Hiidenmaljoja ja taikoja
Edellisessä blogikirjoitelmassani käsittelin kahta Kerimäellä käytyä
oikeudenkäyntiä, joissa epäitiin taikuutta. Olipa toisessa kyse jopa
noituudesta. Nyt pari käräjätarinaa lisää taikuudesta.
Joiko Pekka Turunen Hiidenmaljan?
Tuvat nurkittain asuvat Pekka Heikinpoika Turunen ja Juho Lassinpoika
Haverinen olivat huonoissa väleissä keskenään. Riita yltyi sellaiseksi, että
Turunen haastoi Haverisen yhdistettyihin kesä- ja syyskäräjiin 1672. Turusen
mukaan Haverinen oli polttanut hänen riihensä puimattomine viljoineen
edellisenä syksynä ennen Mikkelinpäivää. Molemmat puhuivat pahaa toisistaan
pahaa pappien kuullen niin, että kirkkoherra esti heidän pääsynsä
ehtoolliselle. Haverinen myönsi ilkeät puheet, mutta kielsi jyrkästi riihen
polttamisen, vaikka Turusen todistaja Martti Antinpoika Massinen selitti yöllä
palaneen riihen nurkan alta sytytetyksi.
...Fanens skåhl eller på finska till att seija: Hijen Malia,... |
Lisäksi Haverinen oli Turusen mukaan syyttänyt häntä lautamies Pekka
Makkosen ja lukkari Heikki Toivasen kuullen Hiidenmaljan (Pöytäkirjassa Fanens
skåhl, suomeksi Hijen Malia) juomisesta. Tämä oli tapahtunut ennen Mikkeliä
kirkkoherra Olaus von Borgenin kerätessä voisaataviaan. Turusen taloon tultuaan
kirkkoherra piti jumalanpalveluksen. Haverinen oli sanonut pihalla, ettei
Turusen tulisi osallistua ehtoolliselle, koska tämä toistuvasti juonut
Hiidenmaljan yhdessä rantasalmelaisen Niilo Koikkalaisen kanssa
markkinamatkoilla Lappeenrantaan. Käräjäsalissa Haverinen perui puheensa
Hiidenmaljan juomisesta. Kun miehiä vaadittiin oikeudessa valalle asiasta,
äityi Haverinen lausumaan: ”Turunen on niin kova, ettei laki pure häneen.”
Tästä lausumasta Haverinen joutui heti tilille: hän ymmärsikin oitis myöntää
sanansa pikaistuksissa tokaistuksi ja pyysi anteeksi sanomisiaan.
"Turuin är så hårdt at lagen icke bijtar på honom." |
Tämän jälkeen tuomari tiedusteli lautamiehiltä ja käräjäväeltä, oliko
heillä tietoa Turusen mahdollisista noitamenoista. Käräjärahvas kielsi mitään
sellaista tietävänsä, ja nimismies sekä siltavouti olivat samaa mieltä.
Lautamiehet lausuivat käsityksenään, että Turusella ja Haverisella oli vanhoja
vihoja. Haverisesta lautamiehet antoivat huonon todistuksen: tämä oli ”ränkkä”,
hänen kansaan ei kukaan toimeen tullut. Oikeus vapautti lopuksi Turusen
taikuussyytteistä. Tuomio alistettiin vielä hovioikeudelle.
Mikä tarkoitettiin Hiidenmaljalla? Hiidenmaljan sijaan useimmiten puhuttiin
Ukon maljasta tai Ukon vakoista, tapa, jota Agricolakin paheksui tähän tapaan:
Ja kun kevätkylvö kylvettiin
silloin ukon malja juotiin
Siihen haettiin ukon vakka
niin juopui piika että akka
silloin ukon malja juotiin
Siihen haettiin ukon vakka
niin juopui piika että akka
Savon talonpojat joutuivat maksamaan 1540-luvulla 32 tynnyriä viljaa
sakkoina siitä, että olivat juoneet Ukon maljan. Ruotsinkieliset kirjurit
nimesivät tuolloin Ukon skandinaavisen ukkosen jumalan mukaan Thoriksi.
Hauholla juotiin suuren kuivuuden vallitessa Ukon vakkoja kesällä 1662.
Yhdeksän kannua olutta varattiin riittiin ja menoja johtanut Sigfrid Antinpoika
lausui vyötäisiään myöten vedessä seisten tarvittavat sanat:
Pyhä Vcko ilman isä
Jumalan käskyläinen
sadetta sinä meilen suo,
ettei kuivuis Kucka kaunis
wilia wihelä waipuis…
Jumalan käskyläinen
sadetta sinä meilen suo,
ettei kuivuis Kucka kaunis
wilia wihelä waipuis…
Kyse oli siis hedelmällisyysriitistä, joka toteutettiin kylvöaikana tai
esim. kuivuuden uhatessa. Joskus Ukon vakat järjestettiin hiisissä eli pyhissä
lehdoissa. Jos Turunen todellakin joi Hiidenmaljan, lienee ollut kysymys
enemmänkin markkinamatkaan liittyvästä hummailusta kuin varsinaisista
palvontamenoista. Voi olla myös kyse siitä, että Haverinen keksi koko jutun
aiheuttaakseen vaikeuksia vihamiehelleen. Joka tapauksessa kerimäkeläiset
tiesivät Hiidenmaljojen juomisen merkityksen.
Lassi
Makkonen koettaa voittaa maariidan taikuudella
Nimismies Elias Burman haastoi Kupialan Lassi Makkosen talvikäräjiin 1707.
Syytteen mukaan Makkonen oli edelliskesänä 21.6. Pulkkilassa pidetyssä
Laamanninoikeuden istunnossa heittänyt tuomarin pöydän alle pussin, jossa oli
muutamia jyviä, kaksi pientä lastua ja hieman kartattua villaa. Makkonen ei
saattanut syytettä kiistää. Hän sanoi, ettei mihinkään pahaan pyrkinyt, yritti
vain voittaa maariidan, jota kävi naapurinsa Lassi Nylanderin kanssa.
Taikaneuvon Makkonen oli saanut joltain tuntemattomaksi jääneeltä karjalaiselta
talonpojalta. Asia erikseen, oliko kerimäkeläisillä tarvetta hakea taikaoppeja
Karjalasta asti. Nimetön karjalainen talonpoika oli käräjätuvassa toki
sopivampi taikakeinojen osaaja kuin esim. oman kylän asukas.
Kun Makkonen oli ensikertalainen eikä häntä muutenkaan tunnettu taikuuden
harjoittajana, selvisi hän 40 kuparitaalarin sakolla. Päätös alistettiin vielä
hovioikeudelle.
Hävisikö taikuus?
Makkosen tapauksen jälkeen ei Kerimäen käräjillä tietääkseni käsitelty
taikuusjuttuja. Taikominen ja loitsiminen ei tietenkään loppunut. Valistuksen
myötä 1700-luvulla valtiovalta alkoi menettää kiinnostustaan noituuteen ja
taikuuteen. Taikuusjutuissa pitäjäläiset tuntuivat suojelevan epäiltyjä, ellei
ollut kyse vahingoittamiseen pyrkivästä taikuudesta. Vihamiehen
vahingoittamiseksi tehdyt ilmiannot vähenivät kai siksi, että väärästä
ilmiannosta saattoi saada melkoisen rangaistuksen.
Kirkko jatkoi taisteluaan vanhoja uskomuksia vastaa. Daniel Juslenius
kyseli piispantarkastuksessa 1737 kuudennusmiehiltä ja isänniltä, oliko
Kerimäellä harjoitettu noituutta, taikuutta, juopottelua tai muuta huonoa
elämää. Aiheen kysymykseen Juslenius sai huomattuaan seurakuntalaisten
kristinuskon taidot heppoisiksi. Siksi saattaisivat pitäjäläiset vähäisten
tietojensa takia sortua moisiin synteihin. Seurakuntalaiset luonnollisesti
vakuuttivat kyseisten syntien olevan Kerimäellä tyystin tuntemattomia.
Kuitenkin jo seuraavana keväänä armovuoden saarnaaja ja myöhempi kirkkoherra Henrik
Brunnerus kyseli tuomiokapitulilta, voiko hän päästää ehtoolliselle henkilöitä,
jotka eläimiä kuohitessaan lukuja ja puhalteluja, ts. lukivat loitsuja. Myös
pyhien lehtojen ja uhripuiden palvojia oli edelleen. Tuomiokapituli vaati
Brunnerusta toimittamaan pakanuuteen syyllistyneet oikeuden eteen,
ehtoolliselle heitä ei saanut päästää ennen oikeudenkäyntiä. Brunnerus arvioi
neuvon mahdottomaksi noudattaa: ei hän ketään oikeuteen haastanut.
Yrjön eli Jyrin päivää vietettiin 1600-luvulla – kuten nykyäänkin –
huhtikuun lopulla, 23.4. Silloin oli tapana laskea karjaa laitumelle. Päivä ei
enää luterilaisena aikana ollut kirkkopyhä, mutta Savonlinnan ympäristössä ei
sinä päivänä edelleenkään tehty töitä. Muutenkin päivään liittyi erityisiä
menoja. Matti Hakon mukaan Kumpurannassa kerrottiin, että vielä 1800-luvun
lopulla vanhat miehet kävivät Yrjön päivän vastaisena yönä pitämässä
jyrinhuutoa suuren kuusen luona mukanaan evästä ja viinaa. Toimituksella
pyrittiin suojelemaan karjaa pedoilta ja edistämään viljankasvua. Tavalla
lienee suora yhteys Ukon maljoihin tai Hiidenmaljoihin.
Lähteitä
Matti
Hako: Voi maailma, sanoi sepän Iita.
Asko Mielonen:
Vanhan Kerimäen historia I:1
Ukon
vakoista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vakkajuhlat
Juttu
Hiidenmaljasta: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3872256
Lassi
Makkosen juttu: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=24171510
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti