keskiviikko 11. marraskuuta 2020

 

I.K. Inha Kyröskoskea kuvaamassa

I. K. Inha – alkuaan Into Konrad Nyström – oli suomalaisen valokuvauksen suuria uranuurtajia ja mestareita. Vuonna 1895 Inha kiersi Suomea polkupyörällä lähes koko vuoden ja kuvasi maisemia teostaan Suomi kuvissa varten. Kirja ilmestyi 1895-96. Siinä oli myös kuva Kyröskoskesta. Arvelin aluksi, että hän otti kuvan matkallaan 1895. Mutta Inha vieraili Hämeenkyrössä aiemminkin. Hänen veljensä Väinö Nyström oli nimittäin saapunut Hämeenkyrön nimismieheksi 1882.

Inha näyttää kuvanneen Kyröskoskea jo 1892. Kyläkirjaston Kuvalehdessä ilmestyi keväällä 1893 Inhan juttu Kyröskoskesta. Siinä oli kuvituksena hänen ottamansa kuva. Fototypia tehtiin Ferdinand Tilgmannin kirjanpainossa.

Lähde: https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/870690?page=5

Inha kertoi, että koskea kannatti tulla katsomaan keväällä, jolloin jyrisevä pauhu kuului kauas. Lehdessä kuvaa täydensi tekstiosuus:

 ”Kuvassa näkyy pääkönkäästä ainoastaan niska sillan takaa; siinä on pudoke niin suuri, että tukit heittävät kelpo kuperkeikan. Könkään alla on lyhyt, luisu koski, jossa vesi syöksyy yhtenä vaahtona, ja sillan äärestä alkaa taas lyhyt, loivempi ja matalampi köngäs, jossa tyrskyt ovat niin kovat, että nakkelevat ilmaan suuria paksuja tukkia. … Siihen aikaan tavallisesti lasketaan tukkilauttoja Kyrösjärvestä, ja erittäin hauska on kosken poikki rakennetulta sillalta katsella pölkkyjen mukellusta. Viime keväänä (1892), jolloin vesi oli tavallista korkeammalla, oli koski niin raju, että kovin paljon tukia meni laskettaissa murskaksi. Pitkin rantoja näki kasassa hirrenpätkiä, päät pärsässä. Sillalla melkein yhtä mittaa sataa hienoa vihmaa. Mutta keskisuvella kuivilla säillä on vesi niin vähässä, että paperitehtaan suuret ruuhet nielevät melkein kaikki, jopa täytyy ottaa höyryn voiman avuksi, jotta tehdas pysyisi käynnissä.”

Edelleen Inha mainitsi, että tehtaan tuottama paperi kuljetetaan hevosilla Tampereelle, jonne on neljä peninkulmaa mäkistä matkaa. Mutta jo tuolloin oli tiedossa rautatien rakentaminen Tampereelta Poriin. Inhan mukaan Porin radan valmistuttu hevosmatka puolittuu. Sulan aikana vietäneen paperi laivalla, jota Hämeenkyrön vesille puuhataan, raportoi Inha.

Teokseensa Suomi kuvissa Inha valitsi toisen kuvan Kyröskoskesta. Kosken ylittävältä sillalta otetussa kuvassa tukit mukeltavat alas runsasvetistä uomaa.

Lähde: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/43338/p32_06_f427727_8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tekstiosassa Inha kertoi koskesta näin: "Kyröskoski on etenkin kevätvedellä suurenmoinen. Kovasti saavat siinä tukkilautat selkäänsä. Pölkyt mukeltavat kerrassaan ympäri, paksuimmat hirret hyppivät kuohuissa kepeinä kuin tulitikut ja tavan takaa koski niitä murtaa poikki kallioitaan vastaan. Harva on se puu, joka tästä ryöpystä pääsee aivan merkittä; miltä on terävä kivi raapaissut kyljen auki, mikä on lyönyt pärsään päänsä.” 

Kyläkirjaston Kuvalehdessä ilmestyneen kuvan Inha käytti uudestaan. K.E. Ståhlberg kustansi kuvasta pahviraamisen version, jonka otsikkona oli Kyröskosken Paperitehdas.

Lähde: https://www.finna.fi/Record/musketti.M012:HK19580401:504



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti