin
perussuomalaisuutta.
Sinänsä on kai turha puhua kyröläisestä sielunmaisemaa, pitäjässä
on lukuisa joukko tapoja katsoa maailmaa – ja Kyröä. Nobelisti Sillanpään on väitetty
kuvanneen kyröläistä sielunmaisemaa. Itse olen hänen kirjojaan lukiessani arvellut
katselevani vain Sillanpään sielunmaisemaa.
Mutta yhdessä suhteessa tunnistan hyvin yhden perussuomalaisen
katsontatavan. Vanhemmiten tunnistan nostalgisen ja selittämätön kaipuu
johonkin menneeseen. Jota ei ole koskaan ollut olemassa.
Kyllä täällä itäisillä mailla porukka on maltillisempaa kuin siellä. Punkaharjulla tai nyt Savonlinnassa ei perussuomalaisten kannatus ole kovin kummoinen saati sitten suurin, vaikka muutama valtuutettu lisää tulikin. Punkaharjulta ei enää ketään, kun se ainoakin jäi nyt valitsematta.
VastaaPoistaTampereelta kolmostietä pohjoiseen ovat Ylöjärvi ja Hämeenkyrö persujohtoisia ja Ikaalinen seitsemää ääntä vaille. Joku politiikantutkija voisi vähän penkoa ja koettaa löytää syitä.
VastaaPoista