Lönnrot
Kerimäellä
Elias Lönnrot vaeltamassa, Autotypia A. V. Linsénin piirroksesta. Museoviraston kokelmat. |
Elias
Lönnrot lähti 26-vuotiaana ensimmäiselle runonkeruumatkalleen Sammatista
29.4.1828. Hän suuntasi kulkunsa Hämeen ja Savon kautta Karjalaan. Lönnrot
saapui Rantasalmelle toukokuun lopussa ja oleili paikkakunnalla viikon. Elias
piti tukikohtanaan Rantasalmen pappilaa, siellä hän viihtyi oivallisesti.
Rantasalmelta Kerimäelle
Keskiviikkona
4. kesäkuuta Lönnrot suuntasi kulkunsa Kerimäelle. Hän ei halunnut mennä
Savonlinnan kautta, vaan kulki Mustalaan. Sieltä matkamies palkkasi kaksi
soutajatarta saattamaan hänet Haukiveden yli. Soutunaiset olivat erään talon
miniöitä. Matkalla toinen osoittautui sangen puheliaaksi. Hän kertoi usein
Ruotsin vallan aikana soutaneensa järven yli matkustavaisia hevosineen ja
ajokaluineen. Savonlinna oli tuolloin Venäjää, joten matkustajat joutuivat
Savonlinnan kautta kulkiessaan hankkimaan passin. Kerimäelle ja sitä kautta
edelleen Karjalaan matkustavat virkamiehet eivät voineet kulkea vieraan valtion
alueen kautta, eikä virkapostiakaan parannut kuljettaa sitä reittiä. Niinpä oli
järjestettävä vakinainen lossiyhteys Rantasalmelta Haukiveden yli Säämingin
Ruotsinpuoleisen osaan. Mikään nuori neito soutaja ei ollut; lossiyhteys oli
lopetettu tarpeettomana jo parikymmentä vuotta aiemmin, kun koko Suomi
liitettiin Venäjään.
Soutumatkan
jälkeen Lönnrot hakeutui Juvolan kylään Olsoni-nimisen maatilanomistajan luo.
Isäntä tarjosi matkustavaiselle kahvin ja kahviryypyn. Lönnrot ei jäänyt taloon
pitemmäksi aikaa, vaan jatkoi matkaansa samana iltana. Hän käveli noin 7 – 8
kilometriä ja saapui reittinsä kolmanteen kylään, jossa yöpyi. Lönnrot kertoi
ohittaneensa Juvolan lisäksi toisen kylän, joka kuului Sääminkiin. Tässä hän
luultavasti muisti väärin, sillä kyseinen kylä, Päivilä, kuului Kerimäkeen.
Lönnrotin yöpyi nähtävästi Muholan kylässä.
Varhain seuraavana
aamuna runonkerääjä jatkoi matkaa. Tie tyydytti matkaajaa: ”Varsin miellyttävän
vaikutuksen teki minuun tämä vanha, nyt kauttaaltaan nurmen peittämä maantie,
tiheät lehtimetsät kummallakin puolen. Jo edellisenä iltana olin niin
tyytyväisenä kulkenut sitä pitkin, että tuskin muistin ajatella yömajan
hankkimista”. Vähän ennen päivällistä Lönnrot saapui kylään, jossa muuan mies
kysyi häneltä napinlävestä riippuvasta huilusta. Miehen pyynnöstä Lönnrot
soitteli huiluaan, vaikka vaatimattomana miehenä vähättelikin
muusikontaitojaan. Pian soittoa kokoontui kuulemaan koko parvi ihmisiä. Tämä ei
ollut Lönnrotille uutta. Hän kertoi, että seisoi melkein joka päivä
suurilukuisen kuulija- ja ihailijaparven ympäröimänä huilunsa ansiosta.
Suomalaiset kansansävelmät viehättivät kuulijoita kovasti. Tämä huvitti kovasti
runonkerääjää, hivelipä jopa miehen
itserakkautta. Lönnrot sai tilaisuuden kuvitella itsenä Orfeukseksi tai
isänmaallisemmin ajatellen Väinämöiseksi. Mutta soitannollista näytöksistä oli
myös käytännön hyöty: kylänväki saapui paikalle, ja Lönnrot sai selville kylän
laulun- ja runontaitajat. Tästäkin kylästä löytyi tyttö, joka osasi koko joukon
lauluja ja vanhan kansan runoja. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura on
ansiokkaasti toimittanut Suomen Kansan Vanhat Runot nettiin kaikkien
luettaviksi. Sieltä löytyy pari pätkää runosta ”Ylpeä tyttö”, jonka Lönnrot
nimesi kyseisen tytön laulamaksi:
”Ej
täyvy tätä tytärtä
Renkimiehien rekehen,
Kasakoin kainaloihin.#1
Vielä tälle tyttärelle,
5 Vielä kauniille kanalle,
Tuuvahan Turusta sormus,
Risti Riian kaupunkista.
Vielä tällen tyttärelle,
Vielä kauniillen kanalle,
10 Tuuvahan tuhannen ruuna,
Sa'an maksava satula.
Vielä tällen tyttärelle etc.
Luokit värjätyt väijävät,
Kirjakorjat kiiättävät.#2
15 Vielä tästä neitosesta ......
Suku juopi suuren tuopin,
Kaaso kannun kallistaapi,
Heimo hempiän pikarin.”
Renkimiehien rekehen,
Kasakoin kainaloihin.#1
Vielä tälle tyttärelle,
5 Vielä kauniille kanalle,
Tuuvahan Turusta sormus,
Risti Riian kaupunkista.
Vielä tällen tyttärelle,
Vielä kauniillen kanalle,
10 Tuuvahan tuhannen ruuna,
Sa'an maksava satula.
Vielä tällen tyttärelle etc.
Luokit värjätyt väijävät,
Kirjakorjat kiiättävät.#2
15 Vielä tästä neitosesta ......
Suku juopi suuren tuopin,
Kaaso kannun kallistaapi,
Heimo hempiän pikarin.”
Pian tytön
äiti tuli kuitenkin muistuttamaan, että tämän oli muun talonväen kanssa
lähdettävä kaskenpolttoon. Huilunsoitto ja tytön laulattaminen tapahtui joko
Kuokkalassa tai luultavammin Alakuonassa.
Yö Yläkuonassa ja kohti Karjalaa
Lönnrot
jatkoi matkaansa käyden vielä useamman talonpojan luona. Hän kirjoitti myös
muutamia runoja kahdelta tienvarressa lampaitaan paimentavalta tytöltä. Torstai-iltana
hän saapui Yläkuonan kestikievariin, jossa vietti yönsä. Yötä rikastutti pieni
episodi, kun kestikievariin saapui kaksi ”herrasnaista” eli säätyläisrouvaa
mieshenkilön seurassa. Matkustajille tarkoitetussa kamarissa oli kaksi
vuodetta. Aikansa pähkäiltyään Lönnrot päätti esittää nukkuvansa. Naisihmiset
sijoittuivat kamarin toiseen vuoteeseen herrasmiehen jäädessä tupaan nukkumaan.
Aamulla Lönnrot nousi anivarhain jättääkseen rouville heräämisrauhan. Matkaansa
hän ei jatkanut heti, koska halusi tavata naiset. Toisen heistä, Turusta
kotoisin olevan neitosen, hän tunsikin. Lönnrot ei matkakertomuksessaan
nimennyt naisia.
Matkalla
Karjalan suuntaan runonkerääjä pysähtyi päivällisaikaan kylään, jonka nimen
kertoi jo unohtaneensa. Kylä oli joko Kumpuranta tai Raikuu. Lönnrot ohjattiin
tervanpoltossa olleen talonpojan luo runoja kuulemaan. Sateen takia
muistiinpanot jäivät tekemättä, lisäksi tervanpolttaja ohjasi Lönnrotin
mielestään paremmin runoja muistavan suutarin puheille. Suutari ei ollut
kotonaan, vaan parin kilometrin päässä kyntötalkoissa. Lönnrot kääntyi tieltä
oikealle juopertelevaa kapeaa polkua etsimään talkootaloa. Välillä hän kadotti
polun lukuisten kaskimaiden takia, mutta pääsi toki perille.
Suutari ja
talonväki olivat palanneet äsken raivatulta suolta, joita olivat olleet
kyntämässä. Lönnrotin toiveet runojen suhteen eivät toteutuneet, sillä suutari
osasi lähinnä jo painettuja hengellisiä runoja. Hän pääsi toki osallistumaan
talkoojuhlaan, jossa keskustelut olivat ”tavallista hauskemmat”. Ruokana oli
suolakalaa, paistettua lihaa suolakastikkeessa, rokkaa ja ”kokkeli-piiroo”.
Talossa tunnettiin kalaryyppykin, ja sananparsi ”Ei kala kuivassa elä” oli sen
ilmoitusmerkkinä. Olut oli merkittävästi heikompilaatuista kuin turkulainen tai
hämäläinen.
Lönnrot
jatkui matkaansa vielä illallisen jälkeen. Sateessa hän kastui vielä läpimäräksi,
ja yöpyi sitten kylässä, joka oli hänen mukaansa jokseenkin Savon ja Karjalan
rajalla. Todennäköisesti hän vietti yönsä Raikuussa.
Runoja lääninviskaali Falckilta
Kerimäellä
opittuihin runoihin Lönnrot törmäsi vielä myöhemminkin. Hän tapasi Ilomantsissa
lääninviskaali Jaakko Falckin, joka oli elänyt lapsuutensa Kumpurannassa.
Lääninviskaalin isä oli Kerimäen Ruotsinpuolisen osan nimismies Isaac Falck,
joka perusti Kerimäelle Jalaskosken ja Susikosken sahat. Mainittakoon, että
Jaakon veli Anders Henrik Falck eteni urallaan senaatin talousosaston
varapuheenjohtajaksi 1828. Samalla hänet aateloitiin. Korkeammalle ei Suomessa
virkauralla voinut päästäkään.
Tässä alku
yhdestä Jaakko Falckilta tulleesta runosta:
Kesät kenkitin hevoista,
Talvet talli konkaria.
Valjastin tulisen ruunan
Tulisella tanterella.
5 Vesi tippu vempelestä,
Rasva rahkeen nenästä.
Emoseni, vaimo vanha,
Kunpa paitani pesisit
Mustan käärmehen verellä,
Talvet talli konkaria.
Valjastin tulisen ruunan
Tulisella tanterella.
5 Vesi tippu vempelestä,
Rasva rahkeen nenästä.
Emoseni, vaimo vanha,
Kunpa paitani pesisit
Mustan käärmehen verellä,
Loput
runosta löydät täältä.
Falckilta
saaduissa runoissa on pontevaa seksuaaliperäisen sanaston käyttöä. Kas näin:
Kuin säs koinajan
näkisit:
mitä sen syän sytööpi,
selkä suonet souteloopi,
pää teköö kanan pesiä,
5 jalat villoja vanutti,
perse survo pippuria.
Paha on jäällä painastella,
iljenellä koinastella:
vittu sinkuu sinne tänne,
10 kyrpä joutuu jonne kunne,
mitä sen syän sytööpi,
selkä suonet souteloopi,
pää teköö kanan pesiä,
5 jalat villoja vanutti,
perse survo pippuria.
Paha on jäällä painastella,
iljenellä koinastella:
vittu sinkuu sinne tänne,
10 kyrpä joutuu jonne kunne,
Lopun jopa
lievähkösti pornahtavia piirteitä saavasta runosta voi arvoisa lukija
halutessaan lukea tästä.
Samaa kaliberia edustaa toinen runo
Lönnrotin huomioita Savosta ja Kerimäestä
Matkakertomukseensa
Lönnrot lisäsi maakuntaa vaihtaessaan muutamia huomioita Savosta ja
savolaisista. Hän kuvaili savutupia ja niiden vaatimatonta sisustusta. Kesäisin
talonväki nukkui aitoissa, joita olikin runsaasti. Jokaisella pojalla – ainakin
naineella – oli oma aittansa, jossa säilytti vaatteitaan ja muuta irtainta
omaisuuttaan. Sauna lämmitettiin monessa paikassa joka päivä, joissain taloissa
pari tai kolme kertaa viikossa. Lönnrotin mukaan miehet ja naiset eivät
kylpeneet yhdessä, vaan miesväki saunoi ensin ja naiset sitten.
Lönnrot
hämmästeli sitä, että monet talonpojat olivat rakentaneet itselleen kaksi
pirttiä. Syytä kysyttäessä talonpojat selittivät, että russakat heidät moiseen
pakottivat. Muuta keinoa kuin kylmyys ei tunnettu niiden nujertamiseksi.
Lönnrot pohti tässä, eikö löytyisi jotain russakoiden juomaan sekoitettavaa
myrkkyä, joilla ne saisi hengiltä.
Kaskeamista
harjoitettiin Lönnrotin mukaan käytännössä joka talossa. Kaskesta saatiin yksi
tai joskus kaksi ruissatoa. Sen jälkeen niihin kylvettiin kauraa ja sitten
tattaria. Kun oli kulunut 13 – 17 vuotta, voitiin samaan paikkaan palata
kaskeamaan.
Kerimäellä
Lönnrotia ihmetytti tuulimyllyjen suuri määrä. Hän päätteli jonkun talonpojan saavuttaneen
niin suuren taidon rakennustaiteessa, että kykeni valmistamaan tuulimyllyjä.
Savon murretta
Lönnrot ylisti Suomen kielen parhaana, ”korvaan kauniisti kajahtavana,
sanarikkaana, lauseparsiltaan voimakkaana ja muuten puhtaimpana vieraista lainoista”.
Eräältä talonpojalta Lönnrot kysyi, mitä nimeä käytettiin juuri ohitettavasta alankopaikasta.
Mies vastasi sanovansa sitä ”noroksi”, mutta naapurikylässä ”notkoksi” ja
toisessa naapurikylässä ”alangoksi”. Muutamat taas puhuivat ”arosta”.
Talonpoika vakuutti, että jokainen lapsikin tunsi toisen kylän käyttämät nimet,
vaikka säilytti ja käytti omiaan. Kerakkeen kahdentumista Lönnrot piti
kerimäkeläisenä piirteenä. Siellä sanotaan
kyssyy, tulloo, männöö, kennen, ja toiset savolaiset taas sanovat kysyy, tuloo, mänöö, kenen.
Matka jatkuu Karjalaan
Matkakertomuksessaan
Lönnrot kertoi saapuneensa Kesälahden pitäjään sunnuntaina 8. kesäkuuta.
Villalan kylässä hän kirjoitti muistiin muutamia runoja. Siellä hän myös tiedon
seudun etevimmästä runoniekasta, Hummovaaran Juhana Kainulaisesta.
Kainulaiselta Lönnrot saikin sitten yli 50 runoa. Kainulaisen tapaamista onkin
pidetty jonkinlaisena käänteentekevänä kokemuksena Lönnrotille.
Mutta se
onkin sitten jo eri juttu.
Lönnrotin petäjä Hummovaarassa. Tämän puun juurella Lönnrot taltioi Juhana Kainulkaisen lausumia runoja, kansanuskomuksia ja loitsuja yhteensä 2551 säettä. Kuva kirjoittajan. |
Lähteitä
Elias
Lönnrot: Matkat 1828-1844. Weilin+Göös, Espoo 1981.
Hakusanalla
Kerimäki löytyvät runot SKVR tietokannasta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti