Timin kurapua
Edellisvuosituhannella Hämeenkyröön kotoutuessani kuulin
puhuttavan Timin kurapuasta. Ilmaisun merkitys jäi hämärän peittoon, koska
takalistoa tarkoittavaa termiä pua en itämurteisena tuntenut. Timistäkin tiesin
vain männyn. Onneksi pitäjänhistoriat tulivat apuun. Pentti Papunen kertoo
Ikaalisten pitäjänhistoriassa (osa I, S 362) kuulleensa lapsuudessaan
Isossa-Röyhiössä seuraavan tarinan:
”Entisinä aikoina oli Hämeenkyrön Timissä sotaherra, jonka
miekka riippui tuvan seinällä hänen talossaan. Siinä oli sellainen taika, että
jos syttyisi sota ja herralle olisi tulossa käsky lähteä mukaan, hänen
miekkansa alkaisi seinällä soida. Niinpä sitten eräänä aamuna miekka soi, mutta
herra säikähti sitä niin, että tuhri housunsa. Siitä pitäen häntä nimitettiin
paikkakunnalla Timin kurapuaksi.”
Tarinasta on kerrottu Hämeenkyrössä laajempiakin muunnelmia.
Luonteeltaan kertomus on selvästi ns. vaellustarina, joita edustavat seikkailukertomukset
muunnelmineen saattavat olla peräisin antiikista saakka. Timin kurapuasta
kertovalla tarinalla näyttää olevan myös todellisuuspohjaa. Timin ratsutilaa
hallinnut Simo Simonpoika kaatui nuijasodassa, ja hänen tilansa joutui Lasse
Pentinpojalle, jota syytettiin siitä, että juuri hän on sodassa surmannut Simon
ja sitten anastanut hänen tilansa. Lasse Pentinpojan osallistui nuijamiesten
kotien ryöstämisen aina Ilmajokea myöten ja sai palkkioksi Klaus Flemingiltä
lisäksi yhden äyrinmaan tilan Timistä. Ratsutilat olivat verovapaita, mutta
vuonna 1603 kuollut Pentinpoika onnistui laajentamaan verovapauttaan myös
muihin tiloihinsa.
Ratsuluutnantti Mikko Matinpoika nai Lasse Pentinpojan
lesken ja sai haltuunsa Timin ratsutalon. Luutnantti haavoittui polveen Jaakko De
la Gardien maineikkaalla Venäjän retkellä 1613 ja sai tiloihinsa elinikäisen
verovapauden tiloihinsa 12 äyrinmaan osalta. Mikko Matinpoika oli tuolloin jo
Hämeenkyrön suurin maanomistaja. Hänellä oli läänityksenä runsaasti muitakin
tiloja, mm. Vähän-Röyhiön kolmitaloinen kylä ja Vihteljärven Sikala nykyisessä
Kankaanpäässä. Niiden viljelijöiden mielestä läänitykset olivat laittomia, ja
he kieltäytyivät maksamasta verojaan Mikko Matinpojalle. Vuodesta 1613 lähtien
luutnantti sitten käräjöi saataviaan toistuvasti, ja talonpojille määrättiin
sakkoja. Käräjille hän vei verosaatavista myös Turkkilan Tommasen Klemetti
Sipinpojan, Salon Tapani Eskonpojan ja Koiviston Matti Yrjönpojan. Sitkeimmin
vastarintaa teki Sikalan talo. Isäntä Antti kieltäytyi veroista, ja myöhemmin
hänen poikansa Paavo kuljetti verotavaransa Turun kruununmakasiiniin
välttyäkseen veronmaksulta Mikko Matinpojalle. Tästä tempauksesta hänet
tuomittiin 1630 talvikäräjillä kolmen markan sakkoon. Sikalan Erkki Olavinpoika
valitti vielä maaherralle Mikko Matinpojasta, mutta sai palkakseen vain 40
markan sakon aiheettomana ja valheellisena pidetystä valituksestaan.
Selvältä näyttää, että moni kyröläinen kyseenalaisti Mikko
Matinpojan vaatimukset ja omistusoikeudenkin. Tähän viittaa myös se, että
käräjillä määrätyt ulosmittaukset jäivät usein toimeenpanematta. Terhi
Nallinmaa-Luoto toteaakin Hämeenkyrön historiassa (osa I, s. 534), että
”Nuijasodan kokeneen sukupolven ei ollut helppoa hyväksyä sitä, että ratsuväen
upseeri, jonka edeltäjä oli anastanut talon kaatuneen nuijamiehen leskeltä ja
lapsilta, kantoi nyt veroja vanhoilta nuijamiehiltä ja heidän pojiltaan”.
Säätyvallan aikana herrasväkeä vastaan niskuroinut talonpoika joutui tietysti
lopulta taipumaan. Jämijärven Tuomas Soini jopa poltti ”kurapuan” eräsijan
rakennuksineen, veneineen ja kalanpyydyksineen. Soini jätti tulematta
käräjille, mutta joutui myöhemmin vastuuseen tekosistaan.
Toinen kurapua
Tällaisille kiertotarinoille on ominaista se, että ne muuttuvat hieman ja saattavat saada täydennyksiä. Terhi Nallinmaa-Luoto kertoo Hämeenkyrön Historian I osassa (s. 631-32) SKS:n kansanrunousarkistoon talletetun toisen tarinan Timin kurapuasta.
"Sananparsi ´hankki kuin Timin kurapua sotaan´ on syntynyt näin. 30-vuotisen sodan aikan omisti Timinkartanoa, nykyistä Timinkylää, eräs sotaherra, joka sai käskyn sotaan. Kun hän oli juuri nainut, ei hän raskinut jättää nuorta vaimoaan, vaan viivytteli lähtöään. Viimein, kun hän läti, tuli ensimmäisessä ahteessa ämmä vastaan. Sotaherra palasi siitä takaisin huonoa onnea peläten. Siitä saakka on sitä ahdetta nimitetty Ämmänahteeksi. Toisella kertaa häntä tuli toisessa ahteessa sonni vastaan. Siitä saakka on sitä ahdetta nimitetty Sonninahteeksi. Palattuaan siitä takaisin hän sai 3. käskyn ja kun miekka seinällä soi, sanoi hän, että vaikka tulis itse piru häntä vastaan, niin hän menee, eikä koskaan palannut. Rouva lasketteli talvisin aikansa kuluksi Timistä itään päin olevassa jyrkässä ahteessa. Siitä on se ahde saanut nimensä ´Brouvanahde´."
Tämä tarina ei sovi Mikko Matinpoikaan, mutta kylläkin hänen poikaansa, luutnantti Arvi(d) Mikonpoika Timiin. Toisin kuin tarina kertoo, palasi Arvi Mikonpoika 30-vuotisesta sodasta. Hän osallistui vielä kapteenina seurtaaviin, Venäjää, Tanskaa ja Puolaa vastaan käytyyn sotaan 1650-luvulla. Arvonsa tuntenut Arvi Mikonpoika onnistui kiistojen jälkeen 1645 saamaan kirkossa etupenkin papiston edessä. Ajan tavan mukaan hän osallistui säätyläisenä Hämeenkyrön uuden kirkon rakentamiseen 1640-luvun lopulla lahjoittamalla 1500 naulaa kirkon kattoa varten.
Väenottoja alettiin paeta yleisesti 30-vuotisen sodan aikana. Siksi kruunu perusti 1635 Karvian Kanttiin linnoituksen, Kyrön skanssin. Sinne sijoitetun sotajoukon tehtävänä oli haravoida Kyrön ja Pohjanmaan välistä laajaa erämaa-aluetta, johon miehiä pakeni molemmista suunnista sotaväenottoja välttelemään. Linnake jäi tyhjilleen 30-vuotisen sodan päätyttyä, mutta miehitettiin uudelleen 1656 Ruptuurin nimen saaneen Venäjänsodan aikana. Venäläishyökkäykseen varauduttiin tykkien ja 110-miehisen sotajoukon avulla. Aselevon jälkeen skanssi tehtäväksi tuli taas karkureiden etsintä. Linnakkeen päälliköksi tuli tässä vaiheessa sodasta palannut kapteeni Arvi Timi. Syksyllä 1659 hän lähti luutnanttinsa kanssa Pohjanmaalle pidättämään irtolaisia ja pestaamaan uusia rakuunoita. Kauhajoella heitä odotti erään virkansa menettäneen papin johtama talonpoikaisjoukko, joka karkasi upseerien kimppun. Timi ja hänen luutnanttinsa saivat pahoja vammoja. Talonpojat tuomittiin käräjillä kuolemaan, mutta tuomio muutettiin sakoiksi ja kujanjuoksuksi, ja talonpojat määrättiin rakuunoiksi. Tähän nolonpuoleiseen tapaukseen näyttää skanssin toiminta päättyneen.
Kuningatar Kristiina lahjoitti Arvi Timille 1660 Vanajan neljän talon veroista suurimman osan. Reduktion yhteydessä tämä lahjoitus peruttiin 1683, vuotta ennen kapteenin kuolemaa. Timi oli ennättänyt huudattaa 1667 Vanajan taloista Vakerin itselleen, kun siihen oli tilaisuus talon verorästien vuoksi. Samana vuonna kapteenia kohtasi onnettomuus, kun hänen navettansa paloi. Hän sai käräjillä paloapua. Jutun käsittelyssä kävi ilmi, että navetan mukana paloi 12 lehmää ja härkäpari. Härkiä käytettiin siis isossa talossa vetoeläiminä hevosen ohella.
Arvin vaimo Kaarina Birgerintytär oli kotoisin Kyrön ulkopuolelta, mahdollisesti Ruotsista saakka. Suomea hän silti ymmärsi. Se kävi ilmi, kun rouva nosti oikeusjutun piikaansa Kaisa Sipintytärtä vastaan. Kaarina oli antanut pari korvapuustia piialle tämän tottelemattomuudesta, jolloin piika kirosi hänen kätensä. Kiihtynyt emäntä ojensi Kaisaa leipälapiolla, jolloin piika otti leipälapio, työnsi emännän seinää vasten ja sanoi tälle useaan kertaan: "Wie helfvetin tulen sinun kätes, ennen Joulua sinun pitä syömän tämän yles." Juttu lykättiin todistajien puuttuessa, eikä siihen enää palattu. Toteennäytettynä syyte olisi voinut johtaa jopa kuolemantuomioon, sillä isännät ja emännät rinnastettiin periaatteessa vanhempiin, joiden kiroamisesta voimassa ollut Mooseksen laki määräsi kuolemantuomion.
Kuningas myönsi Arvi Timille 1664 kruunulle osoitetusta uskollisuudesta ja 50 vuotta kestäneestä sotapalvelusta 8 viljatynnyrin vuotuisen eläkkeen. Palvelun pituudessa on epäilemättä hieman hyvän miehen lisää, mutta kunniakkaan sotauran mies teki. Pitäjän varkkaimpiin kuulunut Arvi Timi köyhtyi viimeisinä vuosinaan. Kun Arvin ja hänen vaimonsa kuolinpesää selviteltiin 1689, havaittiin velat varoja suuremmiksi. Niinpä talo joutui pois suvulta.
Toinen kurapua
Tällaisille kiertotarinoille on ominaista se, että ne muuttuvat hieman ja saattavat saada täydennyksiä. Terhi Nallinmaa-Luoto kertoo Hämeenkyrön Historian I osassa (s. 631-32) SKS:n kansanrunousarkistoon talletetun toisen tarinan Timin kurapuasta.
"Sananparsi ´hankki kuin Timin kurapua sotaan´ on syntynyt näin. 30-vuotisen sodan aikan omisti Timinkartanoa, nykyistä Timinkylää, eräs sotaherra, joka sai käskyn sotaan. Kun hän oli juuri nainut, ei hän raskinut jättää nuorta vaimoaan, vaan viivytteli lähtöään. Viimein, kun hän läti, tuli ensimmäisessä ahteessa ämmä vastaan. Sotaherra palasi siitä takaisin huonoa onnea peläten. Siitä saakka on sitä ahdetta nimitetty Ämmänahteeksi. Toisella kertaa häntä tuli toisessa ahteessa sonni vastaan. Siitä saakka on sitä ahdetta nimitetty Sonninahteeksi. Palattuaan siitä takaisin hän sai 3. käskyn ja kun miekka seinällä soi, sanoi hän, että vaikka tulis itse piru häntä vastaan, niin hän menee, eikä koskaan palannut. Rouva lasketteli talvisin aikansa kuluksi Timistä itään päin olevassa jyrkässä ahteessa. Siitä on se ahde saanut nimensä ´Brouvanahde´."
Tämä tarina ei sovi Mikko Matinpoikaan, mutta kylläkin hänen poikaansa, luutnantti Arvi(d) Mikonpoika Timiin. Toisin kuin tarina kertoo, palasi Arvi Mikonpoika 30-vuotisesta sodasta. Hän osallistui vielä kapteenina seurtaaviin, Venäjää, Tanskaa ja Puolaa vastaan käytyyn sotaan 1650-luvulla. Arvonsa tuntenut Arvi Mikonpoika onnistui kiistojen jälkeen 1645 saamaan kirkossa etupenkin papiston edessä. Ajan tavan mukaan hän osallistui säätyläisenä Hämeenkyrön uuden kirkon rakentamiseen 1640-luvun lopulla lahjoittamalla 1500 naulaa kirkon kattoa varten.
Väenottoja alettiin paeta yleisesti 30-vuotisen sodan aikana. Siksi kruunu perusti 1635 Karvian Kanttiin linnoituksen, Kyrön skanssin. Sinne sijoitetun sotajoukon tehtävänä oli haravoida Kyrön ja Pohjanmaan välistä laajaa erämaa-aluetta, johon miehiä pakeni molemmista suunnista sotaväenottoja välttelemään. Linnake jäi tyhjilleen 30-vuotisen sodan päätyttyä, mutta miehitettiin uudelleen 1656 Ruptuurin nimen saaneen Venäjänsodan aikana. Venäläishyökkäykseen varauduttiin tykkien ja 110-miehisen sotajoukon avulla. Aselevon jälkeen skanssi tehtäväksi tuli taas karkureiden etsintä. Linnakkeen päälliköksi tuli tässä vaiheessa sodasta palannut kapteeni Arvi Timi. Syksyllä 1659 hän lähti luutnanttinsa kanssa Pohjanmaalle pidättämään irtolaisia ja pestaamaan uusia rakuunoita. Kauhajoella heitä odotti erään virkansa menettäneen papin johtama talonpoikaisjoukko, joka karkasi upseerien kimppun. Timi ja hänen luutnanttinsa saivat pahoja vammoja. Talonpojat tuomittiin käräjillä kuolemaan, mutta tuomio muutettiin sakoiksi ja kujanjuoksuksi, ja talonpojat määrättiin rakuunoiksi. Tähän nolonpuoleiseen tapaukseen näyttää skanssin toiminta päättyneen.
Kuningatar Kristiina lahjoitti Arvi Timille 1660 Vanajan neljän talon veroista suurimman osan. Reduktion yhteydessä tämä lahjoitus peruttiin 1683, vuotta ennen kapteenin kuolemaa. Timi oli ennättänyt huudattaa 1667 Vanajan taloista Vakerin itselleen, kun siihen oli tilaisuus talon verorästien vuoksi. Samana vuonna kapteenia kohtasi onnettomuus, kun hänen navettansa paloi. Hän sai käräjillä paloapua. Jutun käsittelyssä kävi ilmi, että navetan mukana paloi 12 lehmää ja härkäpari. Härkiä käytettiin siis isossa talossa vetoeläiminä hevosen ohella.
Arvin vaimo Kaarina Birgerintytär oli kotoisin Kyrön ulkopuolelta, mahdollisesti Ruotsista saakka. Suomea hän silti ymmärsi. Se kävi ilmi, kun rouva nosti oikeusjutun piikaansa Kaisa Sipintytärtä vastaan. Kaarina oli antanut pari korvapuustia piialle tämän tottelemattomuudesta, jolloin piika kirosi hänen kätensä. Kiihtynyt emäntä ojensi Kaisaa leipälapiolla, jolloin piika otti leipälapio, työnsi emännän seinää vasten ja sanoi tälle useaan kertaan: "Wie helfvetin tulen sinun kätes, ennen Joulua sinun pitä syömän tämän yles." Juttu lykättiin todistajien puuttuessa, eikä siihen enää palattu. Toteennäytettynä syyte olisi voinut johtaa jopa kuolemantuomioon, sillä isännät ja emännät rinnastettiin periaatteessa vanhempiin, joiden kiroamisesta voimassa ollut Mooseksen laki määräsi kuolemantuomion.
Kuningas myönsi Arvi Timille 1664 kruunulle osoitetusta uskollisuudesta ja 50 vuotta kestäneestä sotapalvelusta 8 viljatynnyrin vuotuisen eläkkeen. Palvelun pituudessa on epäilemättä hieman hyvän miehen lisää, mutta kunniakkaan sotauran mies teki. Pitäjän varkkaimpiin kuulunut Arvi Timi köyhtyi viimeisinä vuosinaan. Kun Arvin ja hänen vaimonsa kuolinpesää selviteltiin 1689, havaittiin velat varoja suuremmiksi. Niinpä talo joutui pois suvulta.
Timin kylässä oli ollut neljä taloa, jotka Lasse Pentinpoika
oli yhdistänyt yhdeksi. Timin tilaa hallitsivat upseerit ja säätyläiset vuoteen
1740. Sen jälkeen tila siirtyi talonpoikien hallintaan ja jaettiin taas
neljäksi taloksi: Yrjölä, Jaakkola, Mäkelä ja Jussila eli Alanen.
Puasta
Nuorison keskuudessa ”pua” näyttää olevan katoavaa
kansanperinnettä Hämeenkyrössä, sen sijaan vanhempi polvi tuntee sanonnan hyvin.
Vielä 1700-luvulla muuatta vaimoihmistä oli kunnioitettu mm. termillä
”homepua”. Käräjillehän siitä mentiin, mutta pienin korvauksin ja oikeuden
edessä sovinnon tekemällä asiasta selvittiin.
Itäisillä mailla pua tunnettiin harvinaisena ilmaisuna
muodossa ”puo”. Tästähän sitten saatiin aikaiseksi jonkinlaisia
sanaleikkejäkin: Suomen johtavana pessimistikuntana tunnettu Puolanka on siis
persnaru.
Pesäpallokentällä saattoi yleisö ajolähtöön pakotettaessa ohjastaa
koppia ottavaa takakenttää raivokkaalla huudolla: ”Puota!!!”. Lie siinä joskus
lännestä päin saapunut vierasjoukkue hieman ihmetellyt…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti