Tämä juttu on ilmestynyt alun perin Kyrön Joulussa 2023. Lehdessä tarinaan liittyy myös runsas kuvitus.
Suomeen olut tuli asutuksen ja kaskiviljelyn mukana. Kalevalan 20. runossa kerrotaan oluen raaka-aineiksi ohra ja humala. Tarvittiin vielä jotain ”oluelle happaimeksi, kaljalle kohottimeksi”. Oluen seppinä olivat Osmotar, Kapa ja Kalevatar. Kaunis neiti Kalevatar sai tehtäväkseen etsiä juoman käymisen käynnistäjän. Ensiksi tuli valkoisen oravan tehtäväksi hakea korpikuusen käpyjä ja petäjästä lehvän. Tällä neuvolla ei ottanut juoma nuori noustaksensa, joten Kalevatar lähetti näädän hakemaan vaahtoa tappelevien karhujen suusta. Vieläkään ei ”ottanut olut hapanta”, joten matkaan mehiläinen, lintu liukas. Se toi siivissään mesiheinän siitepölyä, jolla juoma sitten ”kuohui korvien tasalle”:
"Se oli oluen synty,
kalevaisten kaljan alku;
siitä sai hyvän nimensä,
siitä kuulun kunniansa,
kun oli hyväoloinen,
hyvä juoma hurskahille:
pani naiset naurusuulle,
miehet mielelle hyvälle,
hurskahat iloitsemahan,
hullut huppeloitsemahan."
Oluen merkityksestä kertoo se, että Kalevalassa kerrotaan
oluenpanosta kaksi kertaa vuolaammin kuin maailman luomisen kaltaisesta sivuseikasta.
Kyrö sahtialueena
Vanhastaan Suomen sahtialueet ovat jääneet
Oulu-Kymijoki-linjan länsipuolelle. Sahtialueen itäraja on jokseenkin tarkasti
vanha Hämeen ja Savon raja. Ainoa poikkeus on luovutetulle Kannakselle
sijoittunut sahtisaareke. Yleensä Savossa ja Karjalassa tehtiin sahdin sijasta
miedompaa kaljaa, jota mm. Lönnrot piti kovin kehnona hämäläiseen sahtiin
verrattuna. Suurimmassa osassa Länsi-Suomea sahtiperinne on päässyt ajan
mittaan hiipumaan.
Suur-Kyrö on tunnetusti aluetta, jossa sahtiperinne on
säilynyt elävänä nykypäiviin. Suur-Kyröllä tarkoitan tässä Hämeenkyröä ennen
vuotta 1641. Tuolloin pitäjään kuuluivat Ikaalinen, Parkano, Kihniö,
Kankaanpää, Karvia ja Honkajoki. Lisäksi saman sahtiperinteen piiriin voi laskea Jämijärven ja Mouhijärven sekä tietysti tuolloin vielä Hämeenkyröön
kuuluneen Viljakkalan. Toinen merkittävä sahtialue on Itä-Häme, jossa varsinkin
Sysmä, Hartola ja Joutsa tunnetaan merkittävinä sahtipitäjinä.
Miksi perinne säilyi juuri näillä alueilla? Kysymykseen
lienee vaikea löytää selkeää vastausta. Voi olla, että rannikkoalueilla
kaupungeista valui maaseudulle ulkomaankaupan myötä enemmän saksalaistyyppisen
oluen suosiminen. Kaupunkeihin ja sittemmin maaseudullekin syntyi panimoita, ja
”puteliolut” valtasi markkinoita. Säätyläistö suosi viinejä ja ulkomaisia
väkeviä, kukin varallisuutensa mukaan. Syrjäisemmillä saloseuduilla saattoi
pontikka ohittaa sahdin juhlajuomana, kuten Ruovedellä näyttää käyneen. Joka
tapauksessa Suur-Kyrössä sahti säilytti asemansa suvereenisti.
Raittiusaate
levisi 1880-luvun lopulla ympäri maata kaikkiin yhteiskuntaluokkiin. Sitä voi
pitää ensimmäisenä kansanliikkeenä Suomessa. Jo sitä ennen 1866 talonpojilta
poistettiin oikeus polttaa viinaa kotitarpeiksi. Samalla kunnat saivat oikeuden
rajoittaa alkoholin ja oluen anniskelua alueellaan. Hämeenkyrössä kunta käytti
tätä oikeuttaan jo 1869 kieltämällä sahdin myynnin Kyröskoskella.
Seuraavana vuonna määräystä täsmennettiin niin, että kiellettyä oli nimenomaan
omatekoisen sahdin ja vaarinkaljan kaupustelu. Tehdastekoista ”oltta” saivat
kyröskoskelaiset kaupata. Määräyksestä pidettiin kiinni tiukasti, kaupan
perustamiseen sai luvan vain sillä ehdolla, ettei myisi kaljaa taikka väkeviä
juomia. Vielä 1873 tarkennettiin määräyksiä niin, että sahtia ja vaarinkaljaa
sai myydä vain matkustavaisille. Säännöllä pyrittiin suitsimaan kestikievarien
anniskelua. Tämäkään ei tepsinyt, joten 1879 poistettiin väärinkäytetyksi
koettu oikeus myydä olutta ja vaarinkaljaa matkustavaisille. Samalla anottiin
senaatilta mahdollisuutta kieltää myös pullo-oluen myynti Hämeenkyrössä. Heti
lain sallittua kuivatettiin myös pitäjän kestikievarit. Maaliskuussa 1890
kuntakokous päätti "jokseenkin yksimielisesti", ettei seuraavan
vuoden alusta lähtien kestikievareissa saanut myydä enää matkustavaisillekaan
olvitehtaissa valmistettua niin kutsutta "Bayerin olutta".
Raittiusasiaa ajoi voimallisimmin seurakunnan papisto, joka koetti myös
vierottaa kyröläiset vanhasta tavasta, jonka mukaan kinkerit tuli päättää sahtijuhliin.
Kunnallisilla kielloilla kuivatettiin maaseutua, jossa ei tilastollisesti
katsoen muutenkaan runsaasti alkoholia nautittu.
Raittiusväen
suuri maanlaajuinen ponnistus oli vuoden mittaisen väkijuomalakon propagointi
ja toteutus. Vuonna 1896 perustettu Kyröskosken Raittiusseura yhtyi tähän
juomalakkoon ja totesi kokouksessaan vapunpäivänä 1898 että ”myös sahti
pidetään lakkautustilassa”. Sahdin asema jäi kaiketi silti jotenkin
epäselväksi, sillä asiaan palattiin kevättalvella 1904 pidetyssä
keskustelutilaisuudessa. Tuolloin pohdittiin, kuuluuko sahti ”raittius- vai
juovutusjuomien joukkoon”. Osa toi esille, että joissain paikoissa tehdään
semmoista sahtia, joka ei juovuta ja kuuluu siten raittiusjuomiin.
Keskustelussa päädyttiin siihen, että ”tällä paikkakunnalla tehdään sahti aina
semmoista, mikä tunnetusti juovuttaa”. Siten se päätettiin yksimielisesti lukea
juovutusjuomien joukkoon.
Kieltolaki
astui voimaan 1919. Se kielsi alkoholipitoisten aineiden valmistuksen ja
myynnin. Kieltolaki ei kuitenkaan vaikuttanut sahdin käyttöön maaseudun
perinteisenä juhlajuomana. Ilmeisesti viranomaiset ymmärsivät, että
perinteeseen puuttuminen oli mahdottomuus. Ja lienee lainvalvojissakin ollut
hartaita sahdinystäviä.
Hämeenkyrön
raittiuslautakunta otti kantaa sahtiin vain kysyttäessä. Sosiaaliministeriö tiedusteli
1949 kotitekoisten mallasjuomien valmistuksesta. Lautakunta vastasi sen olevan
paikkakunnalla varsin yleistä, ”tuskin on sellaista paikkaa, ettei sahtia
valmistettaisi”. Juoma sopi juovutustarkoituksiin ja siihen sitä myös
käytettiin. Lautakunta arvio, että sahdin myyntiä tai luovutusta pitäjässä ei
esiintynyt. Sahtia tehtiin juhliin, talkoisiin muihin vastaaviin tilaisuuksiin,
mutta ei myyntiin.
Tiedettä
peliin
Filosofian
maisteri Pekka Kuusi julkaisi Väkijuomakysymyksen tutkimussäätiön rahoittamana
teoksen Alkoholijuomien käyttö maaseudulla. Alaotsikko kertoo, että kyseessä
oli Kokeellinen tutkimus alkoholijuomien käytöstä eräissä maalaiskunnissa.
Tutkimus tehtiin aidosti positivismin hengessä. Valittiin siis maaseudun
paikkakuntia, joille perustettaisiin mietoja juomia myyvä alkoholiliike.
Ikaalista onnisti. Se sai Alkon, verrokkikunnaksi joutunut Ruovesi jäi ilman.
Hankkeessa
kartoitettiin tarkoilla kysely- ja haastattelututkimuksilla ihmisten
alkoholinkäyttö. Sitten perustettiin osalla paikkakunnista mietoja juomia
anniskeleva Alko ja katsottiin, miten se muutti kulutustottumuksia.
Tutkimuksessa havaittiin oitis Ikaalisten erityisasema sahtialueena.
Ikaalisista saatuja tietoja voi soveltaa Hämeenkyröönkin, onhan kyseessä
yhtenäinen kyröläinen sahtialue. Kuusi totesi, että sahti hallitsi
ikaalislaisia juomamarkkinoita. Sivukylien miehistä lähes jokainen oli vuoden
kuluessa nauttinut sahtia; runsas neljännen heistä ei ollut nauttinut vuoteen
pisaraakaan valtion juomia. Ruovedellä oli sahdin valmistamisesta luovuttu
lähes kokonaan, siellä syrjäkylillä olivat väkevät juomat valta-asemassa.
Haastattelujen
perusteella Pekka Kuusi loi kokonaiskuva sahtijuhlista ja –kultista:
”…sahdin
juominen on voimallista. Joka viides tai kuudes sahtimiehistä oli viime
kerralla kumonnut vähintään neljä litraa sahtia ja vain vajaa puolet heistä on
tyytynyt kahta sahtilitraa pienempään annokseen. Ikaalislainen isäntä varaa
huomaa yleensä 4 – 5 litraa vierasta kohti ja tavallisena juomavauhtina
sahtiehtoona pidetään: litra tunnissa miestä päälle. Kun monet vieraat alkavat
jo parin tunnin ryyppäämisen jälkeen ”pihistellä", jää sitkeimmille
juotavaa enemmälti. Kahdeksaan sahtilitraan asti näyttävät rajuimmat
ikaalislaiset yhdellä ryhtymällä sahtia ”tamasevan”. Mykkyrään joutuneet,
toisin sanoen tajuttomaan humalatilaan sammuneet miehet, kuuluvat
erottamattomana osana sahtitalon maisemaan hää- ja talkoojuhlan jälkeen.”
Kuusi piti
ikaalislaisten sahtijuhlien rituaalista rajuutta alkuvoimaisuudessaan
hätkähdyttävänä. Vuosisataiseen työ- ja juhlakulttiin ankkuroitunut sahdin
nauttiminen loihti silmiimme menneiden maaseutupolvien juomatavat. Kuusi arveli
hieman koukeroisesti, että ”inhimillinen kesyyntyminen on toki riittävin
aikaperspektiivein maaseutummekin alkoholijuomien käytössä jo havaittavissa”.
Täydellistä
kesyyntyminen ei ollut ainakaan Jalasjärvellä 1950-luvulla. Toista viikkoa
kestäneisiin häihin oli hankittu 1400 litraa sahtia. Ruotsin vävyn kerrotaan
ihmeissään laskeneen hääyön aikana pihamaalle langenneita vieraita.
Sammahtaneita juhlijoita kertyi 116.
Sillanpää
apuun!
Mutta ei
parane sahdista puhua Sillanpäätä mainitsematta. Nobelisti kirjoitti sahdista
rakkaudella. Se oli hänelle kuvausten kohde ja joskus myös kirjoittamisen
polttoaine. Klassikko on Sillanpään sahdin ylistys. Se löytyy novellista
Appiukkoni ja hänen mökkinsä eli kertomus Hämeenkyrön pitäjästä. Kertomuksessa
käydään taistelua Hirvelän torpasta, jonka appiukko Kalle lopulta onnistuu
saamaan omakseen. Sillanpää muisteli taistelua yhtenä sahtikannujen sarjana:
”Ihana
juoma on sahti, täyttää mahan ja riuduttaa hermot suloiseen ”itu klanuun”, että
joukon möhläys ani harvoin paisuu parkinaksi, vaan pikemmin lauhtuu
haparoivaksi plääsäykseksi, kunnes äijä äijän perään nummertuu syvään
kuorsaukseen, mikä sängylle, mikä keinustuoliin – mikä ehkä voovaa kujaa pitkin
kotimökilleen, missä akan teennäinen toruminen on oleva hänen univirtensä. Se
on tuo kultainen kansallisjuoma, maan uumenien, salaperäisen itämisen, saunan
löylyn ja saccharomyces-sieni vekkulin jalo yhteistyö, jota ei muualla niin
hyvin osata teettääkään kuin ”Kyröh, Karkuh ja Ikaalihih”. Kuinka monesti
olenkaan pysäyttänyt puheeni katsellakseni nielaisujen tahdikasta menoa
suonikasta äijänkurkkua myöten. Kannusta kuuluu sointuva klunkutus ja sitä
säestäen pakenee tuolta leuan alta kupla… klunk-kupla… klunk-kupla… ja katso:
kolmen litran tuopista on noin puolet jäljellä…”
Taatapäivinään
Sillanpää vielä palaili sahtiasiaan lyhyessä käsikirjoituksessa Kuvailen
sahtia. Siinä hän havainnoi oikean ”väki-sahdin” käyttöalueen rajalliseksi.
Kirjailijamestarin Kauvatsalta kotoisin ollut isästä ei Kyröön muutonkaan
jälkeen sahtimiestä tullut. Sen sijaan jo mainittu appiukko Salomäen Kalle –
”mun toinen äijä” – oli sitä persompi sahdille. Varsinkin sille ”pää-pirulle
sieltä perätynnyristä”, kuten täyteen ikäänsä ehtinyttä sahtia karahteerattiin.
Taatan muistelon mukaan sahtia ”pryättiin” mm. häihin, joissa sitä kuitenkin
tarjottiin etupäässä pitopöydässä, ikään kuin herraskaisemman pilsnerin
asemasta ja juotiin kuin kotoisessa arkipöydässä piimää. Sen ”isomman-asian”
saavuttamiseksi nautittiin pikemmin lasiastioista kimmeltäväisempiä nesteitä.
Vasta häiden kolmantena päivänä ”kun äijät silmät kyynelissä vaikeroivat sitä
autuutensa-asiaa”, oli se sahti sitä ”poikaa”. Vaikka saattoikin sahti viedäkin
nurkantakuselle intiimille vuodatukselle ”sen tietyn kanaalin kummastakin
päästä”…
Sahti ei ole
suomalaisessa klassikkokirjallisuudessa yksin Sillanpään varassa. Aleksis Kiven
Seitsemän veljestäkin tunsivat sahdinkin mahdin. Itse keittivät veljekset
jouluoluensa, ”muistain tarkasti äitinsä menetystä tämän juoman panossa”: ”Mutta
olivatpa laittaneet sen väkevämmäksi tavallisen talonpojan olutta.
Mustanpunaisena kuohui se kiulussa; ja jos kannullisen sitä nielaisit, tunsitpa
hieman huimausta aivoissa.”
Huimaustapa totta
tosiaan. Juhani komensi viimeisellä löylykerralla Tuomaksen vastusteluista
huolimatta Eeron heittämään olutta kiukaalle. Eero noudatti ”esimiehen käskyä”.
Sitä seuranneen yleisen tappeluksen aikana palava päre viskattiin lattialle.
Pian oli Impivaara liekeissä, ja veljesten oli paettava paljasjaloin susien
ahdistamana Jukolaan nahkapeitturin huomiin.
Väinö Linnan
Pohjantähden nuukailijoiden kuninkaana pidetyn Koskelan Jussinkin oli
hankittava sahti pärekattotalkoisiin. Linnan Tuntemattomassa ei
rintamaolosuhteissa saatettu sahtia valmistaa. Mannerheimin syntymäpäivän
kunniaksi värkättiin turmiollisempaa kiljua.
Sahtihumala
vs. viinakänni
Päihtymys on
kuulunut suomalaiseen juhlakulttuuriin kauan. Se sallittiin, oikeastaan sitä
pidettiin osana juhlaa. Kyseessä oli yhteisöllinen joukkojuominen, joka jatkui
päiväkausia. Silloin nummerruttiin nurmelle nukkumaan, mutta juhlia seurasi
viikkoja tai kuukausiakin kestänyt kausi, jolloin alkoholia ei nautittu
laisinkaan. Sahtihumalan kuvauksissa toistuu Sillanpäänkin esittämä näkemys:
yhteisöllisyys, jonkinlainen flegmaattinen raukeus, jopa velttous. Muuan pappi
kuvasi sahti- ja viinahumalan eroa: ”Kun ne sahtia juovat, se menee jäseniin ja
nukkuvat. Mutta kun juovat viinaa, se villitsee ja tulevat pahapäisiksi.”
Sahti- ja viinajuoppojen välille tehtiin ero: ”Ei se juovuksissa ollut, se oli
sahissa.”
Vaikka
suurissa sahtijuhlissa juotiin hillittömästi, oli osallistujien kyettävä
noudattamaan juhlien etikettiä. Sahti sai jäykkäleukaiset kyröläisetkin
pakisemaan vilkkaasti, mutta riitaa ei sopinut haastaa. Erityisesti tappelua
pidettiin pahana loukkauksena isäntäväkeä kohtaan.
Sahtiperinteen
tulevaisuus
Kyröläisellä
sahtiperinteellä on mahtava menneisyys. Siihen katsoen on Hämeenkyrön
sahtikulttuurin historiaa tutkittu ja siitä kirjoitettu niukasti.
Sahdinvalmistus ja nauttiminen on kyllä jatkunut kohtuullisen kiitettävällä
tasolla. Sahdinvalmistuksen suomenmestaruuskisoissa on menestytty
vuosikymmenestä toiseen. Löytyypä pitäjästä Suomen vanhin sahtiseura, jo 1975
perustettu Kulttuuri- ja urheiluseura Sahti-75. Sen toiminta on painottunut
enemmän sahtiin kuin muuhun urheiluun.
Sahdintekijät,
perinteen tuntijat ja aktiiviset sahdinnauttijatkin tuntuvat ikääntyvän niin
täällä kuin muuallakin. Uhkaako kyröläistä sahtiperinnettä kuihtuminen tai
vallan perikato? Millainen projekti toisi esiin sahtikulttuurin menneisyyden,
herättäisi nuorison ja viitoittaisi tien tulevaisuuteen?
Hämeenkyrön
kunnanvaakunan keskeinen elementti on kuuluisa Kyrön sarvi. Kirkossa
säilytettyä sarvea lainattiin aikanaan suuriin sahtipitoihin. Siihen mahtui noin
1,2 litraa nestettä. Kertaheitolla sen kokenut kyröläinen sahdinnauttija
kurkkuunsa kumosi. Velvoittavana tähyää vaakuna kunnantuvan ulkoseinältä:
pitäkää sahtiperinne kunniassa.
Lähteitä:
Kyröskoskeen Perinneyhdistyksen kokoelmat. Kyröskosken
Raittiusseuran pöytäkirjat 1896 – 1904.
Kuusi, Pekka: Alkoholijuomien käyttö maaseudulla.
Kokeellinen tutkimus alkoholijuomien käytöstä eräissä maalaiskunnissa ja
kauppaloissa. Väkijuomakysymyksen tutkimussäätiön julkaisuja n:o 3. Helsinki
1956.
Laitinen Mika – Silvennoinen Johannes – Nikulainen Hannu:
Sahti. Elävä muinaisolut. Keuruu 2015.
Nallimaa-Luoto Terhi – Agge Marja: Hämeenkyrön historia
III. Vuodesta 1866 vuoteen 2000. Otava 2003.
Sillanpää, F. E.: Kuvailen sahtia. Päiväämätön
käsikirjoitus, valokopio FT Panu Rajalan kokoelmista.
Sillanpää, F. E.: Appiukkoni ja hänen mökkinsä eli kertomus
Hämeenkyrön pitäjästä. Kokoelmasta Kiitos hetkistä, Herra. Kootut teokset 4.
Otava 1988.
Se kuulu Kyrön sarvi. |
Nappulaliiga esitteli sahdintekovälineitä 19.8.2023 Seurahuoneen edustalla. |
Ahti Lindberg (keskellä punaisissa housuissa) kertoi sahdinvalmistuksesta 19.8.2023. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti