Ruokokeppi ja sääty
Säätyjakoisessa yhteiskunnassa piti säätyerot tehdä
nähtäviksi. Vaurauden lisäksi keinoina olivat mm. vaatetus- ja tapakulttuuri.
Niinimäen isäntä Lassi Lassinpojan ja kirkkoherra Olaus von Borgenin kiista espanjanruokoisesta kepistä päätyi Kerimäen yhdistetyille kesä- ja syyskäräjillä marraskuussa 1672. Kyse oli siitä, että kirkkoherra oli Lassin mukaan ottanut häneltä tuolloin maaseudulla harvinaisen kepin luvatta edellisvuoden heinäkuussa. Lassi oli saanut kepin majuri Jöran Pistolekorsin perintöjen joukossa ja säilyttänyt sitä karbiininsa laastikkujen eli latauspuikkojen joukossa. Kirkkoherra huomasi kepin, ja otti sen arvellen kepin voivan palvella paremmin häntä kuin Lassia.
Niinimäen isäntä Lassi Lassinpojan ja kirkkoherra Olaus von Borgenin kiista espanjanruokoisesta kepistä päätyi Kerimäen yhdistetyille kesä- ja syyskäräjillä marraskuussa 1672. Kyse oli siitä, että kirkkoherra oli Lassin mukaan ottanut häneltä tuolloin maaseudulla harvinaisen kepin luvatta edellisvuoden heinäkuussa. Lassi oli saanut kepin majuri Jöran Pistolekorsin perintöjen joukossa ja säilyttänyt sitä karbiininsa laastikkujen eli latauspuikkojen joukossa. Kirkkoherra huomasi kepin, ja otti sen arvellen kepin voivan palvella paremmin häntä kuin Lassia.
Puolitoista vuotta myöhemmin Lassi väitti
käräjillä, että kirkkoherra vei kepin luvatta. Juttua puitaessa kävi ilmi, että Lassi oli luvannut aiemmin
kepin koulumestari Christer Sigfridille. Kun tämä kävi keppiä kysymässä,
kertoi Lassi lahjoittaneensa sen kirkkoherralle. von Borgenin puolesta todisti
myös Lassin lanko, lukkari Heikki Toivanen. Oikeus katsoi kirkkoherran saaneen
kepin rehellisesti ja sakotti kantajana toiminutta Lassia väärästä ilmiannosta.
Itsestään selvänä pidettiin sitä, että Lassi ei keppiä
käyttäisi. Kirkkoherralle ja koulumestarille se oli sopiva kapistus, mutta ei
talonpojalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti