Kohti
joulukuun kuudetta
(Julkaistu Kyrön Joulussa 2016)
(Julkaistu Kyrön Joulussa 2016)
Milloin alettiin puhua itsenäisestä Suomesta Suomessa – ja
Hämeenkyrössä? Itsenäistymisen jälkeisinä vuosikymmeninä oli ymmärrettävästi
tarve löytää itsenäiselle Suomen valtiolle juuret kaukaa menneisyydestä.
Kansallinen historiankirjoitus katsoi menneisyyteen joulukuun kuudennen päivän
muodostaman tirkistysluukun kautta. Itsenäistyminen oli vuosisataisen ellei
vuosituhantisen vapaudenkaipuun luonnollinen lopputulos. Siihen päädyttiin
Jumalan kaitsemana. Ruotsin valta katkaisi jo menneillään olleen kehityksen
kohti suomalaista valtiota. Kansallismielisessä
historiankirjoituksessa nuijasota nostettiin suomalaisuuden symboliksi. Se
esitettiin kernaasti suomalaisten nousuksi vierasta sortajaa edustanutta
aatelistoa vastaan. Historiantutkijoista Pentti Renvall käsitteli sotaa käänteisestä
kansallismielisestä näkökulmasta: nuijasota oli henkisesti kehittymättömien
Pohjois- ja Itä-Suomen talonpoikien hyökkäys aatelin johtamaa puoli-itsenäistä
"Suomen valtiota" vastaan.
Todelliset ajatukset itsenäisestä Suomen valtiosta voitaneen
viedä Yrjö Maunu Sprengtportenin tiliin. Tämä aikanaan Kustaa III:n
vallankaappausta tukenut aatelismies ja upseeri joutui riitoihin kuninkaan ja monen muunkin kanssa, osittain varmasti hankalan ja äkkiväärän
luonteensa takia. Sprengtporten erosi Ruotsi armeijan palveluksesta ja siirtyi
1787 Venäjän keisarinnan Katariina II:n palvelukseen vieden mukanaan kopiota Savon
kartoista ja puolustussuunnitelmista. Hänen ajatuksenaan oli tehdä Suomesta
itsenäinen puskurivaltio Ruotsin ja Venäjän väliin. Tätä Suomea sitten
hallitsisi ja johtaisi Sprengtporten aatelitovereineen. Hän sai ajatuksilleen
vähäistä kannatusta upseeriston ja muutamien Savon aatelismiesten keskuudesta. Sprengtporten
osallistui Kustaan sotaan 1788 – 90 Venäjän puolella haavoittuen Porrassalmen
taistelussa. Sodan jälkeen hän menetti Katariinan suosion, koska ei onnistunut taivuttelemaan
suomalaisia suosiolliseksi ajatuksilleen. Hetkeksi Spregtporten palasi vielä
parrasvaloihin: hänet nimitettiin Suomen ensimmäiseksi kenraalikuvernööriksi
1.12.1808. Hän ei enää saavuttanut suomalaisten suosiota, ja erosi siksi
tehtävästään jo seuraavana vuonna. Viimeiset kymmenen vuottaan Sprengtporten
vietti eläkkeellä ja unohdettuna Pietarissa.
Venäjään liitettynä Suomi sai autonomian. Tämä ei ollut
sinänsä yllättävää: Venäjällä ei tuohon aikaan ollut sellaista
hallintokoneistoa, että valloitettuja alueita olisi voitu hallita Pietarista
käsin. Uusia alueita hallittiin aina hyödyntäen paikallista yläluokkaa ja hallintorakenteita.
Yllättävää oli autonomian laajuus ja se, miten taitavasti suomalainen yläluokka
venytti autonomian rajoja entistä laajemmaksi. Puolan kapinoidessa Venäjää
vastaa syveni Suomen autonomia. Oman lainsäädännön, valtiontalouden ja
valtiopäivien lisäksi onnistuttiin hankkimaan oma rahayksikkö, markka. Ja
lopulta 1878 Suomi sai jopa oman asevelvollisuuden ja armeijan, jonka tehtävä
oli puolustaa nimenomaan Suomen aluetta.
Sortovuodet
herättävät
Keisari Nikolai II:n julistama helmikuun manifesti 1899
aloitti sortokauden Suomessa. Venäjän kannalta kyse oli yleisvaltakunnallisten lakien
ulottamisesta Suomeen, voitiin puhua yleisvaltakunnallistamisesta tai
yhtenäistämispolitiikasta. Kyse oli kahden nationalismin yhteentörmäyksestä.
Suomessa haluttiin säilyttää autonomiset oikeudet ja mielellään laajentaakin
niitä. Venäläisnationalistit halusivat poistaa Suomen ja muidenkin autonomisten
alueiden erityisoikeudet.
Suomalaiset koettivat vedota tsaariin kansalaisvaltuuskunnan
Pietariin toimittaman Suuren adressin avulla. Pian kävi selväksi, ettei keisarin
pää ollut käännettävissä. Suomalaisten oli ratkaistava suhtautumisensa
Venäjään. Hämeenkyröläisille tutun Yrjö-Sakari Yrjö-Koskisen johtama vanhasuomalaisten
myöntyväisyyssuunta katsoi venäläistämistoimien vastustamisen mahdottomaksi:
suurvaltana Venäjä voi joka tapauksessa alistaa Suomen. Tuli taipua, vaan ei
taittua. Suomen kieltä ja suomalaisuutta oli suojeltava. Sortotoimet voisivat
päättyä keisarin tai poliittisten suhteiden vaihtuessa. Nuorsuomalaisten ja
ruotsalaisen puolueen muodostama perustuslaillinen rintama puolestaan luotti
passiiviseen vastarintaan: virkamiehet eivät saaneet panna toimeen laittomina
pidettyjä määräyksiä. Tämä johti pian perustuslaillisten virkamiesten
erottamiseen ja korvaamiseen myöntyväisyyssuunnan kannattajilla. Jyrkimmät
perustuslailliset katsoivat, että passiivinen vastarinta ei riitä. He
muodostivat aktivistijoukon, joka hyväksyi väkivallan ja poliittiset murhat
taistelukeinona sortoa vastaan. Tunnetuin
väkivallanteko oli Eugen Schaumanin suorittama Bobrikovin murha, josta tieto
Hämeenkyröön saapui kesken Kyröskoskella järjestettyjen laulujuhlien. Tieto
kirvoitti juhlakentälle kokoontuneen väkijoukon keskuudesta eläköönhuutoja.
Aktivistit muodostivat ensimmäisen ryhmän, joka asetti
selkeästi tavoitteeksi Suomen itsenäisyyden. He eivät uskoneet, että
suomalaisille keskeisten oikeuksien palauttaminen olisi mahdollista Venäjän
yhteydessä. Aktivistien toiminnan pohjalta syntyi sitten ensimmäisen
maailmansodan mahdollistamana jääkäriliike.
Uuden poliittisen voiman muodosti työväenliike. Vuonna 1899
perustettu Suomen Työväenpuolue muutti neljä vuotta myöhemmin Forssan
kokouksessa nimensä Sosialidemokraattiseksi puolueeksi omaksuen samalla jyrkän
marxilaisen sosialismin linjan. Rinnan puoluetoiminnan kanssa eteni työväestön
ammatillinen järjestäytyminen. Maaseudun tilaton väki ja torpparit olivat
Hämeenkyrössä jo 1890-luvulla ilmaisseet tyytymättömyytensä vallitseviin
yhteiskunnallisiin oloihin. Aloite työväen järjestäytymiseen lähti kuitenkin
Kyröskosken tehdasyhteisöstä. Hämeenkyrön Työväenyhdistyksen nimellä perustettu
yhdistys muutti nimensä Kyröskosken Työväenyhdistykseksi ensimmäisessä kokouksessaan
1904. Työväenliikkeen varsinainen tavoite oli sosialismi, mutta käytännön toimina
vaadittiin heti kahdeksan tunnin työpäivää sekä yleistä ja yhtäläistä
äänioikeutta. Sortotoimiin
sosialidemokraatit omaksuivat perustuslaillisen kannan.
Suuri
adressi ja asevelvollisuuskysymys
Hämeenkyrössä yhdyttiin 1899 nopeasti keisarin helmikuun manifestia
vastustavaan suureen adressin. Hämeenkyrön adressikokouksessa puhetta johti
kunnallislautakunnan puheenjohtaja W. Iso-Kauppila ja sihteerinä toimi
Kyröskosken kansakoulun opettaja Kustaa Paavola. Kunnan edustajaksi suurta
adressia Pietariin viemään valittiin talollinen Kalle Tarri. Adressin
allekirjoitti viikon kuluessa 1613 kyröläistä eli 31,8 % yli 15-vuotiaista.
Talollisista mukaan lähti noin kaksi kolmesta, mutta torppareista ja
mäkitupalaisista vain 17,9 %. Kyröskoskella adressiin panivat nimensä nähtävästi
kaikki tehtaalaiset johdosta työläisiin, mutta vain noin kolmannes työmiesten
vaimoista. Arvattavasti nimet kerättiin tehtaalla, joten vaimoista tavoitettiin
vain osa.
Suuri adressi ei sortotoimia lopettanut. Vaikutusta ei ollut
myöskään 1901 Hämeenkyrössäkin kerätyllä asevelvollisuusadressilla, jolla
yritettiin saada keisari perumaan päätöksensä Suomen oman
asevelvollisuusarmeija lakkauttamisesta ja liittämisestä Venäjän armeijaan.
Mieltä lakia vastaan osoitettiin etukäteen suunnitellusti täälläkin: kun
asevelvollisuuslaki kuulutettiin 1.9. Hämeenkyrön ja Viljakkalan kirkoissa,
poistui kirkkokansa viimeistä kuulijaa myöten täyden hiljaisuuden vallitessa.
Asevelvollisuuslain perustuslailliset vastustajat perustivat
salaisen kagaaliksi nimetyn järjestön, jonka päätehtävä oli kutsuntalakkojen
aikaansaaminen ympäri maan. Kagaalin toiminta ulottui myös Hämeenkyröön. Sen
paikallisena asiamiehenä toimi Osaran isäntä, maanviljelysneuvos A.G.Hildén.
Hämeenkyrön propagandatoimintaa hoiti Kyröskosken tehtaan johtajisto, olihan
yksi kagaalin Tampereen johtoryhmän jäsenistä tehtaan omistajiin kuulunut Gösta
Sumelius. Talonpojiston johtomiehistä kagaalin toimintaan osallistuivat Jalmari
Raipala ja Tuokkolan veljekset Juho, Jeremias sekä Väinö. Tavoitteena oli mm.
se, etteivät papit lukisi kutsuntakuulutuksia kirkossa, jolloin ne eivät saisi
lainvoimaa.
Hämeenkyrössä myöntyvyyslinja oli kuitenkin hallitseva
porvariston keskuudessa. Tähän oli osasyynä varmasti vanhasuomalaisten johtajan
Yrjö-Sakari Yrjö-Koskisen vaikutusvalta pitäjän johtomiehiin. Niinpä kirkkoherra Juho Ilvonen ja muut papit
lukivat kutsuntailmoitukset kirkossa pohtimatta niiden lainmukaisuutta, ja
suurin osa asevelvollisista osallistui kutsuntoihin. Myös nimismies Väinö
Nyström ja suuri osa talollisista lukeutui vanhasuomalaisten kannattajiin.
Ylioppilas Eero Forsman (myöhemmin Koskimies) vastusti aluksi kutsuntoja, mutta
sittemmin Laitilan maisterina tunnettu Eero käänsi kelkkansa setänsä
Yrjö-Koskisen vakuutettua hänet siitä, että suvun perinteet vaativat
osallistumista kutsuntoihin.
Yrjö Sakari Yrjö-Koskinen 1890-luvulla kuvattuna. Museiviraton kokoekmat, kuva löytyy Finnasta. |
Ensimmäinen sortokausi päättyi loppuvuodesta 1905 Venäjän
kärsittyä tappion sodassa Japania vastaan. Venäjällä syntynyt suurlakko levisi
Suomeen ja Hämeenkyröönkin. Kyröskoskella pantiin tehdas seisomaan ja ”kaikki
maantiemiehiä myöten olivat lakossa”, kuten työmies Väinö Aalto myöhemmin
muisteli. Kyröskoskella pidettiin luultavasti työväenyhdistyksen aloitteesta
kansalaiskokous, jossa vaadittiin mm. myöntyvyysmiehistä koostuneen senaatin
eroamista ja väliaikaisen, isänmaallisista miehistä koostuvan, asettamista sen
tilalle. Myös nelisäätyisistä valtiopäivistä tuli luopua, niiden tilalle tuli
saada yksikamarinen eduskunta. Viikon kestänyt suurlakko tuotti tuloksen:
keisari perui helmikuun manifestin ja kaikki sen perusteella tehdyt Suomen
autonomiaa loukanneet määräykset.
Nämä valtiolliset kysymykset kiinnostivat pitäjän
säätyläistöä, johtavaa talonpojistoa ja työväestön valveutuneimpia edustajia.
Heidän kauttaan melkoinen osa pitäjän väestöstä sai ainakin jonkinlaisen
käsityksen ajan suurista poliittisista kysymyksistä. Mutta eivät kaikki. Sillanpää tiivistää Hurskaassa kurjuudessa
yhden katsannon sortovuosien kokemiseen:
”Eipä voisi
juuri keksiä keinotekoisempaa tutkimuksen esinettä kuin mikä oli Toivolan Juhan
suhde siihen kansalliseen kärsimysten jaksoon, joka tunnetaan nimellä
sortovuodet”.
Eduskuntauudistuksesta
toiseen sortokauteen
Suomen vanhaa nelisäätyistä valtiopäivälaitosta voi pitää
1900-luvun alun Euroopassa jopa maanosan vanhanaikaisimpana. Yleiseen ja
yhtäläiseen äänioikeuteen ja yksikamariseen eduskuntaan perustunut radikaali
uudistus teki Suomen kansanedustuslaitoksesta maailman moderneimman ja
demokraattisimman. Uudistus tuskin olisi ollut mahdollinen ilman taustalla
väijyvää venäläistämisen uhkaa. Etuoikeutetuimmat – aateli, papisto ja
ruotsinkieliset – luopuivat asemistaan, koska kansa oli pidettävä yhtenäisenä
mahdollisten uusien sortotoimien varalta.
Ensimmäiset eduskuntavaalit järjestettiin 1907. Vaalien tulos
oli murskavoitto sosialidemokraateille, jotka saivat 80 kansanedustajaa
vaaleissa. Hämeenkyrössä puolue korjasi 66,1 % äänistä. Hämeenkyröön oli
ennätetty perustaa 12 työväenyhdistystä, joiden voimin vaalityötä saatettiin harjoittaa.
Ennen itsenäistymistä järjestettiin kahdeksat eduskuntavaalit, sillä keisari
käytti valtaoikeuksiaan ja hajotti eduskunnan peräti neljästi.
Sosialidemokraattien ääniosuus Hämeenkyrössä ylitti aina 60 % ja oli
ylimmillään 1916 vaaleissa 68,7 %.
Hämeenkyröläinen Pakkasen kartanon torppari Frans Mustasilta valittiin
eduskuntaan 1913 vaaleissa puolueen listoilta.
Vanhasuomalaisen puolueen paikallisosasto perustettiin
Hämeenkyröön 1905. Sen puheenjohtajan toimi kirkkoherra Johan Henrik Ilvonen.
Sihteerikin oli pappismies, kappalainen Kaarlo Töyry. Vanhasuomalaiset ottivat ohjelmaansa jo 1906
mm. torpparien ja mäkitupalaisten sekä työväestön aseman parantamisen. Puolue
menestyikin oikeistopuolueista parhaiten. Vanhasuomalaiset saivat eduskuntaan
59 kansanedustajaa. Hämeenkyrössä puolue sai 24,6 % äänistä. Vanhasuomalaisiin
kuulunut pitäjän nimismies Väinö Nyström valittiin kansanedustajaksi 1909
vaaleissa.
Nuorsuomalainen yhdistys perustettiin Hämeenkyröön kauppias
D.A. Lehtosen ja Vihtori Lehtosen johdolla. Nuorsuomalaisten menestys vaaleissa
jäi vaatimattomaksi, se sai vain 26 kansanedustajaa. Hämeenkyrössä äänisaalis
oli 6 prosenttia. Puolueen toiminta ja kannatus Hämeenkyrössä jäi vähäiseksi,
syynä siihen oli kai osaltaan toiminnan Helsinki-keskeisyys: paikallisia ja
sosiaalisia ongelmia tärkeämpi oli Suomen suhde Venäjän ja tiukkojen
laillisuusperiaatteiden noudattaminen. Nuorsuomalaisten kannattajat saivat
kuitenkin käsiinsä nuorisoseuratoiminnan, josta suivaantuneina vanhasuomalaiset
ryhtyivät rakennuttamaan omaa toimitaloa, Suomelaa. Urakoitsija jätettyä työn
kesken vuokrasi paikallisosasto talosta huoneita Hämeenkyrön Säästöpankille ja
myi sille lopulta koko rakennuksen.
Vanhasuomalaisten varovainen linja hallitsi Hämeenkyrön
säätyläisten ja talonpoikien keskuudessa. Tämä vaikutti siihen, että aktivismi
ei saanut kannatusta pitäjässä. Siten jääkäreiksikään ei lähdetty
Hämeenkyröstä.
Kun keisari oli saanut vakiinnutettua valtansa Venäjällä,
alkoi toinen sortokausi alkoi Suomessa 1908. Suomalaiset joutuivat katsomaan
oikeuksiensa asteittaista karsimista. Virkakuntaa venäläistettiin ja
yleisvaltakunnallinen lainsäädäntö ulotettiin Suomeen. Suomen täydellinen
venäläistämisohjelma jäi 1914 alkaneen maailmansodan vuoksi toteuttamatta.
Mutta sota toi tietysti mukanaan kansalaisoikeuksien minimoimisen ja sensuurin.
Suomen talous ei sodan alkuaikoina joutunut vaikeuksiin.
Venäjän sotatarviketilaukset ja linnoitustyöt estivät laajamittaisen
työttömyyden. Hämeenkyröstäkin lähdettiin näihin ns. vallitöihin. Lähimmät
työmaat löytyivät Pispalan ja Pitkäniemen suunnalta. Maailmansota kuitenkin
paljasti Suomen riippuvuuden viljantuonnista. Elintarvikkeiden hintojen nousu
ja suoranainen puute johti jo 1916 säännöstelytoimien ja teuraskarjan pakko-ottoihin.
Vuoden 1917 alussa Hämeenkyrön elintarvikehuolto oli jo vaikeuksissa.
Helmikuussa perustettiin Kyröskosken asukkaiden vaatimuksesta kuntaan
elintarvikelautakunta vastaamaan erityisesti tehdastaajaman ja kirkonkylän ruokapulaan.
Maaliskuu
kaiken muuttaa
Venäjällä nopeasti edennyt maaliskuun vallankumous johti keisarin
vallasta luopumiseen 16.3. Uusi väliaikainen hallitus kumosi 20.3. kaikki
Suomen perustuslakien vastaiset lait ja asetukset. Kyrön Sanomat julkaisi 23.3.
manifestin kokonaisuudessaan ja selosti laajasti muitakin vallankumoukseen
liittyviä tapahtumia. Lehden pakinoitsija Eero Alpi oli lähtenyt
näytelmäkiertueelle, ja hänen sijallaan pakinoi nimimerkki v.t. sarvi eli Frans
Emil Sillanpää. Ajankohtaisten tapahtumien vuoksi pakina jäi tavallista
lyhyemmäksi. ”Tila ei anna myöten minun nyt laverrella”, kirjasi Sillanpää. Vallanvaihtoa
Sillanpää ennätti kommentoida muistuttamalla vanhan ukon papinvaalikommentista:
”Pappi on valittu – paista akka toinenkin silakka.”
Kyrön Sanomat kertoi laajasti Venäjän maaliskuun vallankumouksesta. Kuva lehdestä otettu Hämeenkyrön Sanomien arkistossa. |
Viikkoa myöhemmin vietettiin Kyröskosken Seurahuoneella
vallankumouksen uhrien muistojuhlaa, josta Kyrön Sanomat kertoi 6.4.
ilmestyneessä numerossaan. Seurahuone oli aistikkaasti kukilla koristettu.
Juhla alkoi Kyröskosken jousiorkesterin soitolla. Insinööri Rafael Fraser
käsitteli avauspuheessaan päivän merkitystä, ja neiti Anna Alho lausui runon.
Opettaja Matti Lähteenmäki puhui kansamme sivistyselämästä ja teknikko M. Alho
taas kertoi Suomen uudestaan koittavasta vapaudesta. Välillä laulettiin isänmaallisia
lauluja, ja juhla päätettiin seisaaltaan laulettuun Maamme-lauluun. Juhla jätti
mielii ”pysywäisen muiston”.
Seurahuoneella ei tehtaan työväkeä näkynyt. Työväki läksi
Kyröskosken työväentalolta kahtena osastona lippuineen kohti kirkonkylää
viettämään omaa muistojuhlaansa.. Matkalla kulkueeseen yhtyi muista kylistä
saapuvia työväenyhdistysten joukkoja. Kirkonkylässä työväenyhdistykset juhlivat
Nuorisoseuran talolla, jonne arvioitiin kokoontuneen 1500 henkeä.
Työväenyhdistysten juhlaan kuului yhteislaulun, puheiden, runojen ja
kertomusten lisäksi ajankohtaisten poliittisten kysymysten käsittely. Yleisten
sosialidemokraattien vaatimusten tukemisen lisäksi nimismieheltä ja poliisilta
vaadittiin, että heidän on takavarikoitava elintarvikepulan vuoksi kaikki
kunnasta löytyvät viljavarastot sekä ryhdyttävä tarmokkaisiin toimiin
salapolton, kapakoiden ja porttoloiden hävittämiseksi. Kyrön Sanomat ei työväen kokouksesta
raportoinut, siitä kiinnostuneet saivat lukea tapauksesta tamperelaisesta
Kansan Lehdestä, joka oli Työmiehen ohella tärkein tänne levinneistä
työväenlehdistä.
Lippukiista
Kyrön Sanomat kuvauksen mukaan pitäjässä vietettiin
vallankumouksen uhrien muistojuhla – kuten muuallakin maassa – sangen
perusteellisin toimin.
”Juhlapäivänä
– perjantaina – oliwat pitäjämme kaikki työt seisauksissa, tehdaslaitokset ja
myymälät suljettuina ja kaikilla kouluilla oli lupa. Yleisten ja yksityisten
rakennusten katoille oli kohotettu lippu puolitankoon – useimmissa taloissa
punainen, kuten oli asianmukaista ja toiwomuksena lausuttu.”
Osa kirkonkylän herrasväestä ei halunnut punalippuja käyttää,
vaan veti salkoihinsa siniristilipun. Tämä ei jäänyt huomaamatta Nuorisoseuran
talolle kokoontuneelta työväeltä.
Kokouksessa valittiin komitea, jonka tehtäväksi tuli mennä puhuttamaan
herroja, ja vaatimaan heitä käyttämään punalippua. Kyrön Sanomissa 6.4.
nuorsuomalaisiin kuulunut ja heidän kansanedustajaehdokkaanakin 1908 ollut
kunnanlääkäri J.H. Vuorinen protestoi siniristilipun puolesta. Hän kertoi nuoruus-
ja opiskeluaikansa vuosina suomalaisuusaatteen puolesta taistelleena
tottuneensa käyttämään siniristilippua.
”Siihen
aikaan tuli siniwalkoinen lippu suomalaisuuden merkiksi ja sen wärit Suomen
kansalliswäreiksi. Minäkin nuoruuden innolla kiinnyin sekä suomalaisuuden
asiaan, että siniwalkoiseen lippuun ja heti mieheksi tultuani sen itselleni
hankin. …Onko todellakin Suomen kansa jo nykyään hylännyt siniwalkoisen lipun
ja unhoittanut sen merkityksen, ettei se tuollaisena suurena wapauden ja rauhan
juhlana siedä edes silmäinsä edessä nähdä sitä liehumassa, waan waatii sen heti
raastamaan alas.”
J.H. Vuorinen esitti kantansa lippukiistassa Kyrön Sanomissa. Kuva lehdestä otettu Hämeenkyrön Sanomien arkistossa. |
Tämän lippuepisodin Sillanpää sovitti mukaan Hurskaaseen
kurjuuteen. Kirkonkylään matkaava Toivolan Juha komennetaan kyröskoskelaisten
marssirivistöön. Näin hän saapui Nuorisoseuralla pidettävän kokoukseen.
Ärtyneenä siitä, miten hänet on marssirivistöön komennettu, käytti Juha
kokouksessa elämänsä ensimmäisen puheenvuoron lippuasiaa käsiteltäessä. Juhan
puheenvuoro oli lyhyt, eikä edes käsitellyt lippuasiaa. Puheen seurauksena
hänet valittiin kuitenkin siihen komiteaan, joka lähti vaatimaan lippujen
poistamista. Komitean jäsenenä Juha innostui sanomaan sanansa herroillekin,
jotka jälkikäteen tapauksesta jutellessaan sanoivat:
– Kuka se takkunaamainen äijä oli? Se nyt vasta aika riesa
oli.
Tässä tilanteessa Toivolan Juha ”varsinaisesti joutui ajan
paisuvaan huminaan ja pysyi siinä uskollisena lähes loppuun asti”.
Kiristyvät
suhteet
Maaliskuun jälkeen yhteiskunnalliset suhteet kiristyivät
edelleen niin koko maan mitassa kuin Hämeenkyrössäkin. Kevään maatalouslakoilla
maaseudun työväki ajoi kahdeksan tunnin työpäivää. Kesken kiireisimpien
kevättöiden pidetty lakko saatiin loppumaan 25.5. paikallisella työehtosopimuksella,
joka toteutti lakkolaisten vaatimukset. Lakon aikana nähtiin meijerillä
välikohtaus, joka onneksi rajoittui kiivaaksi sanasodaksi lakkolaisten ja
talonisäntien välillä.
Yhteiskunnallisten suhteiden kiristymistä yksi taustatekijä
oli yltyvä elintarvikepula. Venäjältä oli saatu sotavuosina 60 % Suomen
leipäviljasta; nyt päättyi viljan tuonti sieltä kokonaan.
Kunnallislautakunta
ja elintarvikelautakunta organisoivat vapunaattona tarkastuksen, jossa
kierrettiin tutkimassa pitäjän vilja-aitat ja perunakuopat. Tutkimuksen tulos
oli tyly: viljavarastot syötäisiin loppuun elokuun puoliväliin mennessä.
Monilla leipä loppui jo ennen juhannusta. F.E. Sillanpää kuvaili 22.6. Kyrön
Sanomissa, miten hänen kotikylässään kulki jo keväällä epätoivoisia miehiä,
jotka olisivat ostaneet viljaa kalliilla, jos vain talolliset olisivat sitä
suostuneet myymään. Jo toukokuussa Sillanpää näki pakinassaan nälän
uhkatekijänä ja suuntasi sanansa kaikille kyröläisille: ”Se kansalainen, joka nälän maata uhatessa säilyttää omaatuntoansa
rahakukkarossaan, tekee isänmaallisen ja siveellisen rikoksen, kuuluipa hän
sitten mihin kansalaisryhmään tahansa.”
Kesän kuluessa Hämeenkyrön elintarvikelautakunta toteutti
hallituksen määräyksiin perustuvan viljan myynnin valvonnan. Samalla
säännösteltiin voi, sokeri ja juusto. Niitä myytiin vain ostokortteja vastaan.
Vähävaraisia jouduttiin lisäksi avustamaan voin, juuston ja maidon saannissa.
Kesän kuluessa synkistyivät syksynkin näkymät, sillä kylmyys
ja kuivuus vikuuttivat viljaa paitsi Hämeenkyrössä myös muualla Suomessa.
Hämeenkyrössä perustetun elintarvikelautakunnan ja kunnallislautakunnan välisen
työnjaon ja valtuuksien epäselvyys vaikeutti osaltaan huoltotoimia. Suurempi
hankaloittava tekijä oli kuitenkin alati kärjistyvä yhteiskunnallinen tilanne.
Maanviljelijät perustivat Hämeenkyrön Maataloustuottajat yhdistyksen
valvoakseen etujaan säännöstelyolosuhteissa. He viittasivat kernaasti kevään
maatalouslakkoihin väittäen niiden pahentaneen viljapulaa. Kuluttajat taas
uskoivat maanviljelijöiden salaavan osan viljastaan odotellessaan hintojen
nousua ja myyvän elintarvikkeita salakaupassa.
Maassa olevien kurittomien venäläissotilaiden ja levottoman
ilmapiirin vuoksi Hämeenkyrössäkin heräsi ajatus paikallisen suojelukaartin
perustamisesta. Sortovuosina ja niiden jälkeenkin työväen johtomiehiin yhteyttä
pitänyt Jalmari Raipala uskoi vielä mahdollisuuteen perustaa työväen ja porvariston
yhteinen kaarti järjestystä valvomaan. Useimmat pitäjän työväenyhdistykset
suhtautuivat aloitteeseen kielteisesti. Raipalan yrittäessä esitellä asiaa
28.8. työväenyhdistysten kokouksessa Kurjenmäellä, huudettiin hänet
esityksineen alas sellaisella voimalla, että hän katsoi parhaaksi poistua
paikalta hyvin nopeasti seuranaan olleiden Jalmari Helon ja Väinö Tuokkolan
kanssa. Hämeenkyrön Suojeluskunta perustettiin sitten Lintolassa Raipalan
johdolla 15.9. porvarillisin voimin. Työväen puolella järjestäytyminen sujui
hitaammin. Ensimmäinen kaarti perustettiin tiettävästi 28.10. Kyröskoskella.
Kesällä Venäjän väliaikainen hallitus hajotti eduskunnan.
Oikeistopuolueet hyväksyivät toimenpiteen, koska arvioivat voitattavansa
eduskuntavaalit. Niin kävikin lokakuussa pidetyissä vaaleissa.
Sosialidemokraatit olivat luonnollisesti katkeria vaalitappiostaan.
Venäjällä vanhan ajanlaskun mukaan nimetty lokakuun
vallankumous alkoi 7.11. Lenin johtamat bolsevikit kaappasivat vallan käsiinsä.
Suomessa tapahtumat johtivat sosialidemokraattien organisoimaan
suurlakkoon14.11. Se levisi Hämeenkyröön seuraavana aamuna. Kyröskosken
paperitehdas pysäytettiin, puhelinkeskukset miehitettiin ja paperitehtaan
virkailijoilta ja järjestysmiehiltä takavarikoitiin aseet. Kolme päivää
myöhemmin Siuron ja Hämeenkyrön punakaartilaiset riisuivat aseista Lintolaan
kokoontuneen Hämeenkyrön Suojeluskunnan. Samana päivänä Työväen Vallankumouksellinen
Keskusneuvosto Helsingissä päätti lopettaa lakon eduskunnan hyväksyttyä 8 tunnin
työpäivän sekä yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden taanneen uuden kunnallislain.
Kyrön Sanomat oli toukokuussa ilmoittanut olevansa ”jyrkästi
puolueeton lehti”. Työväestön puolella tämä puolueettomuus ei tyydyttänyt. Lehden
suurlakkoa Kyröskoskella koskevaan kirjoitukseen vaati Hämeenkyrön
järjestyskaartin johtava toimikunta oikaisun. ”Kyrönsanomain herrat toimittajat
näkewät ainoastaan herrain porwarien levottomuuden. Mutta eiwät näe työläisten
lewollisuutta, mikä on suurin silloin kun ei tehdä työtä.” Lopuksi toimikunta
vaati kirjoituksen julkaisemista uhaten muussa tapauksessa estävänsä lehden
julkaisemisen.
Hämeenkyrön järjestyskaarti vaati kovasanaisessti kirjoituksensa julkaistavaksi Kyrön Sanomissa. Kuva lehdestä otettu Hämeenkyrön Sanomien arkistossa. |
Sillanpään pakinat lehdessä saivat syksyn mittaan entistä
vakavampia ja pessimistisempiäkin sävyjä. Suurlakon jälkitunnelmissa pakinassa
Polttavia kysymyksiä hän spekuloi tulevaa:
”Saa nähdä
kummallako kapitalistien ja työläisten välit selvitetään, rymäkällä vai
järjellä. Se riippuu niin monista asioista. Niin moni isäntä on aikojen
kuluessa ollut häpeemätön torpparilleen ja moni emäntä häpeemätön piialleen.
Niin moni työläinen on ollut häpeemätön isännälleen. Eikä mikään noista
häpeämättömyyksistä huku olemattomiin vaan tulee esiin kolmannessa ja neljännessä
polvessa.”
Itsenäisyysjulistus
jäi vähälle huomiolle
Eduskunta julisti Suomen itsenäiseksi 6.12.1917 äänin 100 –
88. Oppositiossa olleet sosialidemokraatit äänestivät porvarillisen senaatin
esitystä vastaan, koska olisivat halunneet itsenäisyyden toteutuvan
Neuvosto-Venäjän bolsevistisen hallituksen kansaa neuvotellen. Hämeenkyrössä ei
itsenäisyysjulistus juuri huomiota herättänyt. Kyrön Sanomissa kerrottiin 7.12.,
että senaatti on kolme päivää aiemmin esittänyt eduskunnalle Suomen
julistamista itsenäiseksi. Itsenäisyyden hyväksyminen eduskunnassa ei tähän
numeroon luonnollisesti ennättänyt. Sen sijaan lehti kertoi, miten
maanviljelijä Vuorenmaan taloon Oksalammilla oli yritetty murtautua ja miten
kaksi sarkkilalaista työmiestä oli pidätetty syyllisinä aseelliseen ryöstöön maanviljelijä
Jalmari Rautajoen talossa Muotialassa. Muotialan Turvalan aitasta taas oli
varastettu 15 hehtolitraa viljaa kairaamalla lattiaan reikä ja valuttamalla
jyvät siitä säkkeihin.
Viikon kuluttua lehti noteerasi tapauksen mm. siteeraamalla
laajasti Helsingin Sanomia: ”Maailmanhistoria
tuskin osoittaa yhtään esimerkkiä siitä, että sorrettu kansa itsenäiseksi
julistautuessansa olisi ilmaissut niin vähän riemun tunteita kuin Suomen kansan
kohdalla.” Itsenäisyyttä ei sen kummemmin juhlittu Hämeenkyrössäkään. Ihmisten
mieliä kalvoivat yhä syvenevät yhteiskunnalliset ristiriidat ja jyrkentyvät
asenteet. Edessä aukeava vuosi oli alkamassa pahojen aavistusten vallassa.
Työttömyys, elintarvikepula ja epätietoisuus tulevasta täyttivät ihmisten
mielen itsenäisyyden juhlinnan sijasta. Oltiin matkalla kohti kansallista
onnettomuutta, sisällissotaa.
Joulukuun
kuudes juhlapäiväksi
Suomessa käytiin 1918 verinen sisällissota ja sen jatkeeksi
vielä valtiomuototaistelu monarkistien ja tasavaltalaisten välillä. Itsenäisyyden
alkuvaiheessa itsenäisyyspäivästä oli eri mielipiteitä. Oikeistossa ajateltiin
Suomen irtautuneen Venäjästä kokonaan vasta sisällissodan päätyttyä, ja itsenäisyyttä
haluttiin juhlia valkoisen armeijan voitonparaatin päivänä 16. toukokuuta.
Vasemmisto puolestaan ajoi itsenäisyyspäiväksi marraskuun 15. päivää, koska
eduskunta oli julistautunut korkeimman vallan käyttäjäksi 15. marraskuuta 1917.
Kun itsenäisyysjulistuksen hyväksymisestä oli kulunut vuosi 6. joulukuuta 1918,
akateemiset piirit juhlistivat vuosipäivää.
Laajemmin joulukuun 6. päivää on vietetty itsenäisyyspäivänä
vuodesta 1919 lähtien. Valtioneuvosto määräsi päivän tuolloin vapaapäiväksi valtion
virastoissa, kouluissa ja tuomioistuimissa. Vuonna 1929 päivä säädettiin lailla
yleiseksi palkalliseksi vapaapäiväksi ja 1937 säädettiin laki itsenäisyyspäivän
viettämisestä yleisenä juhla- ja vapaapäivänä.
Itsenäisyyden alkuaikoina itsenäisyyspäivä oli selvästi
oikeistolainen juhla. Jo 1930-luvulla sosialidemokraatit alkoivat kiinnittyä
mukaan juhlamenoihin. Sotien jälkeen mukaa päivän juhlintaa tuli sotien ja
sodassa kaatuneiden muistaminen. Itsenäisyyspäivästä kehkeytyi Suomessa
valtiojohtoinen ja hyvin vakavamielinen juhla.
Itsenäisyyspäivän vieton ovat vakiintuneet vuosikymmenien
mittaan. Valtakunnalliset tilaisuudet toistetaan pienimuotoisempina lähes
jokaisessa Suomen kunnassa. Lipunnostot, juhlajumalanpalvelukset,
seppeleenlaskut sankarihautausmaille kunniavartioineen, kunnan järjestämä
itsenäisyysjuhla ja kynttilöiden poltto ovat pitkäaikaista perinnettä.
Kunniamerkkejä jaetaan, puolustusvoimien paraatia seurataan ja
itsenäisyyspäivän vastaanotto presidentinlinnassa taitaa kerätä vieläkin lähes
puolet kansasta vastaanotinten ääreen. Ja silloin tällöin uudempia
traditioitakin syntyy: Laineen Tuntematon sotilas on nähty kuvaruudussa
itsenäisyyspäivänä vuodesta 2000 lähtien.
Mitä merkitsee itsenäisyyspäivä kyröläisille nyt? Varmasti
paljon enemmän kuin 1917. Mutta mitään
yhtenäistä kyröläistä merkitystä emme joulukuun kuudennelle löydä. Joillekin liittyminen
Euroopan unioniin merkitsi itsenäisyyden menettämistä. He ehkä viettäisivät
kansallispäivää itsenäisyyspäivän sijaan. Mikä on siirtolaisten ja pakolaisten
asema itsenäisessä Suomessa? Miten vastaamme taas kiristyvään
sotilaspoliittiseen tilanteeseen: liittoutumalla vai pysymällä omillemme?
Tällaiset itsenäisyyden luonteeseen ja tulkintaan liittyvät kysymykset leijuvat
traditioon nojaavan yhtenäisen itsenäisyyspäivän vieton taustalla.
Lähteet
Raimo Ijäs: 70
vuotta työväenliikettä Hämeenkyrön pitäjässä. Kyröskosken Työväenyhdistys ry,
1974.
Terhi
Nallinmaa-Luoto – Marja Agge: Hämeenkyrön historia III. Keuruu 2003.
F.E.
Sillanpää: Kootut teokset 2. Keuruu 1988
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_itsen%C3%A4isyysp%C3%A4iv%C3%A4 Luettu 2.5.2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti