Hämeenkyrön Kyröskoskella sijaitsevaan Annankiveen liittyy
mielenkiintoinen tarina. Perimätiedon mukaan juuri Annankivellä mestattiin 1818
lapsenmurhasta syytetty ja tuomittu lavajärveläinen Kaisa Juhanintytär. Vuonna
1787 syntynyt Kaisa Juhanintytär alkoi 1814 äitinsä kuoleman aikoihin odottaa
lasta. Kaisa salasi raskautensa, ja surmasi veitsellä synnyttämänsä lapsen.
Teko tuli kuitenkin ilmi, ja kolme vuotta kestäneiden oikeudenkäyntien jälkeen
Kaisan kuolemantuomio pantiin täytäntöön 1818. Kaisa oli yksi viimeisistä
Suomessa rauhan aikana mestatuista, sillä 1826 kuolemantuomiot Suomessa
muutettiin karkotuksiksi Siperiaan. Mahdollisesti hän oli viimeinen Suomessa
mestattu nainen.
Kaisa tunnusti rikoksensa, johon varmasti oli syyllinen. Hänet
voidaan kuitenkin nähdä myös hyväksikäytön uhrina. Suomessa syntyi 1700-luvun
lopulla monia herätysliikkeitä, jotka halusivat ohjata ihmisiä syvempään kristillisyyteen.
Usein tällaiset liikkeet joutuivat ristiriitaan kirkon virallisen toiminnan ja opetuksen
kanssa. Ruovedeltä lähtöisin olleen Heikki Heikinpojan johtama herännäisyysliike
näyttää kääntyneen äärilahkolaisuudeksi. Heikki piti itseään profeettana ja kannattajat
kutsuivat itseään viimeisten aikojen valituiksi. Liikkeen opetus perustui
lähellä olevan maailmanlopun odotukseen. Heikki Heikinpoika piti hartaustilaisuuksiaan
myös Kaisan kotona Lavajärvellä Hanhijärven torpassa.
Teiskon kappalainen Henrik Hellen raportoi Heikki
Heikinpojan tilaisuuksissa harjoitettavan haureutta. Tämä näyttää pitäneen
paikkansa, sillä hovioikeus totesi Heikki Heikinpojan Kaisa Juhanintyttären
surmaaman lapsen isäksi. Oikeusjuttu eteni aina Pietariin saakka, josta tuli
1816 määräys, jonka mukaan hovioikeuden oli vielä kuultava Kaisaa.
Tarkoituksena oli selvittää Juhanintyttären kanta väitteisiin, joiden mukaan
Heikki Heikinpoika olisi taivuttanut hänet tekemään rikoksen. Kaisa ilmoitti kuitenkin,
ettei tahdo eikä voi hankkia mitään todisteita Heikinpoikaa vastaan.
Niinpä kuolemantuomio pantiin täytäntöön ”tavallisella
oikeuspaikalla”. Kaisa mestattiin ja ruumis poltettiin puulavalle rakennetussa
roviossa. Kerrotaan, että rovion savu näkyi Ikaalisten Röyhiöön ja Luhalahteen
saakka.
Yrjö Koskinen kertoo 1851 ilmestyneessä teoksessaan Kertomus
Hämeenkyrön pitäjästä, että Kaisan mestauspaikkana oli ”Kapakan-niminen mäki Järvenkylän etelä-päässä”. Annankivi näyttäisi siis mestauspaikalta. Mutta miksi kivi on sitten Annankivi eikä Kaisankivi?
Kyrösjärven Manninsaaressa asusteli 1932 - 39 omalaatuinen kansanperinteen kerääjä, Eevi Nikolai Karhisto (alkuaan Klingsten). Paikallisten "Manninsaaren Lönruutiksi" nimeämän Karhiston keräämä aineisto on nykyään Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran runousarkistossa. Karhiston käsikirjoitusten joukossa on tietoja myös Annankivestä. Hänen mukaansa Annankivi oli huomattavin Hämeenkyrön nimetyistä kivistä, sillä siitä on tehty kansanruno. Sitä ei kukaan enää kokonaisuudessaan muistanut, mutta Karhisto sai Hilja Leppäseltä, Fanni Katajalta ja A. Ritamäeltä muutamia säkeitä, jotka hän yhdisteli seuraavaksi runoksi (kirjoitusasu Karhiston):
Oli Jaakko Tanilainen pojista uljahin, -
Niinkuin Anna Syvälahti
neidoista ihanin.
---------
---------
Pappilan palkkapiika, -
ja halpa arvoltaan.
---------
Oli Jaakko Tanilainen talon ainoa
Perintönsä vanhemmilta oli suuri saatava.
Niin isä Tanilainen pojalleen puheli:
Jos palkkapiian hyljäät
ja vertaistas rakastat, -
niin talon tavaroinensa
sä yksin omistat
---------
---------
---------
Tuo palkkapaimen paha, -
susi lampaan vaatteissa, -
juonia juurta jaksain
ties jauhaa Annasta
---------
---------
---------
Armotta Anna surmattiin
Kalman kankaalla, -
ja kivelle nimi annettiin
Annaa muistamalla.
---------
Viel´ Annan haamu herttainen
kivellä leijailee, -
ja matkamieskin, - kuka ties,
sen laulua kuuntelee.
Karhiston mukaan Annankivi on joskus väärin yhdistetty Hanhijärven Kaisan (Karhistolla nimi on Kaija) mestauskiveen, sillä Annankivi sijaitsi hänen mukaansa toisella puolella tietä kuin Kaisan mestauspaikka. Kumpikin kivistä sijaitsi Järvenkylän Kapakanmäellä, entisellä "kaakinpuu- ja mestauspaikalla". Annankiven tarinan muistivat vielä monet vanhukset. Karhiston mukaan Annankivi käytettiin Kyröskosken tehtaan rakennustarkoituksiin.
Onko sitten niin, että säilynyt kivi pitäisi nimetä Kaisankiveksi? Annankiviä löytyy muualtakin Suomesta, ja voi arvioida, että siihen liittyvä runo on tullut Hämeenkyröön muualta. Hämeenkyrön pitäjänhistorian mukaan täältä ei löydy teloitettua Anna-nimistä naista. Varmuudella voimme sanoa vain sen, että Annankiven läheisyydessä mestattiin Kaisa Juhanintytär vuonna 1818.
Kyrösjärven Manninsaaressa asusteli 1932 - 39 omalaatuinen kansanperinteen kerääjä, Eevi Nikolai Karhisto (alkuaan Klingsten). Paikallisten "Manninsaaren Lönruutiksi" nimeämän Karhiston keräämä aineisto on nykyään Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran runousarkistossa. Karhiston käsikirjoitusten joukossa on tietoja myös Annankivestä. Hänen mukaansa Annankivi oli huomattavin Hämeenkyrön nimetyistä kivistä, sillä siitä on tehty kansanruno. Sitä ei kukaan enää kokonaisuudessaan muistanut, mutta Karhisto sai Hilja Leppäseltä, Fanni Katajalta ja A. Ritamäeltä muutamia säkeitä, jotka hän yhdisteli seuraavaksi runoksi (kirjoitusasu Karhiston):
Oli Jaakko Tanilainen pojista uljahin, -
Niinkuin Anna Syvälahti
neidoista ihanin.
---------
---------
Pappilan palkkapiika, -
ja halpa arvoltaan.
---------
Oli Jaakko Tanilainen talon ainoa
Perintönsä vanhemmilta oli suuri saatava.
Niin isä Tanilainen pojalleen puheli:
Jos palkkapiian hyljäät
ja vertaistas rakastat, -
niin talon tavaroinensa
sä yksin omistat
---------
---------
---------
Tuo palkkapaimen paha, -
susi lampaan vaatteissa, -
juonia juurta jaksain
ties jauhaa Annasta
---------
---------
---------
Armotta Anna surmattiin
Kalman kankaalla, -
ja kivelle nimi annettiin
Annaa muistamalla.
---------
Viel´ Annan haamu herttainen
kivellä leijailee, -
ja matkamieskin, - kuka ties,
sen laulua kuuntelee.
Karhiston mukaan Annankivi on joskus väärin yhdistetty Hanhijärven Kaisan (Karhistolla nimi on Kaija) mestauskiveen, sillä Annankivi sijaitsi hänen mukaansa toisella puolella tietä kuin Kaisan mestauspaikka. Kumpikin kivistä sijaitsi Järvenkylän Kapakanmäellä, entisellä "kaakinpuu- ja mestauspaikalla". Annankiven tarinan muistivat vielä monet vanhukset. Karhiston mukaan Annankivi käytettiin Kyröskosken tehtaan rakennustarkoituksiin.
Onko sitten niin, että säilynyt kivi pitäisi nimetä Kaisankiveksi? Annankiviä löytyy muualtakin Suomesta, ja voi arvioida, että siihen liittyvä runo on tullut Hämeenkyröön muualta. Hämeenkyrön pitäjänhistorian mukaan täältä ei löydy teloitettua Anna-nimistä naista. Varmuudella voimme sanoa vain sen, että Annankiven läheisyydessä mestattiin Kaisa Juhanintytär vuonna 1818.
Annankivi "takaa päin" kuvattuna.
Lisää mestauspaikan sijainnista täällä.
Lähteet:
Tuukka Olli: Caisa Johanintyttären kohtalo. Hämeenkyrö Sanomat 14.7.2015.
Yrjö Koskinen: Kertomus Hämeenkyrön pitäjästä. Näköispainos 1980.
Eevi Karhiston aineisto Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran runousarkistossa. Olen käyttänyt Pentti Lehtiniemen valokopiota aineistosta.
Jussi S. Kaskimiehen ja Hannu Sinisalon kirjassa "Viljakkala – pitäjä Pirkanmaalta" (1973, 3. painos 1999) kerrotaan, miten juuri Viljakkalasta on tallennettu tavallista enemmän tarinoita kummittelevista surmatuista lapsista. Eräs selitys tarinoiden runsauteen on luultavasti juuri Hanhijärven Kaijan kohtalo, kirjassa sanotaan.
VastaaPoistaMielenkiintoista!
VastaaPoista