Eero Alpin
viimeiset vuodet
Eero Alpi päätti viimeisen teatterikiertueensa helmikuussa.
Sen jälkeen hän joutui talousvaikeuksiin, kuten aiemmin kerroin. Alpi jatkoi vapaana kirjailijana
ja toimittajana. Hän oli mm. Käsityö- ja teollisuuslehden toimitussihteerinä
1926 – 27. Samoihin aikoihin Alpi oli tekemässä myös aikansa tunnetuinta
pilalehteä, Tuulispäätä. Hän kirjoitti siihen omalla nimellään 1926 koko joukon
pakinoita teatterikiertueidensa kokemuksista. Tarinoihin sisältyi niin ylä- kuin
myötämäkiä, hauskoja sattumuksia kuin kommelluksiakin. Pakinoiden kevyen sävyn
taustalta tuli esiin myös tuon ajan kiertue-elämän armoton rasittavuus. Alpi
kirjoitteli myös runoja ja lyhyempiä juttuja Tuulispäähän nimimerkillä Kanttori
Sepeteus.
Alpi jatkoi myös näytelmätehtailuaan. Vuonna 1925 tuli
painosta viisi näytelmää ja seuraavana vuonna yksi. Alpi kirjoitteli novelleja
ja lyhyitä tarinoita Viikko-Sanomiin, Uuteen Suomeen, Suomen Kuvalehteen,
Suomen Sosialidemokraattiin ja lukuisiin muihin lehtiin. Monissa novelleissaan
hän palasi lapsuutensa ja nuoruutensa maisemiin. Tarinat sijoittuivat ”H:n
pitäjään” tai suoraan Hämeenkyröön. Ajallisesti useimmat kertomukset
sijoittuivat 1800-luvun lopulle. Vuonna 1927 hän julkaisi parhaimpina pitämistään
novelleista kokoelman, joka sai nimen Ihmisten
tie. Etelän kustantajilta ei tainnut enää luottoa riittää, sillä Alpi
painatti teoksen Oulussa mm. Nyyrikkiä julkaisseen H.W. Marjamaan
kirjapainossa. Ihmisen tie sai kehut Viikko-Sanomissa;
arvostelussa kiitettiin teoksen myötätuntoa vähäväkisiä ja vaatimattomia
ihmisiä kohtaan. Alpi oli kirjoittanut harrassävyisen ja sympaattisen
novellikokoelman. Myös Helsingin
Sanomien lyhyt arvio oli kohtelias.
Hämeenkyrön kirjaston kokoelmiin on tullut Ihmisten tiestä kappale, jonka Alpi on omistanut Huugo Jalkaselle. Jalkanen oli kirjailija ja Uuden Suomen kirjallisuus- ja teatterikriitikko. |
Alpi teki myös vielä ponnistuksen saadakseen näytelmänsä suuremmille
estradeille. Kansallisteatterin näyttämölle ei Lankeemus enää päässyt, mutta se esitettiin Helsingissä Kansan
Näyttämöllä. Uuden
Suomen kriitikko totesi Alpin kokeneeksi teatterimieheksi ja
kyvykkääksi dramaturgiksi. Nyt mies sortui liialliseen realismiin, eikä
näytelmä päässyt yhtä syvälliselle tasolle kuin Näkymättömät tulet aikanaan. Näyttelijöiden ja ohjaajan panosta
kriitikko kiitteli, samoin kuin Sosialidemokraatin
arvioitsija. Muuten Sosialidemokraatissa nähtiin näytelmä positiivisemmin kuin
Uudessa Suomessa.
Ylioppilaslehden L.A. suhtautui Lankeemukseen penseämmin. Hänestä Alpin kirjailijankyvyt riittivät kyllä seuranäyttämöille ja ”ehkä hiukan korkeimmillekin portaille” teatterihierarkiassa. Mutta Alpin tuotteiden pääsyä maan päänäyttämöille kriitikko ei ymmärtänyt, vaikka sanoi ymmärtävänsä kotimaisen näytelmätuotannon vaalimisen tärkeyden. Turun Sanomien arvostelija lyttäsi sekä Alpin että Lankeemuksen perusteellisesti. Alpi tottuneena teatterimiehenä – termi oli arvioitsija mielestä tusinaklisee – kykeni järjestämään näytelmä ulkoisesti kuntoon. Sisällön suhteen Alpi oli ”pikkurealisti”, joka monisti todellisuutta summittaisesti ja orjallisesti. Hänessä ei ole runoilijaa, ei näkijää eikä luojaa. Näyttelijät tekivät tinkimättä parhaansa, mutta työhön käytetty energiamäärä olisi ollut ehkä parempi käyttää jonkin hyvän ulkomaalaisen kappaleen esittämiseen kuin Lankeemuksen kaltaisen kotimaisen näytelmän saamiseen parrasvaloihin.
Alpi näyttää saanen raha-asiansa jotenkin kuntoon, sillä 1929
häntä ei näy enää protestilistoilla. Tässä apuna oli muutama apuraha. Kordelinin
Säätiöltä Alpi sai 5000 markkaa, WSOY:ltä tuli
1500 markan apurahan terveyden hoidattamista varten ja Suomen
Kirjailijaliiton Ahlström-rahastolta niin
ikään 1500 markkaa. Alpi kirjoitti vielä muutaman näytelmän ja 1930 Seuranäyttämöiden
käsikirjan, johon tiivisti runsaat kokemuksensa ja tietonsa alalta.
Nuoruuden näytelmä Lumimyrskyssä esitettiin
kuunnelmana radiossa 1929. Terveysongelmat varjostivat Alpin viimeisiä
vuosia. Panu Rajalan mukaan hän sortui lopulta epämääräiseen seuraan, pirtuun
ja huumeisiin. Nimerkki H. Käpälämäki muisteli 1936 Työväen Näyttämölehdessä Alpin luopuneen viime vuosinaan alkoholista, mutta kirjoittaneen viimeisiä näytelmiään kokaiinin voimin. Nimimerkin takana oli sosialidemokraattinen lehtimies ja kansanedustajanakin toiminut Vihtori Huhta. Eero Alpi kuoli Helsingissä 24.7.1933 vain 47 vuoden
iässä. Helsingin
Sanomien muistokirjoituksessa todettiin, että viimeisinä aikoina Alpi oli
”merkitty mies”, joka kävi toivotonta taistelua sairaalloisuuttaan vastaan.
Lähinnä häntä jäi suremaan jo 90-vuotias äiti.
Alpi teki pääosan elämäntyöstään Hämeenkyrön ulkopuolella, mutta vieraili säännöllisesti kotipitäjässään 1920-luvun lopulle saakka. Vasta tuolloin hänen iäkäs äitinsä muutti Tampereelle. Kiintymys ja kiinnostus Hämeenkyröön näkyi myös monissa hänen novelleissaan, joiden tapahtumat hän sijoitti kotiseudulleen. Hämeenkyrön Sanomien muistokirjoituksessa kirjailijatoveri U.W. Walakorpi tiivisti hyvin Alpin parhaat puolet. Walakorven mukaan Alpi oli voimiensa päivinä ”säteilevä, hauska toveri, jonka seurassa ei milloinkaan tullut ikävä. Hänessä oli luontaista herttaisuutta ja sydämellisyyttä, hän oli avulias ja aina täynnänsä uusia suunnitelmia ja ajatuksia, jotka hän myöskin sangen usein kypsytti teoiksi hänelle ominaisella joustavuudella ja järjestelykyvyllä”.
Eero Alpi oli mukana monessa. Hän oli toimelias lehtimies,
runoilija, kustannusvirkailija, näytelmäkirjailija, novellisti,
teatterinjohtaja, ohjaaja, näyttelijä ja nuorisoseuramies. Hän perusti kaksi
aikakausilehteä ja oli mukana perustamassa Hämeenkyrön paikallislehteä. Hän oli
rohkeutensa ja järjestelykykynsä tuli esiin kiertueteattereiden toiminnan
järjestämisessä. Teatteri ja näytelmäkirjallisuus olivat hänen suurin
rakkautensa. Toiminnan hajautuminen monelle alalle lienee vaikuttanut siihen,
ettei hän koskaan onnistunut nousemaan näytelmäkirjailijana aivan eturiviin.
Alpi teki pääosan elämäntyöstään Hämeenkyrön ulkopuolella, mutta vieraili säännöllisesti kotipitäjässään 1920-luvun lopulle saakka. Vasta tuolloin hänen iäkäs äitinsä muutti Tampereelle. Kiintymys ja kiinnostus Hämeenkyröön näkyi myös monissa hänen novelleissaan, joiden tapahtumat hän sijoitti kotiseudulleen. Hämeenkyrön Sanomien muistokirjoituksessa kirjailijatoveri U.W. Walakorpi tiivisti hyvin Alpin parhaat puolet. Walakorven mukaan Alpi oli voimiensa päivinä ”säteilevä, hauska toveri, jonka seurassa ei milloinkaan tullut ikävä. Hänessä oli luontaista herttaisuutta ja sydämellisyyttä, hän oli avulias ja aina täynnänsä uusia suunnitelmia ja ajatuksia, jotka hän myöskin sangen usein kypsytti teoiksi hänelle ominaisella joustavuudella ja järjestelykyvyllä”.
Alpi oli eläessään Näytelmäkirjailijain liiton hallituksen
jäsen ja Kirjailijaliiton hallituksen varajäsen. Järjestöt paljastivat
17.12.1938 hänen haudallaan Helsingin uudella hautausmaalla vaatimattoman
muistokiven. Tilaisuudessa puhui kirjailija Yrjö Soini, ja haudalle laskettiin
järjestöjen seppeleet.
Lähteet
Raimo Ijäs: Kuuluisia kyröläisiä Suomen itsenäisyyden vuosikymmeniltä.
Hämeenkyrö 1992.
Panu Rajala: Titaanien teatteri. Tampereen Työväen Teatteri
1918-1960. Tampere 1995.
Viittaukset sanoma- ja aikakausilehtiin on merkitty tekstiin linkkeinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti