Noita Juho Rinkisen tapaus
Aiemmin hatuntekijänä mainittu Lorentz Bergh nimitettiin Kerimäen
ensimmäiseksi nimismieheksi 1666. Sitä ennen Säämingillä ja Kerimäellä oli yhteinen
nimismies. Berghiltä varastettiin kesällä 1670 Yläkuonan rannassa veneestä
arkku. Kirkkoherra Olaus von Borgen piti samana päivänä maakirkkoa Yläkuonassa
ja kuulutti saarnan jälkeen arkun katoamisesta. Arkku löytyikin samana päivänä
rannan ja kylän välistä rikottuna ja tyhjennettynä.
Juttua käsiteltiin Kerimäen syyskäräjillä joulukuun alussa 1670.
Bergh epäili rikoksesta Lauri Hannunpoika Hirvosta. Lauri oli ollut rannassa
hänen kanssaan, ja kysynyt, onko nimismies saanut kalaa. Lauri kertoi, että
Taneli Tuomaanpoika Hirvonen tuli häntä vastaan rantatiellä, tuli rantaan,
mutta ei nähnyt arkkua veneessä. Nimismies tuli paikalle ja näki arkun
hävinneen, jonka jälkeen Taneli lähti kylälle arkkua kyselemään. Laurikin
kyseli arkun perään, kunnes törmäsi rannassa hankkimassa virsutuohia
hankkimassa olleeseen Juho Paavonpoika Rinkiseen. Rinkinen lupasi auttaa
varkaan etsimisessä, jos saisi jonkin merkin. Hän tuli mukaan rantaan ja vuoli
tikun laudasta, jonka päällä arkku oli ollut.
Sen jälkeen nimismies vaati Rinkistä kertomaan tarkemmin tikun
käyttöön liittyvistä seikoista. Rinkiseltä kysyttiin, pystyykö hän hankkimaan
takaisin varastetun tavaran. ”Nijn Minä Olen tullut horiax”, vastasi syytetty. Edelleen Rinkinen
selitti heittävänsä tikun kirkkopihan hautaan. Varasta piinattaisiin niin kauan,
kunnes tikku lahoaa. Rinkistä vaadittiin kertomaan, mitä sanoja hän käyttää
viskatessaan tikun hautaan. Rinkinen vastasi vain panevansa tikun kahden
melkein yhteen kasvaneen puun väliin, jolloin varas saa jonkin taudin, josta ei
parane, ellei tunnusta rikostaan. Tähän tapauksen liittyvä tikku oli Rinkisen
mukaan hänen kotonaan arkussa, eikä hän ollut siihen koskenut.
"Nijn Minä Olen tullut horiax". Niin hurjaksi arveli Rinkinen tulleensa, että kykenisi kadonneen tavaran palauttamaan. |
Tämän jälkeen tuomari kääntyi lautamiesten puoleen ja
tiedusteli, onko Rinkisestä kuultu vastaava aiemmin. Lautamiehet olivat
haluttomia sanomaan mitään Rinkisestä, vaikka ilmeisesti tiesivät asioiden
laidan. Vihdoin pitkien maanittelujen jälkeen Yläkuonan lautamies Heikki
Venäläinen tunnusti, että monet kävivät Rinkisen luona etsimässä parannusta hammassärkyyn
ja useisiin muihin vaivoihin. Tämän jälkeen tuomari kysyi Rinkiseltä, kuinka
parantaminen tapahtui. Rinkinen selitti, että ensin oli langettava polvilleen
rukoilemaan Isä meidän. Se jälkeen oli lausuttava runo, jonka käräjäkirjuri
talletti parhaan taitonsa mukaan pöytäkirjaan suomenkielisenä:
”Emoinen Neidzyt Marija
Puhalla sulalla suulla
Herran hängellä hyvällä
lemböisellä Leikehtelle
Kiellä kirottomalla
Suulla murehttomalla
toivo niijtä voiteita
Emoinen Neidzy Maria:
Yheksiä woitteiita
yhäksän meren ylidze
meren puolen kymmenett
tåua nijtu woiteita
iholle ihmenoilaisen,
Koriwallen Toivontonman
teckö ala teruäexi
peiwällwn imäneteeixi
aldanurumattomaxi
päldä tuntumattomaxi
Koskia kiwuttomaxi
tuonmiä Kiwut jacainen
ihola inehmoraucan
meille mättäettömellen
nurmella tulettoma
wanhan wahteran vesalle Candoin
Kynnäpäisen pilwillen Pirisewillen
Hattaroille Juoxeuille
Kiwille Litisewille
Kiwille kipu itke
pasies Wainaja Walita
echkä paljon pandoon
iholda ihminen raukan
Corvalta Cowan tekemen”
Tämä riitti oikeudelle. Juho Rinkinen tuomittiin kuolemaan veneen
laidasta veistetyn tikun avulla harjoitetusta noituudesta. Lisäksi hän oli
lukenut suolan päälle (läst uppå salt), ja parantanut useita ihmisiä taian
avulla monena vuotena. Örebron säännön 1586 perusteella Rinkinen tuomittiin
roviolla poltettavaksi. Kuolemantuomio alistettiin aina hovioikeuden käsiteltäväksi.
Melko usein hovioikeus armahti syytetyn tai lievensi tuomiota. Rinkinen katosi
talostaan oikeudenkäynnin jälkeen, ja autioksi jäänyttä tilaa yritti ottaa
viljelyyn 1670-luvun loppupuolella huonolla menestyksellä Tahvo Tuunainen. Juho
Rinkinen -niminen mies tavataan Kiteellä muutama vuosi tapauksen jälkeen, tällä
perusteella Rinkinen näyttäisi säästyneen roviolta. Itse varkaustapaus jäi tuolloin selvittämättä. Lauri Hirvosta vastaan ei ollut riittäviä todisteita,
joten hänet määrättiin seuraaville käräjille puhdistusvalalle, ts. 12 kunnallisen
miehen oli vakuutettava heidät syyttömiksi. Hirvonen ei kyennyt hankkimaan takumiehiä, joten kesäkäräjillä 1671 hän sai tuomion varkaudesta.
Taikuutta, noituutta, kansanparannusta?
Rinkisen tapaus oli joissain suhteissa tyypillinen itäsuomalainen
noituusoikeudenkäynti. Syytetty oli mieshenkilö, kuului jopa talollisväestöön. Yläkuonalaiset
tunsivat hänet parantajana, luultavasti avun hakijoita tuli naapurikylistäkin.
Kyläläisillä ei tuntunut olevan mitään Rinkistä vastaan, päinvastoin häntä
pyrittiin suojelemaan oikeudenkäynnin yhteydessä. Usein noitaoikeudenkäynnit
liittyivät ihmisten välisiin erimielisyyksiin, riitakumppani ilmiannettiin
viranomaisille riidan, kateuden, kunnianloukkauksen tai muun henkilökohtaisen syyn
takia. Joskus tehtiin selvästi perättömiä ilmiantojakin. Nyt Rinkisen toiminta
tuli ilmi tavallaan vahingossa, varkaustapauksen selvittelyjen yhteydessä. Nimismies
Bergh ei näytä olleen asiassa kovin aktiivinen, tuomari oli sen sijaan innokkaampi
selvittämään asiaa Epäilemättä myös käräjillä läsnä ollut kirkkoherra Olaus von
Borgen oli kiinnostunut näin selvästi kirkon oppeja uhmaavasta tapauksesta.
Samoilla käräjillä tuli esiin toinenkin taikomustapaus.
Taneli Makkonen valitti oikeudelle, että Juhana Toivanen oli väittänyt hänen
vaimonsa lypsäneen juhannusyönä Toivasen lehmiä. Tämän paljasti Niilo Naukkarinen
kirkkoherralle kirkonkokouksessa kuultuaan asiasta Toivasen väeltä pajassa. Vielä
oli Naukkarinen sanonut, että sellaisen tekijä on taikuri (trålpacke). Makkosen
vaimo sanoi olleensa sinä iltana renkinsä vaimon kanssa etsimässä karannutta
sonniaan, mutta eri suunnalla Toivasen karjasta. Todistajiksi haastetut piiat
Elli Niilontytär ja Maria vahvistivat tämän. Rengin vaimo sai sonnin kiinni
vyöllä ja talutti sitä sitten. Lautamiehet eivät tienneet Makkosen emännästä
mitään taikuuteen viittaavaa, joten hänet vapautettiin kaikista
epäilyistä.
Itä-Suomessa ei tunnettu katolisen kirkon alulle panemaa noitadoktriinia.
Noitasapattiin liittyviä oikeustapauksia Kyöpelinvuorelle Pirun kanssa orgioita
viettämään lentävine naisnoitineen esiintyi Suomessa vain Ahvenanmaalla ja
Pohjanmaalla. Siellä vaikutteet noitasapattijuttuihin tulivat Ruotsista.
Noitasapattijuttuja on vain pieni osa arviolta kaikkiaan noin 2000 vuosien 1520
– 1750 välisenä aikana maassamme käydyistä noita- ja taikuusoikeudenkäynnistä.
Juho Rinkinen näyttää olleen yhteisössään arvostettu
parantaja, jopa jonkinlainen tietäjä. Rahvas ei hänen toimintaansa paheksunut.
Kirkon kannalta Rinkinen oli taikauskon levittäjä, jota vastaan oli puhdasoppisuuden
nimissä taisteltava. Ei maallinen valtakaan iloinnut Rinkisen toiminnasta,
mutta hovioikeus suhtautui taikuustapauksiin usein kohtalaisen lempeästi. Ja
kertoohan Rinkisen loitsu kauniilla tavalla kansanuskon, katolisten
vaikutteiden (Neitsyt Maria) ja luterilaisuuden sulautumisesta toisiinsa.
Juho Rinkisen tapaus oli Kerimäellä ainoa kuolemantuomioon
johtanut taikuusjuttu. Muutamissa muissa oikeustapauksissa tuli vielä esille
taikuuteen liittyviä asioita. Mutta niistä joskus toiste.
Lähteet
Rinkisen oikeusjuttu: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3870621
Marko Nenonen: Noitavainot Euroopassa. Myytin synty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti