sunnuntai 1. marraskuuta 2020

Rakentamatta jäi

Silta Viljakkalan suunnasta yli Pappilanjoen Kyröskoskella kulki 1860-luvulta lähtien tehdasalueen läpi. Tehtaan rakennuskannan kasvaessa tilanne muodostui hankalaksi sekä tehdasyhtiön että tienkäyttäjien kannalta. Niinpä 1930-luvulla laadittiin suunnitelman uudesta tieurasta ja sillasta. Suunnitelma oli osa tehdasyhtiön alulle panemaa Kyröskosken rakennuskaavaa. Taustatyötä tehtiin 1930-luvulla, mutta Tampereen asemakaava-arkkitehti Bertel Strömmerin laatima kaava valmistui vasta joulukuussa 1940 ja vahvistettiin seuraavana vuonna.

Uutta tietä kuvaava kartta valmistui 1936.

Viljakkalan - Hämeenkyrön tien ja uuden tien risteys.

                             
Joen "umpiperää" hipoen tien oli tarkoitus kaartua Pappilanjoen yli. 

                              
Ja sitten tie tapaisi Kyröskosken ja Kirkonkylän välisen tien.


Kartassa näkyy myös tehtaan rakennuksia. Uusi postitalo on jo paikallaan, ja tehtaan kasvihuone näkyvissä.
                    

Rakennussuunnitelman toteuttaminen lykkäytyi sodan jälkeisiin vuosiin. Tiesuunnitelmaa ei koskaan toteutettu. Yhdystie Viljakkalasta Kyröskosken kautta rakennettiin 1952-55 nykyiselle paikalleen. Tehdasyhtiö lahjoitti osan tarvittavista maa-alueista ja rahavaroista.

Lähteet:

Kansallisarkisto Hämeenlinna. Hämeen läänin maanmittauskonttorin arkisto I. Toimituskartat Hämeenkyrö. 17:9 2-osainen kartta Kyröskosken myllytiestä Myllymäen ja Pappilan kylissä Kyrön kunnassa (1933-1936).

Nallinmaa-Luoto - Agge: Hämeenkyrön historia III.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti