Haapasesta
Walakorveksi
U. W. Walakorpi syntyi 14.8.1886 Alavudella kauppias
Haapasen perheeseen. Hänen alkuperäinen nimensä oli Urho Wiljo Haapanen. Pojan
ollessa kahdeksanvuotias muutti perhe Alavudelta Tampereelle. Syksyllä 1899
Urho pyrki ja pääsi oppilaaksi Tampereen reaalilyseoon. Walakorpi erosi
reaalilyseosta 1903 ollessaan neljännellä luokalla. Taloudellisten syiden
lisäksi eroamiseen saattoi vaikuttaa nuoren miehen kasvava kiinnostus
kirjallisiin harrastuksiin.
Säännöllisen koulunkäynnin jätettyään Walakorpi siirtyi
lehtialalle, ensin harjoittelijaksi Tampereen Sanomien ja sitten Hämeenlinnaan
sanomalehti Hämettären toimitukseen. Walakorpi oli jo ennättänyt aloittaa
kirjailijanuransa 1904 näytelmällä Juhannusiltana. Walakorpi kirjoitti
ensimmäiset kirjansa omalla nimellään Urho Haapanen. Kirjailijantaipaleena
alkuvaiheissa häntä voi pitää ainakin osittain työväenkirjailijana.
Vuotta myöhemmin ilmestyi runokokoelma Syksyisiä säveliä. Nimimerkki
L. S – i. arvioi teoksen Turun
Sanomissa . Hän piti runoilijaa työväen laulajana ja maalaislapsena.
”Reformituumat” olivat vain osa teosta, loppuosa oli lemmenlauluja – kuten
nuorelle miehelle sopikin. Pieni esikoinen on aika hauska tuttavuus, runoissa
oli nuorekasta ja valoisen lämmintä tunnetta, mutta ei – ainakaan vielä –
alkuperäisyyttä. Arvostelija ei pitänyt Haapasta varsinaisena työväen laulajana.
Hämettären
lyhyessä arvostelussa todettiin runojen olevan vanhan toistoa. Omaperäisyys
puuttui, mutta joukossa oli jokunen hyväkin runo.
Yksi Syksyisten sävelien sosialistisväritteisiä runoja oli Työväen
sonetti, joka julkaistiin myöhemmin myös Kansan Lehdessä:
”Me nousemme kuin taimet mullan alta,
me nousemme kuin meren lainehet.
Päämäärä silmiin siintää ihanalta.
Pelätä meit’ ei vaivat, vastukset.
Vapise orjuus! Pelkää sorron valta!
Vapiskaa, kahleet, orjuusaattehet!
On kohta, kohta joka kukkulalta
vapauslaulun soiva sävelet.
Vapise herruus! Noussut on nyt kansa,
mi sietävä ei sua konsanaan;
on noussut joukko, joka tahdollansa
on oikeuden tuova maailmaan,
ja joka hirmuinen on vihassansa
ja voittamaton, suuri voimassaan.”
Toinen kokoelman runoista, Vapauden laineet, ilmestyi myös
työväen kalenterissa Eteenpäin
vuonna 1907.
Haapasen esikoiskokoelman sisäkansi. Kirja on alkujaan kuulunut Lyyli Raipalalle, mutta siirtynyt sittemmin Hämeenkyrön kirjaston kokoelmiin. |
Torpparit
Vuonna 1905 Haapanen sai julki viisi näytelmää ja
ensimmäisen runokokoelmansa Syksyisiä säveliä. Näytelmistä viimeisin oli
kolminäytöksinen Torpparit.
Torppareiden ensimmäisessä näytöksessä esitellään Kuuselan
kartanon torppari Matti Mattila torppari palaa salolta, hänen vaimonsa Liisa ja
vielä kehdossa lepäävä poika Martti. Elämä tuntuu lupaavalta, kymmenen vuotta
torppaa viljellyt aviopari on saanut kunnostetuksi aikanaan rappiolle jääneet
rakennukset. Pellot ovat tasaiset ja viljelykset mainiossa kunnossa. Tulevaisuudennäkymiä
varjostaa Liisan pelko tulevaisuudesta, kun kartanon alustalaisista Pekkalan
Pekka on ajettu torpastaan. Sitten paikalle saapuu mieroin tielle joutunut Pekka
Pekkala vaimonsa Annan kanssa. Keskustelussa käy ilmi, ettei Pekalla ollut
torpansopimusta eikä sellaista ole Matillakaan. Miehet päättävät lähteä
seuraavana päivänä kartanoon, Matti pyytämään sopimuksen tekemistä ja Pekka anomaan
vielä paluuta 40 vuotta viljelemäänsä torppaan.
Toinen näytös tapahtuu Kuuselassa. Kuuselan kirjuri Marttila
moitti voimakkaasti isäntäänsä yli 40 vuotta palvelleen torppari Pekkalan
irtisanomisesta. Matti ja Pekka tulevat paikalle. Kartanonisäntä suhtautuu
heihin ynseästi. Pekka ei pääse takaisin torppaansa, ja koska Matinkin maat
ovat lähellä kartanoa, saa hänkin potkut. Kolmen päivän kuluessa hänen oli
lähdettävä torpastaan. Tilannetta seurannut kirjuri Marttila irtisanoutuu, ja
joutuu riitaan Kuuselan kanssa, joka ei suostu maksamaan kirjurin palkkaa.
Kolmannessa näytöksessä Liisa ja Anna odottavat miestensä
paluuta. Anna pelkää pahinta, koska on nähnyt edellisyönä unen, jossa Mattikin
irtisanotaan torpastaan. Miesten palattua Pekka kertoo huonot uutiset
luonnehtien kartanonherraa: ”…hunajaa herui hänen kieleltään ja
ulkokullaisuuden naamari verhosi hänen kasvojaan”. Pekka ja Anna lohduttavat masentunutta
Mattia: vasta 30-vuotias mies jaksaa vielä aloittaa uudestaan tyhjästä. Liisa
kuvailee sitten ilostuneena unelmaansa tasa-arvoisesta maailmasta, jossa
jokainen saa osansa ja onnensa, jossa ei ole rikkaita ja köyhiä. Hän saa
muutkin innostumaan ja uskomaan parempaan tulevaisuuteen. Paikalle saapuu irtisanoutunut
kirjuri Marttila, josta näkyy tulevan sorrettujen puhemies. Hän kertoo
näytelmän loppusanoissa, että käynnissä on kiivas taistelu sorrettujen
oikeuksien puolesta:
”Sotahuudot soivat ja
uhkaavina liehuvat punaiset liput…. kaikin keinoin yhtykäämme suureen
taisteluun, taisteluun itsemme ja sorrettujen veljiemme puolesta!”
Taiteellisena suorituksena Torpparit ei ole merkittävä, mutta se on yksi varhaisimpia torpparihäätönäytelmiä. Laukon kuuluisat torpparihäädöt tapahtuivat kaksi vuotta myöhemmin, ja nostivat osaltaan torpparikysymyksen kaikkien tietoisuuteen. Näytelmän torpparit rakentavat oikeudenmukaisuusvaatimuksensa vielä raamatulliselle pohjalle. Ulkopuolelta tuleva kirjuri Marttila - oman luokkansa luopio - osoittaa heille "punaisten lippujen tien" parempaan tulevaisuuteen. Tässä suhteessa Torpparit kuvaa osuvasti meneillään ollutta kehitystä.
Vuonna 1905 – 06 Haapasen sosialistinen vaihe näyttää olleen
huipussaan. Hän sai julkaistuksi tamperelaisessa sosialistisessa Kansan
Lehdessä puolitusinaa runoaan. Haapanen osallistui Messukylän
Työväenyhdistyksen toimintaan; yksi runoista oli alun perin lausuttu kyseisen
yhdistyksen kävelyretkellä. Haapasen runoa ”Ajatar” lausuttiin työväen
tilaisuuksissa Tampereen lisäksi myös mm. Torniossa ja Vaasassa.
Torpparit ilmestyi 1905. |
Hankin Torpparit jostain antikvariaatista. Haapanen pani tekstissään isännän karkottamaan torpparin kolmessa päivässä. Ilmeisesti näytelmän esittäneet pitivät tätä liian selvänä liioitteluna. Tekstiä muokattiin niin, että irtisanominen toimitettiin kaikkien hyvin tunteman säännön mukaisesti: Jos torppari irtrisanottiin ennen joulua Tuomaan päivänä, piti hänen lähteä torpasta Mariana maaliskuussa.
Työlakko
Vuonna 1906 Haapanen sai julki kolme runokokoelmaa ja
näytelmän Työlakko. Patruuna Svenssonin tehtaalla työläiset ovat ryhtyneet
lakkoon. Patruuna keskustelee työnjohtaja Perttilän kanssa. Lakko jatkukoon,
kunnes leipä loppuu. Patruuna haluaa voittaa kiistan, vaikka se kävisi
kalliiksi hänellekin. Hän pitää muualta tullutta sosialistisaarnaaja eli ”punaista”
syypäänä lakkoon.
Toisessa näytöksessä lakkolaisjoukko keskustelee
päämääristään. He haluavat
palkankorotuksen ja sitoutuvat estämään lakon rikkomisen. Puhuja eli sosialistisaarnaaja
johtaa kokousta. Lakkolaisten riveistä löytyy kuitenkin petturi, Iikkala
nimeltään. Hän hakeutuu patruunan puheille ja lupaa hankkia rikkureita
lähipaikkakunnilta. Iikkalan hankkimiensa ulkopuolisten rikkureiden ja lakon lopettaneiden
paikallisten työläisten ansiosta tehdas pyörii taas. Patruuna antaa lakkoa
jatkaneille vuorokauden aikaa palata töihin. Muuten on edessä sekä työpaikan että
asunnon menetys.
Viimeisessä näytöksessä lakkolaisista kiihkeimmät ottavat
kiinni ja ruoskivat työnjohtajaksi kohonneen Iikkalan. Sosialistisaarnaaja
palaa Helsingistä, toruu lakkolaiset Iikkalan pahoinpitelystä ja osoittaa,
miten lakkolaisten yksimielisyyden puute on todellinen syy lakon
epäonnistumiseen: ”Sanon suoraan, että
oma kehnoutemme on meille tappion tuottanut.” Lakko olisi onnistunut, sillä
Helsingin työläiset lähettivät runsaan avustuksen lakkolaisille. Nyt sen turvin
voivat tehtaalta erotetut sentään etsiä uutta työpaikkaa.
Näytelmä päättyy siihen, että paikalle saapunut nimismies
hajottaa tehtaan alueella pidetyn kokouksen. Lakkolaiset poistuvat hyvässä
järjestyksessä Työväen marssia laulaen. Näytelmän viimeinen repliikki on
nimismiehen:
”…minun täytyy
tunnustaa, että he ovat tehneet minuun äärimmäisen edullisen vaikutuksen.
Suoraan sanoen: minä melkein ihailen heidän uljauttaan ja rohkeuttaan.”
Lakon jälkeisistä tapahtumista Haapanen ei kerro, ne jäävät lukijan arvailtaviksi. Tärkeintä kirjailijalle näyttää olevan lakkolaisten moraalinhen voitto, kun he palaavat laillisuuden tielle. Tämä tekee vaikutuksen myös nimismieheen.
Lakon jälkeisistä tapahtumista Haapanen ei kerro, ne jäävät lukijan arvailtaviksi. Tärkeintä kirjailijalle näyttää olevan lakkolaisten moraalinhen voitto, kun he palaavat laillisuuden tielle. Tämä tekee vaikutuksen myös nimismieheen.
Työlakko ilmestyi 1906. |
Päätoimiseksi
kirjailijaksi
Uuden Suomettaren kriitikko
aloitti 1908 kolme vuotta aiemmin ilmestyneen näytelmän Torpparit toisen
painoksen arvion suorasukaisesti: ”Urho
Haapanen on sosialisti.” Hänen mukaansa Haapasessa oli innostuksen pyhää
tulta ja myös draamallista kykyä. Tosiasiassa Haapasen sosialistinen kausi näkyy
päättyneen vuoden 1906 tienoilla. Raoul Palmgren pitää Haapasen toista runokokoelmaa Orjuuden yössä tämän parhaana saavutuksena: se on vanhan työväenliikkeen runouden omaperäisimpiä kokoelmia. Haapasen sosiaalisessa ja sosialistisessa runoudessa oli Pamlgrenin mukaan kaiken aikaa tietty pidättäytymisen ja syrjässä seisomisen leima. Suuntaansa etsinyt nuori
Haapanen ei näytä olleen kiinnostunut sosialismin teoreetikoista, innostus
työväenliikkeeseen oli hänelle ilmeisesti oikeudenmukaisuus- ja moraalikysymys. Mies uskoi
vilpittömän idealistisesti parempaan tulevaisuuteen. Suurlakon ja
eduskuntauudistuksen kiihkeinä aikoina sosialidemokratia tarjosi joksikin aikaa
samaistumiskohteen Haapaselle. Myöhemmin hän ei näytä olleen
puoluepoliittisesti aktiivinen, mutta asemoitui vankasti porvarilliseksi
kirjailijaksi. Sisällissodan aikana hän oli Tampereella hetken aikaa punaisten
vankina ja ennätti sen jälkeen vielä mukaan sotatoimiin valkoisten riveissä.
Haapanen omaksui kirjailijanimen U.W. Walakorpi vuonna 1908.
Näytelmä nimeltä Aave ilmestyi alkuvuodesta vielä Urho Haapasen nimellä.
Ilmeisesti hän otti käyttöön kirjailijanimen toukokuussa 1908 luopuessaan
Hämettären toimitussihteerin tehtävästä ja siirtyessään päätoimiseksi
kirjailijaksi. Koko miehen uran ajan kustantaja toiminut Karisto mainosti vielä
1909 julkaistua ja kohtalaiset arvostelut saanutta esikoisromaania Mariannea
niin, että Walakorven
lisäksi nimi Urho Haapanen oli mainittu suluissa. Karisto julkaisi
uusintapainoksia Walakorven tuotannosta 1919-20. Tuolloin osa Haapasen nimellä
kirjoitetuista teoksista julkaistiin uudelleen Walakorven nimellä. Tässä
esitellyistä Torppareista ja Työlakosta ei otettu uusintapainosta.
Walakorven myöhemmistä vaiheista kirjailijana toisaalla blogissani.
Tutustuessani Walakorven tuotantoon etsiskelin Hämeenkyrön kirjastosta Kalevi Kalemaan 1975 toimittaman teoksen Nyt ylös kansa kaikkivalta. Se sisältää valikoiman vanhan työväen runoutta, ja tiesin kirjassa olevan myös muutaman Urho Haapasen runon. Teos löytyi kirjaston varastohyllyistä.
Haapasen runot löysin, mutta yllätyksekseni havaitsin kirjasta puutteen. Teoksen kirjailijaesittelyt päättyivät Emil Eloon. Loput tekijät - Haapanen mukaanluettuna - puuttuivat. Sivut oli näemmä poistettu ja sitten liimailtu siististi kirja kokoon.
Kadonneet kirjailijatiedot. |
Lähteet:
Kalevi Kalemaa: Nyt ylös kansa kaikkivalta : valikoima
vanhan työväenliikkeen runoutta. Jyväskylä 1975.
Raimo Ijäs: Kuuluisia
kyröläisiä Suomen itsenäisyyden vuosikymmeniltä. Moniste, Hämeenkyrö 1992.
Raoul Palmgren: Joukkosydän. Vanhan työväenliikkeen kaunokirjallisuus I. Porvoo1966.
Raoul Palmgren: Joukkosydän. Vanhan työväenliikkeen kaunokirjallisuus I. Porvoo1966.
Panu Rajala: U.W. Walakorpi
nuoruudenkirjeittensä valossa. Kyrön Joulu 1986.
U.W. Walakorpi: Torpparit.
Hämeenlinna 1905.
U.W. Walakorpi: Työlakko.
Hämeenlinna 1906.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti