Eero Alpin nuoruusvuodet - sanomalehtimies, runoilija ja näytelmäkirjailija
Eero Johannes Toivonen syntyi Hämeenkyrössä 15.10.1885. Hänen
isänsä Kaarlo Paavali ja äitinsä Maria Loviisa (os. Finnberg) olivat kirkonkylän
kansakoulun opettajia. Lapsuutensa Eero vietti Pappilanjoen varressa lähellä joen
suuta sijainneella koululla. Rakennuksessa toimii nykyään kahvila Kehäkukka.
Isä kuoli pojan ollessa parivuotias, mutta äiti jatkoi koulun opettajana vielä pari
vuosikymmentä. Eero kävi kuusi luokkaa Tampereen suomalaista yhteiskoulua,
mutta jätti koulun kesken 1902 kuudennella luokalla ollessaan. Muutettuaan
Helsinkiin hän kävi oppikoulun loppuun, mutta ei näytä suorittaneen
ylioppilastutkintoa.
Helsingissä Eero Toivanen otti kirjailijanimen Eero Alpi.
Ensimmäisen pienen tarinansa
– Mielipuolen syleily – hän sai julki vuoden 1903 alussa ilmestyneessä aikakausilehti Pyrkijässä.
Pyrkijä oli Santeri Alkion päätoimittama nuorisoseuraliikkeen lehti. Samoihin
aikoihin vasta 17-vuotias nuorukainen aloitti suomentajan uransa. Ensimmäinen
käännöstyö oli Gustaf von Numersin näytelmä Tuukan
poika. Alpi ennätti uransa aikana suomentaa muiden töidensä ohella 23 teosta.
Hän alkoi myös avustaa innokkaasti sanomalehtiä. Aamulehteen
hän kirjoitti syyskuussa moniosaisen esittelyn Viipurissa toimineen Suomalaisen
Maaseututeatterin näyttelijöistä. Aiheen valintaan vaikutti se, että
teatteria johti tuolloin kyröläislähtöinen Kaarlo Halme. Juuri Halme johdatteli Alpin teatterimaailmaan.
Laajempaa mainetta Alpi sai aluksi runoilijana. Hän kirjoitti
aktiivisesti mm. juhlarunoja. Kotipitäjässään Alpi sai tilaisuuden esiintyä
kesäkuussa 1904, kun Satakunnan Nuorisoseurain Liitto piti vuosikokouksensa
Kyröskosken Harjulla. Vuosikokous tarkoitti tuolloin laajaa laulu-, soitto- ja
urheilujuhlaa, kuten oheisesta ohjelmasta ilmenee. Laulujuhlat päätti näytelmäesitys.
Ludvig Anzengruberin Isännättömässä
talossa oli korkeatasoisinta
Kyrössä nähtyä teatteria. Tämä ei ollut ihme, olihan mukana myös tunnettu
näyttelijä Hilma Rantanen.
Kyröskosken laulujuhlien ohjelma |
Alpin juhlaruno julkaistiin sittemmin muutamissa sanomalehdissä,
mm. Satakunnassa.
Juhlassa hän esitti sen F.E. Sillanpään muistikuvien mukaan ”sietämättömän
hiljaisella äänellä”. Tosin Kansalainen-lehteen laajan jutun
juhlista kirjoittanut paikkakuntalainen kirjeenvaihtaja piti Alpin sekä runon
sisällystä, muotoa että esitystä ihmeellisen etevänä. Runo oli selkeästi isänmaallinen
ja venäläistämistoimia vastustava, mutta ennätti Alpi mainita siinä
Kyröskoskenkin. Runo päättyi ylentäviin tunnelmiin:
”Kerran
sun, Suomeni, päiväsi koittaa
Kerran sun
aamusi auertaa!
Valon voima
kun taistoo ja voittaa
Silloin
voittavi myös tää maa!”
Alpi jatkoi
aktiivista toimintaansa nuorisoseuraliikkeessä seuraavina vuosina ja esitti juhlarunoja
monilla laulujuhlilla. Kyröskosken laulujuhlat kai innoittivat Hämeenkyrön Nuorisoseuraa
viettämään seuraavana kesänä huomattavan pontevasti kymmenvuotisjuhlaansa.
Kyröskosken Keinuniemessä 6.8.1905 järjestetty juhla keräsi yhteen
kyröläislähtöisiä kulttuuripersoonia. Soiton ja sekaköörilaulun lisäksi yleisö
sai nauttia Alpin juhlarunosta, jonka esitti näyttelijä Hilma Rantanen. Kaarle
Halme antoi lausuntaesityksen, ja ylioppilas Eero Forsman (myöhemmin Koskimies)
esitti nuorisoseuran historiikin. Runolausunta- ja urheilukilpailujen jälkeen
oli mahdollisuus siirtyä Seurahuoneelle katsomaan Halmeen näytelmää Purimossa. Näytännön oli valmistellut
Hilma Rantanen.
Kun
paikkakunnalle oli saatu kuuluisuuksia, järjestettiin vielä paikallisen tehtaan
tuella kulttuuri-ilta13.8. Tilaisuuden avasi Kyröskosken tehtaan soittokunta, avajaispuheen piti
Eero Alpi ja Nuorisoseuran sekakuoro esiintyi Eero Ilvosen
johdolla. Ilvonen esitti myös pari pianokappaletta ja säesti Hilma Rantasen ja
Paavo Koskisen esittämän dueton. Kaarle Halme lausui runon, ja Tyyne Halme esitti
Aleksis Kiven runoja. Hilma Rantanen kunnostautui myös sadunkertojana. Lopuksi
nähtiin vielä Hilma Rantasen harjoittama Purimossa,
jossa hän esitti myös pääosan. Halme ja Rantanen muodostivat tuolloin
paheksutun ”susiparin”, he elivät avoliitossa. Halme oli edellisvuonna
perustanut Tampereen Teatterin, mutta oli jo eronnut johtajan paikalta. Sekä
Halme että Rantanen siirtyivät 1905 Helsinkiin, jossa Rantasesta tuli Helsingin
Työväenteatterin johtaja.
Ensimmäiset runokokoelmat
Eero Alpi oli vasta 18-vuotia, kun hänen ensimmäinen
runokokoelmansa Kajastuksia ilmestyi 1904.
Kovin omaperäinen runoniekka Alpi ei vielä ollut, mutta Uuden
Suomettaren arvioitsija piti häntä lupaavana. Tyrmäystuomiota ei tullut Uusimaa-lehdestäkään,
kriitikko uskoi Alpin kehitysmahdollisuuksiin. Tampereen
Uutisten mukaan Alpi olisi voinut jättää useimmat runoistaan
pöytälaatikkoon. Lehti arvioi kuitenkin, että miehessä oli ainesta kehittyä,
esimerkkinä tästä oli runo Pyhänuket,
jota myös Uusimaa oli kiittänyt. . Runoilijana ei Alpi voinut itseään elättää, joten hän
pestautui Helsingin Sanomien toimittajaksi 1905.
Alpin runo Pyhänuket |
Alpin toinen runokokoelma Aavikon kotka ilmestyi 1906. Helsingin Sanomissa Alpia pidettiin lupaavana tulokkaana; siitä todistivat mm. runot Sinihelma ja Älä moiti työwäen lasta. Persoonallinen ääni runoilijalta vielä puuttui, mutta kehitysmahdollisuuksia oli. Savonlinnalaisen Keski-Savon arviossa päädyttiin samaan: Alpilla nähtiin lahjoja murtautua ensiluokkaiseksi runoilijaksi. Aamulehdessä todettiin Alpin hallitsevan jo runomuodon varsin hyvin, sisällöstä puuttui kuitenkin persoonallinen ote, ja valitettavasti pyrkimyskin siihen. Kirjallisuuteen keskittyvässä Aika-lehdessä Aavikon kotka sai nimimerkiltä Y.K. kovemman kohtelun. Alpin esikuvana oli selvästi Eino Leino. Persoonallisuutta puuttui, allegoriat olivat hämäriä ja ikäviä. Joissakin runoissa oli lievää sosialistista sympatiaa. Muodollisesti Alpi sepitteli säkeitään keskinkertaisella kätevyydellä.
Teatteritoimia
Kaarle Halme suomensi Gerhart Hauptmannin Kankurit, jota alettiin esittää
Helsingin Työväenteatterissa joulukuussa 1905. Alpi sai kääntää esityksessä
alusta loppuun mukana kulkevan kankurilaulun Verituomio, jonka Otto Kotilainen sävelsi. Hauptmann sai Nobelin
kirjallisuuspalkinnon 1912 osaltaan juuri
Kankureiden ansiosta. Verituomiota ei kai äänitetty, mutta Alpin sanoittama
ja Kotilaisen säveltämä Laulu ihmisyydelle levytettiin. Abraham Ojanperä lauloi
ja Oskari Merikanto säesti. Vuonna 1908 äänitetty kappale on kuultavissa täältä.
Helsingin
Sanomat laajassa suorastaan ylisti Ylioppilastalon sietämättömän ahtaissa
tiloissa esitettyä näytelmää. Työmiehen
kritiikki oli myös ylistävää laatua. Osaltaan menestys katsottiin myös
teatterinjohtaja Hilma Rantasen ansioksi.
Uudenvuodenpäivänä 1907 kokoontui Ylioppilastalolle parisataa
lähinnä työläispiireihin kuulunutta perustamaan uutta ammattiteatteria
Työväenteatterin tilalle. Sen nimeksi tuli Kansan Näyttämö. Mukana oli myös
liberaalia kulttuuriväkeä, tärkeänä toimijana Kaarle Halme. Avajaisnäytäntö
pidettiin 10.3.1907. Alpi sai kunnian esittää aluksi Puheen taiteelle, jonka jälkeen
esitettiin kolme yksinäytöksistä näytelmää. Teatterin taustavoimaksi
perustettiin osakeyhtiö, ja lopulta perustava kokous saatiin pidetyksi
toukokuussa.
Alpi pääsi dramatisoimaan Kansan Näyttämölle Hall Cainen
romaanin Ikuinen kaupunki. Kappale
tuli ohjelmistoon joulukuussa 1908. Cainen romaani oli varsin laaja, se oli
ilmestynyt suomeksi neliosaisena laitoksena. Alpi joutui tietysti tiivistämään
tapahtumia. Uuden
Suomettaren nimimerkki W-o:n arvion mukaan Alpi oli juuri sopiva henkilö
dramatisoimaan Cainen tekstin, hän osasi tehdä melodraamaa sanan todellisessa
merkityksessä. Näytelmä kokonaisuutena sai kehut ja kriitikko arveli siitä
kehittyvän kassakappaleen.
Helsingin
Sanomissa Jalmari Finne totesi Alpin selvinneen tehtävästään hyvin.
Joiltakin osin hän oli turhan uskollinen alkuperäisteokselle, ja näytelmän
loppu jäi melodramaattiseksi. Finnen mielestä vaikeudet johtuivat osaltaan
Cainen tekstistä; tämä kun ei ollut mikään syvällinen kirjailija. Finne antoi
näytelmälle reilut kehut. Myös Suomalaisessa
Kansassa Alpi sai kehut. Ainoa ongelmana nimimerkki S. näki sen, että
näytelmä oli turhan pitkä. Ikuinen
kaupunki oli kuitenkin hyvä valinta ja arvattavasti myös yleisömenestys. Kansan
Teatterin esitys oli korkealaatuinen.
Työmiehen
kriitikko H.W. totesi Hall Cainen ”kapitalistisen järjestelmän rahantekijäksi”.
H.W. totesi kuulleensa, että Pariisissa tunnetuista romaaneista muokataan eläviä
kuvia. Hän arveli Alpinkin kenties olevan kyseisen seuran jäsen, kun on
laittanut Cainen romaanista suurenmoisia eläviä kuvia. Komeita kohtauksia
riitti: kaksintaistelu, gramofonista puhuu kuolleen miehen ääni (Halme!),
ammuntaa kadulla, teatterikonna tapetaan, paavilla on poika jne. Näytelmässä esitetyt käsitykset sosialismista
olivat kyllä aivan epätodellisia ja naurettavia, mutta kappaleessa oli romantiikkaa,
elämää, urhoollisuutta ja suuria tekoja. Näyttelijäsuoritukset arvioitiin
perusteellisesti: Hilma Rantanen pääosassa oli oivallinen.
Ikuinen kaupunki otettiin myös Tampereen Työväenteatterin ohjelmistoon, siellä ensi-iltaa vietettiin 20.2.1909. Tamperelaiset kriitikot eivät jaksaneet käsitellä perusteellisesti Panu Rajalan kaoottiseksi luonnehtimaa kymmenen kuvaelman näytelmää. Yleisö oli innoissaan, näytelmä esitettiin 17 kertaa.
Ikuinen kaupunki otettiin myös Tampereen Työväenteatterin ohjelmistoon, siellä ensi-iltaa vietettiin 20.2.1909. Tamperelaiset kriitikot eivät jaksaneet käsitellä perusteellisesti Panu Rajalan kaoottiseksi luonnehtimaa kymmenen kuvaelman näytelmää. Yleisö oli innoissaan, näytelmä esitettiin 17 kertaa.
Näytelmäkirjailijaksi
Vuonna 1908 ilmestynyt Alpin ensimmäinen näytelmä Lumimyrsky oli tarkoitettu seuranäyttämöille.
Toisen näytelmänsä Alpi sai suoraan Kansan Teatterin lavalle. Rampojen karnevaali sai ensi-iltansa 8.9.1910.
Näytelmän päähenkilö on tuomari Paul, joka on viettänyt siveetöntä
ylioppilaselämää. Hän pelkää vaimonsa Aunen odottaman lapsen olevan isän ”pilaantuneen
veren” saastuttama. Lapsi syntyykin rampana. Erinäisten vaiheiden jälkeen Paul
surmaa lapsensa ja lopuksi itsensä.
Helsingin
Sanomien Jalmari Finne näki Alpilla olevan kykyä näytelmäkirjailijaksi.
Alpi osasi rakentaa juonen ja draamallisia kohtauksi. Näytelmän suurin heikkous
oli vuoropuheluissa, jotka olivat liian pitkiä ja esitelmänomaisia. Niissä ”moraliseerattiin”
vähemmän kiinnostavasti ajan sivistyneen yleisön turmeltuneisuutta. Heikkouksien
takaa näkyi kuitenkin koko ajan Alpin draamallinen kyky.
Työmiehen
nimimerkki H.W. katsoi Alpin
näytelmän aatteellisessa mielessä kelvottomaksi. Epäonnistuneet laimeat
vuoropuhelut, toiminnan ja taistelu puute vesittivät näytelmää. Kaikesta
huolimatta Alpilla on hyvää tahtoa ja kykyä, joista todisti jokseenkin
onnistunut ensimmäinen näytös. Rampojen karnevaalin esittäminen oli kaiken kaikkiaan
hyvä teko.
Läpeensä pitkät ja väsyttävät dialogit olivat aikakausilehti Päivän
kriitikon Oiva R. Kyrön mielestä näytelmän suurin heikkous. Esityksen aihe
sinänsä oli kiitollinen, mutta ensikertalaisena Alpilla ei ole ollut tarpeeksi
voimaa sen hallitsemiseen. Kaikista virheistä huolimatta näytelmässä oli katsojaa
kiinnostavaakin.
Työläisnaisen Hilja Pärssinen näki näytelmän toisin kuin miesarvostelijat. Hän piti näytelmää
ankarana vastalauseena ”prostitutsioonijärjestelmää” vastaa. Siltä kannalta
kappale ansaitsi kaiken tunnustuksen. – Rientäkää katsomaan, päätti Pärssinen arvionsa. Kovin suurta menestystä näytelmästä ei tullut, sillä pian lippuja
myytiin alennettuun hintaan.
Alpi sai toisenkin näytelmän Kansan Teatterin lavalle. Väkevämmän tiellä sai ensi-iltansa
8.9.1910. Se kertoi sahanomistaja Kustaa Saarenpään sortumisesta
keinottelijaksi ja rikolliseksi. Työmiehen
kriitikko selvitti näytelmän juonen perusteellisesti ja tuomitsi sen
pikkuporvarilliseksi ja individualistiseksi. Kokonaisuudessaan näytelmä tuntui
kuivalta, se nojasi liiaksi keskusteluihin ja toiminta puuttui.
Helsingin
Sanomien Eino Leinon näkemys oli positiivisempi. Puhetta oli toki liikaa,
mutta näytelmä piirsi silti eläviä kuvia katsojan eteen. Loppuvaikutus jäi
sangen sympaattiseksi ja nuorelle tekijälle edulliseksi. Näyttelijäkunta
selvisi tehtävistään kohtuullisen hyvin. Lopuksi huudettiin Alpia esille, mutta
hän oli jo poistunut teatterista.
Aikakausilehti
Näyttämötaide
Alpi jätti Helsingin Sanomat ja perusti teatterimaailmaa
seuraavan Näyttämötaide-lehden. Ensimmäinen numero ilmestyi 5.4.1910. Alpi oli
lehden ainoa toimittaja. Avustajiksi hän sai tunnettuja nimiä, mm. Eino Leinon,
Kasimir Leinon, Kaarle Halmeen ja Severi Nuormaan. Lehti ei saavuttanut odotettua
levikkiä. Tarkoitus oli julkaista seitsemän numero vuoden loppuun mennessä.
Neljä nidettä saatiin julki, kaksi viimeistä niistä oli kaksoisnumeroita.
Näyttämötaide olisi kaatunut alkuunsa talousvaikeuksiin,
mutta kustannusliike Karisto riensi apuun. Alpi siirtyi Kariston palvelukseen,
josta tuli myös hänen teostensa julkaisija. Lehden ilmestymisessä oli lähes vuoden
tauko, mutta lokakuussa 1911 Näyttämötaide oli taas saatavilla. Vuonna 1912 lehteä
ilmestyi luvatut kahdeksan numeroa. Avustajien joukkoon tulivat mm.
Larin-Kyösti, L. Onerva, Maria Jotuni ja V. Tarkiainen. Antoipa Alpi tilaa toiselle
kyröläiselle, ylioppilas F.E. Sillanpäällekin. Tämä arvioi
helmikuussa 1912 Kansallisteatterin Vaihdokkaan
ja Kansan Näyttämön Viimeisen
ponnistuksen. Seuraavissa parissa numerossa Sillanpää kirjoitti arviot
Kansallisteatterin ja Kansan Näyttämön kaikista esityksistä.
Liian kalliiksi kävi Näyttämötaiteen julkaiseminen Karistollekin.
Vuonna 1913 lehdestä ilmestyi kahdeksan numeroa, sitten Näyttämötaide
lopetettiin kannattamattomana. Alpi julkaisi lehteä toimittaessaan pari
seuranäytelmää, Työ ja rakkaus sekä Illan
pimetessä. Alpi jätti Kariston
1915 ja päätti ryhtyä vapaaksi kirjailijaksi 30-vuotiaana. Paljon oli mies
saanut aikaan siihen mennessä: Hän oli toiminut sanomalehtimiehenä, saanut
julki kolme runokokoelmaa, hänen näytelmiään oli esitetty ammattiteatterissa,
hän oli perustanut aikakausilehden ja ollut mukana nuorisoseuraliikkeessä.
Lähteet
Raimo Ijäs: Kuuluisia kyröläisiä Suomen itsenäisyyden vuosikymmeniltä.
Hämeenkyrö 1992.
Pirkko Koski – Misa Palander (toim.) Kansaa teatterissa. Helsingin
Kaupunginteatteri historia. LIKE 2007.
Panu Rajala: Taiteesta ja taistelusta. Tampereen Työväen Teatteri 1901-1918. Tammi 1991.
Panu Rajala: Taiteesta ja taistelusta. Tampereen Työväen Teatteri 1901-1918. Tammi 1991.
Viittaukset sanoma- ja aikakausilehtiin on merkitty tekstiin linkkeinä.
Lisää Alpista bogissani:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti