Kun Salomäen Kalle Raipalan
torppariksi rupesi
Oheiseen kontrahtiin törmäsin joskus 1980 – 90-lukujen taitteessa erään
peruskoulun historian oppikirjansarjan työkirjassa. Hämmästyksekseni huomasin,
että työkirjaan oli eksynyt hämeenkyröläinen torpparisopimus. En enää muista,
mikä oppikirjasarja oli kyseessä, lienee ollut Otavan. Peruskoulussa en ole
opettanut pariin vuosikymmeneen, mutta valokopio sopimuksesta tarttui mukaan
lukioon. Siellä olen sitten pitkän aikaa ilahduttanut opiskelijoita laittamalla
heidät tutkimaan kontrahtia, jossa Vihtori Raipala ottaa Kaarle eli Kalle
Hiskianpoika Salomäen Frigårdin (nykyisen Lintolan) rustholliin kuuluvan
Salomäen torppaan torppariksi.
Kalle Salomäki maksoi vuokran pääasiassa päivätöinä: kaksi hevospäivää
ja yksi jalkapäivä viikossa torpparin omilla ruuilla. Lisäksi kesäisin piti
tehdä 35 apupäivää talon ruuissa isännän määrääminä päivinä. Kuten useissa
muissakin torpparisopimuksissa, oli Kallen lisäksi tehtävä yksi kaupunkimatka
tai sen sijaan yhdeksän apupäivää kesäaikaan omilla ruuillaan. Taksvärkkipäiviä
kertyi siis 200. Jos laskemme pyhäpäivät pois, jäi torpparille noin 100
arkipäivää torpan töiden tekemiseen. Eipä ihme, että kuuta kutsuttiin torpparin
auringoksi.
Lisäksi torpparin piti toimittaa Raipalaan leiviskä kesävoita, leiviskä
kehrättyä rohdinlankaa, kolme kappaa puolukkaa ja yksi tiinu. Näistä leiviskä,
rohtimet ja tiinu ovat nykylukiolaisille aivan ymmärryksen ulkopuolella olevia
käsitteitä. Totta puhuen kappakin on suurimmalle osalla opiskelijoista yhtä tuttua
kuin heprea tai sanskriitti.
Torpparisopimuksiin kuului yleensä myös kuvaus viljelyalasta ja
keskimääräisestä sadosta. Ruista kylvettiin kolme tynnyriä ja sato oli yleensä
viisinkertainen. Kaura- ja ohrasato oli yhteensä 15 tynnyriä ja perunaa saatiin
12 tynnyriä. Tynnyri tilavuusmittana oli 146,5 litraa. Torpassa sai olla
enintään kolme lehmää, kaksi hevosta ja kymmenen lammasta. Tavanomaiseen tapaan
kiellettiin lannan myynti. Luku- ja kirjoittamistaidottomana Kalle piirsi
sopimukseen puumerkkinsä (K). Kirjoitustaidottomia olivat myös sopimuksen
todistajat, Maria Haapala ja Salomäen ”moona renki” eli muonarenki Kustaa,
jotka piirustivat puumerkin nimensä alle.
Sopimus ei ollut kovin yksityiskohtainen moneen muuhun kontrahtiin
verrattuna. Siinä ei ollut määräyksiä torpparin oikeudesta käyttää isännän
metsiä, tästä Vihtori Raipala antoi varmaan suulliset ohjeet. Irtisanomisen
syitä ei ole lueteltu eikä irtisanomisaikaa määrätty. Käytännössä isäntä voi
siis irtisanoa sopimuksen halutessaan ja irtisanomisajassa käytettiin ajan
normaalia tapaa: jos Tuomaanpäivänä ennen joulua irtisanottiin, piti torpparin
maaliskuussa Mariana lähteä.
Hairahduin joskus sanomaan opiskelijoille, että kyseessä on valokopio
alkuperäisestä sopimuksesta. Sitähän se ei ole. Sopimus on kopioitu käsin helmikuussa
1891 Kyröskoskella Kalle Salomäen sopimuskappaleesta. Tuolloin paikallisen
paperitehtaan paperimestari Herman Adolf Printz piti Uuden Suomettaren
maalaistyöväestön oloja käsittelevän artikkelisarjan innoittamana yleisen torpparikokouksen.
Torpparien ja mäkitupalaisten oloja käsitelevään kokoukseen tulvi väkeä
lähemmäs tuhat henkeä. Kokouksessa kopioitiin 78 torpparinsopimusta, joita
säilytetään nykyään Kansallisarkistossa Aksel Warenin kokoelmassa. Waren teki ensimmäisen
selvityksen torpparikysymyksestä teoksessaan Torpparioloista Suomessa (1898). Helsingissä pistäytyessäni kävin
pitkästä aikaa – ensimmäinen kerta 27 vuoteen – Kansallisarkistossa ja kuvasin
sopimuksen.
Kulttuurihistoriaa kontrahdista
Torpparikontrahti kertoo paljon aikansa yhteiskunnallisista oloista.
Mutta se on myös kulttuurihistoriallisesti kiinnostava. Torpparisopimuksen jäljennöksessä ei ole
allekirjoituspäivää. Vuonna 1860 syntynyt Kaarle Salomäki mainitaan
henkikirjassa Raipalan torpparina 1885 henkikirjassa, joten sopimus on tehty
1880-luvun alkupuolella. Kallen puolisona oli Maria, ja perhe kasvoi 1890
Niilo-pojalla. Kahdeksan vuotta myöhemmin syntyi tytär Sigrid eli Siikri.
Siikri pääsi 1914 ”sisänäpsäksi” eli sisäköksi Laitilan sotilasvirkataloon,
jota isännöi entinen teologian ylioppilas, Hämeenkyrön kunnallislautakunnan
puheenjohtajaksi noussut Eero Koskimies. Koskimies oli maineikasta sukua, hänen
setänsä oli ansioistaan aateloitu fennomaani Yrjö-Sakari Yrjö-Koskinen.
Yliopisto-opintonsa kesken jättäneen Eeron luokse saapasteli usein toinen maisteriunelmansa
haudannut: Frans Emil Sillanpää. Sillanpää ihastui Siikriin ja alkoi saatella
tätä Laitilasta tytön kotiin. Koti ei ollut enää Salomäen torppa, siitä Kalle
oli luopunut joko vapaaehtoisesti tai pakon edessä. Vielä 1900 henkikirjaan
hänet merkittiin torppariksi, mutta viisi vuotta myöhemmin Kalle perheineen oli
merkitty irtolaisiksi Raipalan tilusten yhteyteen. Perhe asettui asumaan
Hirvelään.
Sillanpää kuvaili kokoelmassa Kiitos hetkistä, Herra...(1930)
nuoruutensa riiureissuja Hirvelän torppaan. Torppa-nimitystä Salomäen Kallen
asuinsijasta käytettiin, vaikka Kallea ei enää torppariksi asiakirjoissa nimettykään.
Appiukko ja hänen mökkinsä eli kertomus Hämeenkyrön pitäjästä tuli nimeksi
tarinalle, jossa Sillanpää selostaa vierailujaan Hirvelässä. Ensimmäinen
pistäytyminen jännitti, mutta kuopasta haettu hyvä, täysin käynyt sahti
vapautti pian tunnelman. Ent. ylioppilas alkoi viettää öitään Hirvelän pienessä
peräkamarissa Siikrin kanssa. Siikrin työt Laitilassa päättyivät vasta
iltayhdeksältä, ja matka kotiin kesti hyvinkin tunnin. Iltakymmeneltä Siikrin
kotiutuessa oli Kalle jo nukkumassa. Selvisihän Kallelle asioiden laita, mutta
hän ei asettunut vastustamaan nuorten seurustelua, vaan hyväksyi
kirjailijanalun saunaseurakseen. Ja sahtiseurakseen. Sillanpää ei ollut enää
satunnainen kosiomies, vaan vakivieras.
Asiain ”säännölliseen” menoon tuli töksäys eräänä ihanaisena elokuun
aamuna klo 5. Sigrid oli nimittäin tullut raskaaksi, ja Sillanpää sai
rutistetuksi kaksi asiaa päätökseen: hän sai vihdoin valmiiksi esikoisromaaninsa
käsikirjoituksen ja päätti naida Siikrin. Siihen häntä oli patistamassa mm.
Siikrin kummi Jalmari Raipala, iso isäntä ja yksi pitäjän johtomiehistä, jopa
Siikrin biologiseksi isäksikin juoruttu.
Raipala suostutteli selkeäkielisesti: ”Jos sinä sen tytön nait, niin
saatte lehmän, mutta jos sinä sen tytön narraat, niin Siikri saa sen lehmän ja
sinä saat selkäsi!” Kyseisenä elokuun yönä Sillanpää saapui niin myöhään
Hirvelään, että isäntä oli jo unen mailla. Sulhasmies sopi ensin asiat Siikrin
kanssa, ja yhdessä he päättivät jäädä väijymään äijän työhön lähtemistä. Se
tapahtui viiden aikaan, ja silloin Kalle muilutettiin peräkammariin. Häntä
tarvittiin välttämättä kuulutusten ottamiseen, sillä Siikri oli alaikäinen. Puumerkkiä
vaadittiin:
”Äijä otti pännän käteensä ja kriipusti,
silmät vähän sirrillään ja suu hiukan kureessa, vitsaili siten jotain: kuinka
se ja se herrakin oli sanonut hänen puumerkistään. Ja sill’aikaa kun minä
hiukan juhlallisena taivistin paperia, katseli äijä matalasta akkunasta taivaan
rantoja ja puheli:
–
Kyllä nykkin
on koree ilma olevinansa, mutta saa nählä kuinka käy. Sais sitä nyt tän päivän
eleh viä olla poutaa, on siä Putaalla niin
pirusti luakoo…”
Sillanpää allekirjoitti Elämän ja auringon kustannussopimuksen
8.9.1916. Frans Emil Sillanpää ja Sigrid Maria Salomäki vihittiin avioliittoon
Tampereella 11.9.1916 parin todistajan läsnä ollessa.
Taistelu Hirvelän torpasta
Oliko Kalle Salomäki torppari, mäkitupalainen vai muonarenki? Tämä
kysymys tuli ajankohtaiseksi, kun eduskunta sisällissodan jälkeen sääti
torpparilain. Sen tarkoitus oli vahvistaa yhteiskuntarauhaa tekemällä
torppareista itsenäisiä talollisia. Kalle oli Salomäessä kiistatta torppari, mutta
siirryttyään Hirvelään hänen asemansa kävi epäselväksi. Henkikirjoissa hänet nimettiin
irtolaiseksi, ja Raipalassa isännyyden ottanut Jalmari Raipala piti Kallea
muonamiehenä. Sillä tarkoitettiin erillisessä asunnossa elävää renkiä, joka ei
omistanut asuinhuoneitaan. Hirvelän rakennukset eivät olleetkaan Kalle
rakentamia, vaan Raipalan omistamia. Toisaalta Kalle teki taloon säännöllisesti
päivätöitä, joten hänet voitiin tulkita torppariksi, vaikka mitään kirjallista
sopimusta ei ollut olemassa.
Kalle Salomäki ei heti torpparilain voimaantultua ryhtynyt vaatimaan
Hirvelää itselleen. Myöhemmin hän tarttui asiaan jouduttuaan riitoihin Jalmari
Raipala kanssa. Kiistassa oli kai kysymys päivätöiden suorittamisesta, niistä
jo yli 60-vuotiaan miehen oli hankala selvitä. Jossain tilapäisessä pahantuulen
puuskassaan Jalmari Raipala irtisanoi Kallen – myöhemmin päätöksen peruen. Vähitellen
tämän jälkeen Salomäki päätti ryhtyä hakemaan Hirvelää omakseen.
Syntyi ankara oikeustaisto, jossa vävy Sillanpää johti taistelua
Hirvelän itsenäistämiseksi. Hän kuvasi torpanlunastusta pitkäksi itsenäisyystaisteluksi,
oikeaksi vapaussodaksi edellä mainitussa tarinassaan. Hämeenkyrön pitäjästä. Itsenäisyystaistossa
apen ja tämän janoisten tukijoukkojen ”esikuntapäällikkönä” Hirvelässä toiminut
Sillanpää
muisteli vapaustaistelua myös yhtenä pitkänä ja suvisena päivänä ja sahtikannujen
sarjana:
”Ihana juoma on sahti, täyttää mahan ja riuduttaa hermot
suloiseen ”itu klanuun”, että joukon möhläys ani harvoin paisuu parkinaksi,
vaan pikemmin lauhtuu haparoivaksi plääsäykseksi, kunnes äijä äijän perään
nummertuu syvään kuorsaukseen, mikä sängylle, mikä keinustuoliin – mikä ehkä
voovaa kujaa pitkin kotimökilleen, missä akan teennäinen toruminen on oleva
hänen univirtensä. Se on tuo kultainen kansallisjuoma, maan uumenien,
salaperäisen itämisen, saunan löylyn ja saccharomyces-sieni vekkulin jalo yhteistyö,
jota ei muualla niin hyvin osata teettääkään kuin ”Kyröh, Karkuh ja Ikaalihih”
. – Kuinka
monesti olenkaan pysäyttänyt puheeni katsellakseni nielaisujen tahdikasta menoa
suonikasta äijänkurkkua myöten. Kannusta kuuluu sointuva klunkutus ja sitä
säestäen pakenee tuolta leuan alta kupla… klunk-kupla… klunk-kupla… ja katso:
kolmen litran tuopista on noin puolet jäljellä…”
Taistelu oli ankara, mutta menestyksekäs. Maanvuokralautakunta totesi
Kallen torppariksi. Jalmari Raipala riiteli menestyksettä Korkeimpaan Oikeuteen
saakka. Tulipa Kallelle vielä ylemmissä istuimissa hieman lisää metsämaata
torppaan, neljä hehtaaria oli lopullinen saalis.
Vaan ei kuulunut Jalmari Raipalan tapoihin luovuttaa. Novellissaan
Enemmän ukosta ja mökistä Sillanpää kertoo, kuinka Kalle torpan saatuaan sen
metsästä puita uutta asuinrakennusta varten. Jalmari Raipala haastoi hänet
oikeuteen ”metsän rääpimisestä”. Kallen metsäpalsta oli kyllä jo pyykitetty,
mutta hän ei ollut hoitanut lainhuudatuksia ja muita muodollisuuksia. Raipala
hävisi juttunsa joutuen maksamaan vielä kulujakin Salomäelle. Mutta riesa
jatkui vielä maanvuokralautakunnassa, jonka tehtävä oli sovitella torpan lunastaneen
ja entisen isännän kiistoja. Juttu jäi sitten kesken, kun 1927 Kalle kuoli.
Itsenäisyystaistelun hahmot heräsivät henkiin 1987. Panu Rajala
kirjoitti Sillanpään synnyinkodin pihapiiriin sijoittuneeseen Myllykolun
kesäteatteriin näytelmän Taistelu Hirvelän torpasta. Jorma Mikkosen ohjaaman
näytelmän lähtökohtina olivat Sillanpään novellit appiukostaan ja hänen
mökistään sekä oikeusistuinten pöytäkirjat.
Sillanpään suhteet Jalmari Raipalaan kylmenivät Hirvelästä käydyn taistelun
seurauksena. Teokseensa Nuorena nukkunut kirjailija marssitti esiin Jalmari
Roimalan, jonka hahmo oli muodostettu yhdistelemällä kirjailijan mielikuvitusta sekä Jalmari Raipalan ja hänen
isänsä Vihtorin piirteitä. Roimala ei esiinny teoksessa kovin edullisessa
valossa. Vielä rajummin Sillanpää kohteli Roimalaa 1945 ilmestyneessä
viimeisessä romaanissaan Ihmiselon ihanuus ja kurjuus, jossa Roimala kuolee
viinahöyryissään sydänkohtaukseen. Tässä kirjailija näyttää käsittelevän omaa alkoholismiaan.
Jalmari Raipala on niin selkeä esikuva Roimalalle, että
kirjallisuudentutkijakin saattaa hairahtaa. Lasse Koskela kirjoitti teokseensa
Katkotut sormet ja enkelin suru (s. 171) vahingossa Jalmari Raipasta, vaikka
romaanihenkilö toki oli Jalmari Roimala.
Fiktiivisenä romaanihenkilönä Jalmari Raipala esiintyy Panu Rajalan
romaanisarjassa (Ratsumiehen rakkaus – Senaatin ratsumies – Kuningasajatus).
Romaanihahmossa on piirteitä Jalmari Raipalasta ja Vihtori Raipalasta. Ja
kenties Jalmari Roimalastakin.
Ehkä tämä riittää yhdestä torpparisopimuksesta.
Lähteitä
Kansallisarkisto: Aksel Warenin kokoelma, kansio 2.
Lasse Koskela: Katkotut sormet ja enkelin suru. Keuruu 1988.
Terhi Nallinmaa-Luoto – Marja Agge: Hämeenkyrön historia III. Keuruu
2003.
Panu Rajala: F.E. Sillanpää. Nobel-kirjailijan elämä 1888 – 1923.
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran 2015.
Panu Rajala: Taistelu Hirvelän torpasta. Yhteiskunnallinen komedia.
Hämeenkyrö 1987.
F.E. Sillanpää: Kootut teokset, osat 4 - 5. Keuruu 1988.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti