Kirjailija
Sillanpään nauta
Suomen Kirjailijaliitto päätti 1944 kerätä jäseniltään tekstejä
yhteisjulkaisuun. Pakinoitsijana Valentinin nimeä käyttäneen Ensio Rislakin
toimittama teos Me kerromme itsestämme pääsi painoteknisten syiden vuoksi ilmestymään
vasta 1946. Hämeenkyrön Sanomien päätoimittaja U.W. Walakorpi kirjoitti
teokseen tarinan nimeltä ”Hurskaan
kurjuuden” syntymäsijoilta. Walakorpi oli viettänyt aikaa Hämeenkyrössä
kirjailija Eero Alpin vieraana jo 1916 ja palasi kesällä 1918 sisällissodan
jälkeen tapaamaan F.E. Sillanpäätä, johon oli tutustunut jo oppikouluaikoinaan.
Walakorpi asettui Ala-Vakerille kirjoittamaan vapaussotateoksiaan. Tästä olen kirjoittanut
toisaalla blogissani.
Samaan aikaa Sillanpää kirjoitti Hurskasta kurjuutta.
Walakorpi seurasi sen syntyä alusta alkaen:
”Luimme monesti toisillemme
iltaisin, mitä päivän kuluessa olimme kirjoittaneet, ja minä muistan elävästi
iltahetken, jolloin sain kuulla ”Hurskaan kurjuuden” ensimmäiset liuskat.
Aluksi en ehkä täysin ymmärtänyt kuulemaani, sen kansankuvaus oli siksi uutta,
niin loitos totutuilta laduilta poikkeavaa. Mutta otteen kipeän persoonallinen
sävy vangitsi kuuntelijan oudon lumoavana ja kirpeän satuttavana.”
Walakorpi kertoo, että Sillanpää kirjoitti näennäisen
hitaasti, mutta heti valmista. Hänen ei tarvinnut juuri korjata tekstiään. Hän
kirjoitti ensin Hurskaan kurjuuden alun ja lopun ja ryhtyi sitten vähitellen
täyttämään ”aukkoa”. Teos valmistui neljässä kuukaudessa. Se olisi ehtinyt
joulumarkkinoille, mutta kustantaja siirsi sen ilmestymisen helmikuuhun 1919.
Kirjoitustöiden ohessa Walakorpi ja Sillanpää piristivät
eloaan mm. maastoretkillä ja uinneilla. Sisällä miehet mittelivät taitojaan
sakinpeluussa. Välillä käytiin osuusmeijerin isännöitsijä luona pelaamassa
bismarckia. Iltaisin syksymmällä poltettiin ”pirtti-istunnoissa” talon isännän
Taavetti Vuorisen presuja, joiden hajunkin olisi pitänyt karkottaa väki
kilometrien päähän. Ankaran tupakkapulan takia ei ollut varaa hempeilyyn,
Taavetin tuotteet tupruteltiin kiitollisina. Välillä pistäydyttiin katsomassa
Sillanpään vanhempia, jotka asuivat Töllinmäessä.
Lehmänhaku
Hämeenkyrön mahti-isäntä Jalmari Raipala seurasi
kummityttönsä Sigrid Salomäen ja Sillanpään seurustelua. Aikanaan antoi Jalmari
suoran ukaasin aloittelevalle kirjailijalle: – Jos sinä sen tytön nait, niin te
saatte lehmän, mutta jos sinä sen tytön narraat, niin Siikri saa sen lehmän yksin
ja Sinä saat selkääsi!
Siikri ja Frans Emil avioituivat syksyllä 1916, mutta
lehmänkauppa lykkäytyi. Seuraavana kesänä olosuhteet ja tilanteet maassa ja Hämeenkyrössä
olivat niin sekaisin, että lehmää tärkeämpääkin ajateltavaa ja tehtävää taisi
riittää. Jalmari Raipala muisti lupauksensa ja sisällissodan jälkeen kesällä
1918 Sillanpää läksi Raipalaan hakemaan lehmää. Walakorpi lähti mukaan.
Raipalassa syötiin ja juotiin ja isäntäväen kanssa valikoitiin lehmä. Walakorpi
kuvaa suurikokoisen, ruskean, erittäin pitkäsarvisen ja temperamenttirikkaan elikon
kuljetusta Ala-Vakerille:
”Tämän 6 – 7
kilometriä käsittävän maantiematkan yksityiskohtia en tarkalleen enää muista,
mutta Sillanpää masinistinlakissaan talutti lehmää ja minä ruotama kädessä
tallustin sen häntäpuolella. Ilta oli myöhäinen, suvista lämpöä ja tuoksua
henkivä, lehmä toisinaan möräsi ääneen, sen häntä huiskui hauskasti, vaellus
lenseässä ehtoossa sujui ilmeisesti enemmittä hankaluuksitta, koskapa lehmä niin
kuin sen kyyditsijätkin tulivat onnellisesti perille.”
Temperamentikas nauta
Walakorpi oli poissa Hämeenkyröstä seuraavan sydäntalven muutamat
kuukaudet, mutta palaili Ala-Vakerille seuraavana keväänä. Kesällä 1919
pidettiin Hämeenkyrössä Pohjois-Hämeen Nuorisoseurain Liiton kesäjuhlat. Kun
Walakorvella oli kokemusta niin puhujana, lausujana, seuranäyttelijänä kuin
runoilijanakin, pyydettiin häntä laatimaan ja esittämään juhlaruno
tilaisuudessa. Walakorpi päätti kokeilla runon lausumista vapaassa luonnossa
testatakseen äänensä kantavuutta ja kestävyyttä. Hän hakeutui Ala-Vakerin
liepeillä sijainneen hakametsän korkealle kivikkomäellä ja paukutteli sieltä tulemaan
runoaan. Sillanpään lehmä sattui olemaan laitumella samoilla sijoilla. Herkkätuntoinen
nauta peljästyi suuresti Walakorven vaikuttavaa huutoa metsässä ja säntäsi
pakoon veräjät kaataen Ala-Vakerin pihaan. Pako jatkui vielä talon pellolle, eikä
kauhistunut nauta tahtonut talttua millään. Tapauksesta juoruiltiin sitten
kirkonkylää myöten…
Kesäjuhlien ohjelma. Kyrön Sanomat 18.6.1918 |
Walakorpi esitti runonsa kello 15 alkaneessa kansanjuhlassa
Kyröskosken urheilukentällä. Runon äänekkäästä harjoitussessiosta oli varmasti
hyötyä, sillä lehtijutun mukaa hän joutui pitämään puheensa sadesäässä.
Walakorpi itse arveli runonsa saaneen kohtuullisen menestyksen epäedullisista
enteistä huolimatta. Juhliin osallistui arviolta parituhatta henkeä.
Walakorven ja Sillanpään lehmän tiet leikkasivat jatkossakin.
Walakorpi asettui Hämeenkyröön pysyvästi 1919. Hän osti pienen palstatilan ja
avioitui Ala-Vakerin tyttären kanssa vuotta myöhemmin. Sillanpää rakennutti
oman Saavutuksensa, ja toverukset asuivat muutaman sadan metrin päässä
toistaan. Sillanpään lehmä kävi kesäisin laitumella omassa rannassaan, mutta lähti
vähän väliä vierailemaan Walakorville. Elukka ui syvällä laivareitissä kuin
Kyröskoski-laiva. Walakorven tontin kohdalla lehmä rantautui säännöllisesti,
ehkä hänen lehmänsä houkuttelemana. Sillanpään kanttura ei kuitenkaan jäänyt
seurustelemaan Walakorven lehmän kanssa, vaan rynnisti minkä kintuista kerkesi verottamaan
kaali- ja porkkanapenkkejä. Walakorpi joutui vahtimaan temperamentikkaan nelijalkaisen
edesottamuksia pelastaakseen puutarhansa täystuholta.
Vuoden pari lehmää Saavutuksessa pidettyään Sillanpää myi
ruskean sarvipäänsä. Walakorven puutarha oli turvassa.
Lähteet
F.E. Sillanpää. Poika eli elämäänsä. Otava, Helsinki 1953.
U.W. Valakorpi: "Hurskaan kurjuuden" syntysijoilta. Teoksessa Me kerromme itsestämme (toim. Ensio Rislakki). Suomen Kirjailijaliiton julkaisuja XXVI. Otava, Helsinki1953.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti