Rakentamatta jäi
Silta Viljakkalan suunnasta yli Pappilanjoen Kyröskoskella kulki 1860-luvulta lähtien tehdasalueen läpi. Tehtaan rakennuskannan kasvaessa tilanne muodostui hankalaksi sekä tehdasyhtiön että tienkäyttäjien kannalta. Niinpä 1930-luvulla laadittiin suunnitelman uudesta tieurasta ja sillasta. Suunnitelma oli osa tehdasyhtiön alulle panemaa Kyröskosken rakennuskaavaa. Taustatyötä tehtiin 1930-luvulla, mutta Tampereen asemakaava-arkkitehti Bertel Strömmerin laatima kaava valmistui vasta joulukuussa 1940 ja vahvistettiin seuraavana vuonna.
Uutta tietä kuvaava kartta valmistui 1936. |
Viljakkalan - Hämeenkyrön tien ja uuden tien risteys. |
Joen "umpiperää" hipoen tien oli tarkoitus kaartua Pappilanjoen yli. |
Ja sitten tie tapaisi Kyröskosken ja Kirkonkylän välisen tien. |
Lähteet:
Kansallisarkisto Hämeenlinna. Hämeen läänin maanmittauskonttorin arkisto I. Toimituskartat Hämeenkyrö. 17:9 2-osainen kartta Kyröskosken myllytiestä Myllymäen ja Pappilan kylissä Kyrön kunnassa (1933-1936).
Nallinmaa-Luoto - Agge: Hämeenkyrön historia III.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti